چسب های مورد استفاده در صنعت

0

چسب های مورد استفاده در صنعت : چسب های مورد استفاده در صنعت، از جنس ترکیبات آلی و معدنی هستند که از آن برای چسباندن مواد مختلف به یکدیگر استفاده می شود. چسب یکی از مهم ترین موادی است که در صنایع گوناگون کاربرد دارد.

چسب های مورد استفاده در صنعت

امروزه چسب های زیادی در بازار موجود است که ویژگی های منحصر به فردی دارند و برای امور متنوعی از آن ها استفاده می شود. کاربرد چسب های مورد استفاده در صنعت بیشتر برای اتصال سطوح و ایجاد مقاومت در برابر جدایی است. درزگیرها نیز چسب هایی هستند که جهت پر کردن فاصله بین درزها و روی سطوح و برای نگه داشتن مایعات، جلوگیری از نشت و جلوگیری از نفوذ مواد ناخواسته به کار می روند.

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : اولین قدم در انتخاب چسبی که شما برای کار خود به آن نیاز دارید؛ شناخت چسب و ویژگی های آن است. همچنین بسیار مهم است که بدانید کدام صنایع، از چه نوع چسبی بیشترین استفاده را می کنند و کاربرد چسب در کجا است. در ادامه سعی می کنیم که شما را با انواعی از این چسب ها آشنا کنیم که بهترین تصمیم را در هنگام خرید داشته باشید.

انواع چسب های صنعتی

چسب های مورد استفاده در صنعت را می توان به روش های مختلفی طبقه بندی کرد؛ اما به طور معمول با ترکیب شیمیایی یا با خاصیت چسبندگی تقسیم بندی می شوند.

 

ترکیب شیمیایی

سب ها براساس ترکیبات شیمیایی به چسب ها و درزگیرهای سیلیکونی، چسب های اکریلیک، چسب های اپوکسی، رزین های فنولیک، ملامین و فرمالدئید، چسب های پلی اورتان و چسب های لاستیکی و درزگیرها تقسیم می شوند. بنابراین در ادامه هر یک از این انواع را به شما معرفی می کنیم.

چسب های اکریلیک چسب های اکریلیک به دلیل مقاومت بسیار بالا در محیط و همچنین سرعت چسبندگی در مقایسه با سایر سیستم های رزینی بسیار مشهور هستند. سیانوآکریلات ها یا سوپر چسب ها چسب های یک بخشی آکریلات هستند و بلافاصله در تماس با سطوح از طریق واکنش با رطوبت سطح سخت می شوند. چسب های اکریلیک را در ۲ نوع مختلف حلال و امولسیون که هر دو در ساخت و سازها استفاده می شوند؛ قابل خردی هستند. این چسب ها در مصارف صنعتی، پزشکی، خانگی و غیره مورد مصرف قرار می گیرند.

چسب های اپوسکی این چسب ها ترکیباتی شیمیایی برای اتصال قطعات هستند. کوپلیمر اپوکسی از دو ماده شیمیایی مختلف رزین و یک سخت کننده تشکیل شده است. چسب اپوکسی یکی از چسب های مورد استفاده در صنعت است که قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارد و در صنایع هواپیماسازی، صنعت پل سازی، صنعت خودروسازی و همچنین بسیاری صنایع دیگر کاربرد دارد.

رزین های فنولیک، ملامین و فرمالدئید

این دسته از چسب های مورد استفاده در صنعت، چسب هایی هستند که خاصیت گرماسخت (ترموست) دارند و پیوندهای محکمی ایجاد می کنند. به طوری که در برابر درجه حرارت بالا مقاومت خوبی دارند. به عنوان مواد ترموست آن ها برای سخت شدن و ایجاد پیوند مطمئن به گرما یا گرما و فشار نیاز دارند.

چسب های پلی اورتان چسب های پلی اورتان انعطاف پذیری عالی، مقاومت در برابر ضربه و دوام را فراهم می کنند. آن ها اغلب در کارهای نهایی نجاری و کار با چوب کاربرد دارند. انعطاف پذیری و خاصیت کشسانی این چسب موجب می شود که از آن برای امورات خاص همچون چسباندن شیشه اتومبیل و اتصال شیشه هواپیما استفاده شود. در مکان هایی که لرزش و تکان های شدید در آن اتفاق می افتد؛ استفاده از این چسب بسیار مناسب است. چسب های پلی اورتان در مقابل اشعه ماورا بنفش مقاوم هستند که موجب می شود از این چسب در محیط های خارجی به راحتی استفاده کنند.

چسب های لاستیکی و درزگیرها این محصولات پیوندهای بسیار انعطاف پذیر دارند و معمولا بر پایه ترکیبات بوتادین-استایرن، بوتیل، پلی ایزوبوتیلن یا نیتریل ساخته می شوند.

چسب ها و درزگیرهای سیلیکونی چسب های سیلیکونی گروهی از چسب های مورد استفاده در صنعت هستند که مقاومت بالایی نسبت به حرارت دارند. همچنین انعطاف پذیری و خاصیت کشسانی بالا خاصیت دیگر این نوع از چسب ها است. آن ها در لوله کشی و همچنین در وسایل دریایی مورد استفاده قرار می گیرند. این چسب ها یکی از بهترین انتخاب ها به عنوان درزگیر برای آب بندی محیط های بهداشتی هستند و برای پر کردن فضای ترک خورده سطوح مختلف به کار می روند.

خواص چسبندگی

چسب های مورد استفاده در صنعت را براساس خاصیت چسبندگی آن ها نیز طبقه بندی کرده اند. این چسب ها در این دسته بندی شامل چسب های حرارتی که در اثر حرارت ذوب می شوند؛ انواع حساس به فشار و تماس، چسب های ترموست و چسب هایی هستند که با استفاده از اشعه سخت می شوند.

چسب های حرارتی این چسب ها مکرر با حرارت نرم و ذوب می شوند و دوباره با خنک کردن سخت شده و به جامد تبدیل خواهند شد. این نوع چسب ها به کاربر اجازه می دهند که قطعات را حین مونتاژ بردارد یا مجددا جابه جا کند. با خرید اقساطی چسب های حرارتی، در امورات خود به خوبی از آن استفاده خواهید کرد.

چسب های حساس به فشار (PSA) و چسب های تماسی این نوع از چسب های مورد استفاده در صنعت با فشار اندکی روی اکثر سطوح می چسبند. چسب های تماسی برای استفاده در مواردی که قصد چسباندن سطوح بزرگ را داشته باشند؛ بسیار مناسب است.

چسب های ترموست این چسب ها رزین های پلیمری با اتصال متقابل هستند که با استفاده از گرما یا گرما و فشار سخت می شوند. آن ها مقاومت خوبی در برابر خزش دارند. این چسب ها بر خلاف چسب های حرارتی قابلیت استفاده مجدد ندارند و بعد از سخت شدن با حرارت دهی مجدد ذوب نمی شوند.

چسب های سفت شونده با اشعه بعضی از چسب های مورد استفاده در صنعت برای سفت شدن به استفاده از نور ماوراء بنفش (UV) یا سایر منابع تابش نیاز دارند. در حقیقت در این نوع از چسب ها اشعه امکان اتصال باند دائم و بدون گرم شدن را فراهم می کند. بنابراین با خرید اینترنتی چسب سفت شونده با اشعه از خدمات آن بهره مند خواهید شد.

نتیجه گیری

قبل از خرید هر چسب بسیار مهم است که نوع چسب و طبقه بندی آن را بر اساس ویژگی ها و ترکیبات، روش های سخت شدن و متداول ترین کاربردهای آن به خوبی بشناسید. چسب های مورد استفاده در صنعت همانطور که در این مقاله توضیح داده شد؛ شامل مواردی از جمله چسب های اکریلیک، اپوکسی، چسب های حرارتی، پلی اورتان، سیلیکون، ترموست و چسب هایی که برای سفت شدن آن ها از اشعه ماورا بنفش استفاده می شود و همچنین درزگیرهای صنعتی هستند. در این رابطه سایت خوگرپلاس برای شما امکان تهیه انواع چسب ها را فراهم کرده و با مراجعه به این سایت علاوه بر خرید اینترنتی چسب مورد نیاز خود، از خدمات مشاوره حرفه ای استفاده می کنید. امکان خرید اقساطی چسب نیز از دیگر امکاناتی است که سبب می شود با خاطری آسوده و بدون دغدغه از خرید خود لذت ببرید.

اگر چسب انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد