ویژگی های کاشی سنتی معرق و نحوه ساخت آن

0

ویژگی های کاشی سنتی معرق و نحوه ساخت آن : کاشی سنتی معرق به قطعه های بزرگ و کوچک بریده شده کاشی گفته می شود که بر اساس طرح و نقش های مختلف و رنگ های متفاوت تراشیده شده و کنار یکدیگر قرار می گیرند که در نهایت به شکل قطعه ای بزرگ تر درمی آیند.

ویژگی های کاشی سنتی معرق و نحوه ساخت آن

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : کاشی معرق از دیرباز در اروپا به موزائیک شهرت داشته ولی نسبت به موزائیک از زیبایی و استحکام بسیار بیشتری برخوردار است. سفید، آبی، فیروزه ای، پرتقالی، لاجوردی و تغاری غالب رنگ های مورد استفاده در کاشی معرق هستند.

تولید انواع کاشی در ایران

در ایران بازرگانی های متعددی با تکیه بر نیروی کار متعهد و هنرمند خود، همگام با پیشگامان این صنعت همزمان با آخرین دستاوردهای تولید کاشی نمونه های با کیفیت تری از کاشی را ارائه می دهند. این شرکت ها با مطالعه بازار و مطابق نیاز و سلیقه مردم ایران با استفاده از مرغوب ترین مواد اولیه، با کیفیت ترین کاشی ها را به عرضه داخل و خارج رسانده اند.

ویژگی های کاشی سنتی معرق

  • ضد اسید بودن؛
  • جذب آب پایین؛
  • مقاومت در برابر سایش؛
  • استحکام در برابر فشار، گرما و سرما.

این ویژگی ها کاشی معرق را نسبت به کاشی های دیگر متمایز می کند. خوانندگان این مقاله می توانند در صورت علاقه، خرید کاشی های معرق را از طریق خوگرپلاس به راحتی انجام دهند.

دیگر ویژگی های کاشی سنتی معرق

در بین انواع مختلف کاشی سنتی، کاشی معرق از زیبایی های منحصر به فردی نسبت به دیگر کاشی ها برخوردار است و توجه زیادی را نسبت به خود جذب کرده است. شرکت های تولیدی بسیاری این کاشی ها را تولید می کنند که هر کدام از ویژگی های خاصی برخوردار هستند.

این کاشی ها از نظر قیمت با یکدیگر متفاوت هستند و بسته به نوع طرح کار شده قیمت گوناگونی دارند.

خرید اینترنتی کاشی سنتی از جمله مواردی است که علاقه مندان به این موضوع می توانند به راحتی از آن استفاده کرده و کاشی مورد نظر خود را تهیه کنند.

  • تنوع در طرح
  • به کارگیری طرح گل و بته
  • تنوع در اندازه کاشی ها
  • استحکام بالا

از جمله ویژگی های کاشی سنتی معرق هستند.

جهت خرید و فروش آسان کاشی سنتی معرق همواره می توانید با مشاورین ما در این زمینه در ارتباط باشید و راهنمایی های لازم را از آن ها دریافت کنید.

نحوه طراحی، ساخت و اجرای کاشی سنتی معرق

ساخت کاشی معرق از پرزحمت ترین کارها در رشته کاشی گری سنتی است. به طور متوسط برای ساخت هر متر مربع کاشی معرق در یک طرح، متوسط ۸۰ ساعت نیروی استاد کاری لازم است.

این هنر اصیل ایرانی در طرح و نقش گوناگون در محراب، سردرب، گنبد و گلدسته مساجد کاربرد دارد.

ابزار آلات به کار رفته در ساخت کاشی سنتی معرق

  1. انواع تیشه الماسه
  2. سوهان

کاشی های سنتی معرق از نظر جنس با سایر کاشی ها متفاوت است. این کاشی ها باید تراش پذیر بوده و لعاب آن ها باید نرم باشد. لعاب به کار رفته در این کاشی ها از نوع قلع و سرب بوده که درخشندگی خاصی در آن ها به وجود می آورد.

مراحل ساخت کاشی سنتی معرق

طراحی نقشه

اولین مرحله که توسط طراح ترسیم می شود، طرح نقشه مورد نظر است که روی کاغذ صورت می گیرد.

شماره بندی نقشه

بعد از طراحی، نقشه به قسمت های مختلفی تقسیم شده و هر قسمت شماره گذاری می شود. این کار به این علت صورت می گیرد که پس از تراش کاشی ها، بتوانیم کاشی ها را در جای خود قرار دهیم.

برش نقشه

بعد از شماره گذاری نقشه شروع به برش نقشه می کنیم. قبل از برش باید رنگ آمیزی کار مشخص شده باشد.

چسباندن نقشه های برش خورده روی کاشی

بسته های استفاده شده در مرحله قبل باز می شود. سپس هر کدام روی کاشی طبق رنگ مشخص شده چسبانده می شود که این کار را با سیریش انجام می دهند.

تراش کاشی

در این قسمت کاشی ها با استفاده از تیشه های مخصوص تراشیده می شود و سپس با استفاده از انواع سوهان زوائد اضافه کاشی ها هموار می شود.

چیدن کاشی های تراش خورده

در آخرین مرحله کاشی های تراش خورده باید کنار هم چیده شوند. جهت انجام این کار یک کپی معکوس از نقشه اولیه تهیه شده و کاشی های تراش خورده روی آن چیده می شوند. با استفاده از دوغاب گچ یا سیمان پشت کار پر می شود.

نتیجه گیری

در مقاله ای که خواندید سعی بر این داشتیم که ویژگی های کاشی سنتی معرق را همراه با توضیحات ذکر کنیم و نحوه ساخت و اجرا کردن طرح روی کاشی را مرور کنیم. امیدواریم که این مقاله به شما در این زمینه یاری رسانده باشد.

برای خرید اینترنتی کاشی سنتی و همینطور خرید کاشی سنتی به صورت حضوری می توانید از فروشگاه کاشی سنتی خوگرپلاس دیدن کرده و در صورت تمایل با مشاورین و کارشناسان ما در این زمینه ارتباط برقرار کنید.

اگر کاشی انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد