موارد انحلال قانونی و انحلال قضایی پس از ثبت شرکت سهامی

0

موارد انحلال قانونی و انحلال قضایی پس از ثبت شرکت سهامی : پس از ثبت شرکت و انجام فعالیت در دوره‌های مختلف، گاهی اوقات بنا بر دلایلی که ریشه اجباری یا اختیاری دارد، امکان توقف و اتمام فعالیت شرکت وجود دارد. پس از اتمام فعالیت های شرکت اعم از تولیدی، تجاری، اقتصادی و…،  انحلال شرکت صورت می‌گیرد.

موارد انحلال قانونی و انحلال قضایی پس از ثبت شرکت سهامی

به گزارش اینترتی مجله دکوکده : برای انحلال شرکت، لازم است پروسه‌ای طی شود و فعالیت‌هایی صورت بگیرد. در این مقاله سعی داریم تا به بررسی انحلال  قانونی و انحلال قضایی پس از ثبت شرکت سهامی بپردازیم .

شرکت سهامی چیست؟

طبق ماده ۲۰ قانون تجارت، شرکت سهامی به شرکتی گفته می شود که  سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها می شود. یکی از قوانین ثبت شرکت سهامی این است که تعداد شرکا در شرکت  نبایدکمتر از۳ نفر باشد.

انواع شرکت سهامی

شرکت‌های سهامی به دو نوع تقسیم می‌شوند:

شرکت سهامی عام

به شرکت‌هایی که مقداری از سرمایه شرکت مذکور را از طریق فروش سهام به مردم جامعه تأمین می‌کنند در اصطلاح  شرکت سهامی عام گفته می‌شود.

شرکت سهامی خاص: به شرکتی گفته می شود  که در موقع  تاسیس و ثبت شرکت، تمامی سرمایه‌های آن  توسط  شرکا به صورت شخصی تامین می شود.

تفاوت انحلال قانونی و انحلال قضایی

انحلال ثبت شرکت انواع مختلفی دارد. گاهی انحلال شرکت بر اساس مفاد ذکر شده در قانون صورت می‌گیرد، که به آن  انحلال قانونی گفته می‌شود. گاهی شرکت بر اساس دستور دادگاه و مراجع قضایی منحل می‌شود، در این صورت انحلال قضایی شکل گرفته است.

موارد انحلال قانونی شرکت چیست؟

قواعد عمومی  در مورد شرکت‌های سهامی قابل اعمال  هستند.

طبق بند ۱ و ۲ ماده ۱۸۶ قانون تجارت  ، شرکت های سهامی در شرایط زیر،  هستند:

۱- هر شرکت برای انجام فعالیتی تشکیل شده است؛ اگر شرکت در انجام آن فعالیت ناتوان باشد یا توانایی داشته باشد اما در انجام آن کوتاهی کند ، شرکت سهامی منحل می‌شود.

۲- زمانی که شرکت مد نظر برای مدت معینی تشکیل شده باشد و این مدت به پایان برسد ، شرکت منحل می‌گردد؛ مگر اینکه قبل از تاریخ مذکور، مدت فعالیت شرکت تمدید شود.

۳- رای مجمع عمومی فوق‌العاده به انحلال شرکت به هر علتی، باعث منحل شدن شرکت می‌گردد.

۴- اگر ادغام  تجزیه شرکت به نحوی انجام شود  که شخصیت حقوقی شرکت محو شود، انحلال شرکت صورت می‌گیرد.

۵- صدور حکم قطعی از سمت مراجع قضایی و دادگاه.

الف) انجام موضوع معین

هنگام ثبت شرکت، دقت زیادی برای موضوع فعالیت شرکت به خرج داده می‌شود؛ طبق نظر شرکا، در اساسنامه شرکت، با دقت در  ریز جزئیات، موضوع فعالیت شرکت تعیین می‌گردد. در اساسنامه برخی از این شرکت‌ها، فعالیت شرکت محدود به انجام پروژه خاصی می‌شود. برای مثال، فعالیت شرکت سهامی، محدود به انجام پروژه زیباسازی کل منطقه ۱ تهران می‌باشد و تنها این فعالیت در اساسنامه شرکت ذکر شده است. پس از پایان پروژه،  موضوع فعالیت شرکت به اتمام  رسیده و شرکت منحل خواهد شد.

ب) انقضای مدت زمان فعالیت شرکت

در صورتی که شرکت سهامی، برای مدت معینی تشکیل شود  و در اساسنامه شرکت، مدت زمان تاسیس شرکت قید شده باشد، پس از رسیدن به تاریخ مذکور، شرکت خود به خود و بدون انجام فعالیت حقوقی، منحل می‌شود. تنها در صورتی از انحلال شرکت در تاریخ مذکور جلوگیری می‌شود که قبل از انقضا مدت فعالیت شرکت دوباره تمدید شود.

مدت زمان تشکیل هر شرکتی باید در اساسنامه آن شرکت ذکر شده باشد؛ فارغ از نوع فعالیت ذکر شده در اساسنامه شرکت سهامی، پس از رسیدن به تاریخ مذکور، هرگونه فعالیت شرکت متوقف شده و شرکت منحل می‌شود. اگر پیش از رسیدن به تاریخ انحلال شرکت، تاریخ شرکت در اساسنامه تمدید شده و به امضای مجدد اعضا برسد، شرکت منحل نخواهد شد.

ج) ورشکستگی شرکت

هرگونه شرکت سهامی، در خلال فعالیت خود یا سودآور  و مفید واقع می شود و یا متضرر و ورشکسته می شود.  اگر در حین فعالیت، شرکت سهامی دچار ضرر شود و این ضرر ادامه پیدا کند ، در اصطلاح شرکت دچار ورشکستگی می‌شود.   ورشکستگی، یکی از موارد عمومی و قانونی انحلال ثبت شرکت‌ها است.

د)تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده

در هر زمان و در هر مکانی، اگر مجمع عمومی فوق‌العاده جلسه ای تشکیل دهند و در آن جلسه به هر دلیلی تصمیم بر انحلال شرکت بگیرند، شرکت منحل شده و وارد مرحله تصفیه می‌شود.

موارد انحلال قضایی شرکت چیست؟

به انحلالی که به دلیل دستور قضایی و رای دادگاه انجام شود در اصطلاح  انحلال قضایی می‌گوین. مواردی که به انحلال قضایی شرکت سهامی منجر می‌شود در ماده ۱۸۷ قانون شرکت‌های تجاری و اشخاص حقوقی به شرح ذیل است:

۱-راکد ماندن شرکت

اگر پس از ثبت شرکت به مدت یک سال هیچ فعالیتی در راستای موضوع شرکت صورت نگیرد، یا فعالیت‌های شرکت بیش از ۱ سال متوقف شود، شرکت باید منحل شود یا فعالیتش از سر گرفته شود.

۲-عدم تشکیل مجمع عمومی سالانه

تشکیل مجمع عمومی سالانه برای رسیدگی به حساب‌ها در هر سال مالی، الزامی است. اگر هیچکدام از مراجع ذی صلاح  طی گذشت ۱۰ ماه پس از تاریخ معین در اساسنامه جهت تشکیل مجمع، اقدام به دعوت مجمع عمومی عادی نکنند و در نتیجه مجمع عمومی سالانه تشکیل نگردد، ادامه حیات و فعالیت شرکت با مشکل مواجه می شود و به دستور دادگاه شرکت منحل می‌شود.

۳-بلاتصدی ماندن پست مدیریت

اگر به مدت ۶ ماه یا بیشتر، پست تمام یا برخی از اعضای هیئت مدیره و یا مدیر عامل بدون تصدی بماند و نیز  بیش از ۶ ماه، تعداد شرکا و سهام داران کمتر از حد مقرر در قانون باشد، دادگاه طبق درخواست فردی اعضای ذی نفع، جهت انحلال شرکت حکم صادر می‌کند.

۴- سکوت در موارد انحلال قانونی

یکی از موارد انحلال ثبت شرکت قانونی، زیان دهی بیش از حد شرکت است. در این شرایط، اگر مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام تشکیل نشود و رای بر انحلال شرکت ندهند، انحلال قانونی به انحلال قضایی تبدیل می شود  و دادگاه حکم انحلال شرکت را خواهد داد.

کلام آخر

پس از ثبت شرکت سهامی، ممکن است در شرایط خاصی، نیاز به توقف فعالیت شرکت و انحلال آن باشد . در این مقاله، در راستای مبحث انحلال ثبت شرکت، به بررسی موارد انحلال قانونی و موارد انحلال قضایی پرداختیم. شما عزیزان می توانید  به منظور بررسی و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انحلال قانونی و قضایی شرکت های سهامی  با ، کارشناسان ثبت فردا در ارتباط باشید. همکاران ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند .

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد