فرش کلاسیک چیست و از چه الیافی تولید می شود؟

0

فرش کلاسیک چیست و از چه الیافی تولید می شود؟ فرش کلاسیک چیست؟ واژه کلاسیک به اثر هنری ای اطلاق می شود که ویژگی هایی مطابق آثار قدیمی داشته باشد. در مورد فرش این کلمه به تفاوت طرح و رنگ اشاره دارد.

فرش کلاسیک چیست و از چه الیافی تولید می شود؟

فرش های کلاسیک چند تفاوت با انواع فانتزی دارند که در این نوشتار به بررسی آنها می پردازیم.

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : الیاف فرش های سنتی با توجه به نوع دستباف یا ماشینی با یکدیگر متفاوت هستند. الیاف فرش کلاسیک باید در برابر رطوبت و حرارت مقاوم باشد و با تحمل فشار تغییر شکل ندهد. در ادامه نوشتار با انواع این الیاف آشنا می شویم و میگوییم که در بافت فرش های کلاسیک بیشتر از کدام یک بکار می رود.

اگر به دنبال خرید فرش کلاسیک هستید و می خواهید در این زمینه اطلاعات کسب کنید، این نوشتار برای شما بسیار مناسب است.

فرش کلاسیک چیست؟

فرش کلاسیک چیست و از چه الیافی تولید می شود؟ همانطور که گفتیم، فرش کلاسیک از نظر طرح و رنگ با سایر انواع فرش متفاوت است. طرح این فرش الگوها و نقوش تکرار شونده دارد و دارای حاشیه مشخص است. نقش و گل های ریز با شمار زیاد نیز در طرح این فرش ها کاملا مشهود هستند.

طرح های این فرش ها یادآور اصالت و هنر ایرانی هستند و از فرهنگ غنی این سرزمین برخاسته اند؛ همچنین اگر قصد خرید فرش کلاسیک را دارید، بدانید که در این فرش ها  از رنگ های ملایم و آرام بخش استفاده می شود.

از انواع طرح های فرش کلاسیک به درختی، افشان، خشتی، بته جقه و غیره اشاره می کنیم. امروزه فرش کلاسیک را در خانه های کلاسیک و سنتی و نیز در خانه های مدرن به کار می برند. زیبایی و پیچیدگی طرح، نقش های تکرارشونده و رنگ های آرام و ملایم این فرش ها سبب می شود که در هر دکوری به چشم بیایند و فضا را زیبا کنند.

الیاف فرش کلاسیک

در ادامه نوشتار فرش کلاسیک چیست، می خواهیم شما را با الیاف به کار رفته در این نوع فرش ها آشنا کنیم. انواع فرش های کلاسیک بسته به نوع بافت از الیاف های متفاوتی تشکیل می شوند. در تهیه فرش های دستباف الیاف و رنگ های طبیعی بکار می رود که این موضوع کیفیت و تراکم بافت آنها را بالاتر می برد و ارزش بیشتری می بخشد.

فرش های ماشینی غالبا از الیاف مصنوعی تهیه می شوند. این نوع الیاف نیز انواع مختلف دارند و شامل کیفیت های متفاوتی از فرش کلاسیک هستند.

الیاف طبیعی فرش کلاسیک

این الیاف طبیعی که در دو نوع حیوانی و گیاهی استفاده می شوند، بیشتر برای فرش های دستباف کلاسیک کاربرد دارند. نوع گیاهی مثل جوت و پنبه و نوع حیوانی مانند پشم، کرک و ابریشم است.

پنبه

دچار بیدخوردگی نمی شود، استحکام بالایی دارد و افزون بر این چون حالت کشسانی ندارد، بیشتر در تار و پود فرش های ایرانی از آن استفاده می شود؛ البته بنا به دلایل ذکر شده امکان استفاده از پنبه در بافت فرش وجود ندارد.

جوت

جوت یا کنف هندی گیاهی بلند است که از آن نخ تهیه می کنند. این گیاه در مناطقی مثل هندوستان و بنگلادش رشد می کند و از خانواده ختمی است. از این الیاف به دلیل استحکام زیاد و در عین حال ظرافت کافی در تهیه و بافت فرش های ماشینی استفاده می شود.

پشم

پشم از مهم ترین منابع به کاررفته در فرش های کلاسیک دستباف ایرانی به شمار می رود. همانطور که در بخش فرش کلاسیک چیست، گفتیم؛ فرش های کلاسیک ایرانی استحکام بالایی دارند. یکی از دلایل این امر استفاده از پشم مرغوب است. ایران به واسطه برخورداری از آب و هوای خوب و مراتع مناسب نژادهای خوبی از گوسفند را دارا است. پشم انواع این گوسفندها نیز کیفیت بالایی دارند. مناسب ترین پشم را نوع سفید آن می دانند؛ چون خاصیت رنگ پذیری بیشتری دارد.

ابریشم

این ماده نیز طبق آنچه در قسمت فرش کلاسیک چیست، گفته شد؛ مایه ظرافت و زیبایی فرش کلاسیک ایرانی است. نخ ابریشم از پیله کرم ابریشم تهیه می شود و بسیار نرم و درخشان است. در تهیه فرش های دستباف به صورت خالص یا ترکیبی این نوع نخ بکار می رود.

ابریشم پس از بافت روی سطح فرش می نشیند و اگر در کنار نخ های دیگر به کار رفته باشد، حالتی برجسته به فرش می بخشد. فرش های تمام ابریشم بسیار ارزشمند و چشم نواز هستند.

اگر قصد خرید اینترنتی فرش کلاسیک با بهترین کیفیت و قیمت را دارید، ما در سایت سرای ابریشم آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم.

 

الیاف مصنوعی فرش کلاسیک

این نوع الیاف ساخته دست آدمی است و در تهیه فرش ماشینی کاربرد دارد. از انواع این نخ به نخ آکریلیک، نخ پلی استر، نخ نایلون، ویسکوز و نخ پلی پروپلین اشاره می کنیم.

نخ آکریلیک

نخ آکریلیک هیت ست شده مناسب ترین نوع برای بافت فرش ماشینی است. اکثر فرش های ماشینی با این نخ بافته می شوند. این نوع نخ در برابر حرارت و رطوب، گرد و خاک و پاخوردگی مقاوم است و خاصیت برگشت پذیری بالایی دارد.

هیت ست فرایندی است که طی آن الیاف درونی نخ را می ریسند و به وسیله حرارت و بخار تثبیت می کنند. بعد از این فرایند مرغوبیت و کیفیت نخ تولید شده افزایش پیدا می کند؛ همچنین پس از این عملیات نخ دیگر پرز نمی دهد و فرش بدون پرز می شود.

نایلون

این نوع نخ کیفیت پایین تری نسبت به آکریلیک دارند؛ ولی بسیار مستحکم و در عین حال نرم هستند و در برابر لکه و گرد و غبار مقاوم به نظر می رسند. در مناطق پرتردد از آنها استفاده می شود.

پلی پروپلین

این نوع نخ مانند نایلون نرم است و بافتی همانند پشم دارد. اغلب از آنها به عنوان جایگزین پشم طبیعی استفاده می شود.

سخن آخر

فرش کلاسیک در طرح و رنگ با سایر انواع متفاوت است و خرید اینترنتی فرش کلاسیک دست شما را در انتخاب طرح و نقش باز می گذارد. نوع دستباف این فرش ها از الیاف طبیعی چون پشم و ابریشم تهیه می شود. فرش کلاسیک دستباف ایرانی پس از گذشت سالیان تغییر رنگ و تغییر حالت نمی دهد.

فرش های ماشینی از الیاف مصنوعی چون آکریلیک و نایلون بافته می شوند. این الیاف نسبت به نوع طبیعی کیفیت کم تری دارند؛ ولی ارزان تر هستند. نخ آکریلیک هیت ست شده نیز مناسب ترین نوع در میان آنها است. نایلون مقاوم و نرم است و پلی پروپلین مانند پشم طبیعی به حساب می آید.

اگر فرش کلاسیک انتخاب شما است می توانید به سایت سرای ابریشم مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد