فرش کلاسیک مشهد و نحوه ی هماهنگی آن با دکوراسیون

0

فرش کلاسیک مشهد و نحوه ی هماهنگی آن با دکوراسیون : مشهد یکی از شهرهایی است که به دلیل بافت فرش شهرت جهانی دارد. پایتخت شدن این شهر در دوره ی افشاریه سبب شد که خراسان به یکی از قطب های صنعت فرش تبدیل شود.

فرش کلاسیک مشهد و نحوه ی هماهنگی آن با دکوراسیون

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : تکنیک های خاص در بافندگی، نوع مواد بکار رفته، رنگ و طرح فرش ها از مواردی هستند که سبب تمایز فرش ها در شهر های مختلف می شوند. از ویژگی های فرش کلاسیک مشهد به ابعاد مختلف، عمر طولانی و استفاده از  طرح و رنگ های خاص اشاره می کنیم.

سایت سرای ابریشم جهت حمایت و حفظ فرهنگ اصیل ایرانی کوشش کرده و در همین راستا اقدام به معرفی انواع فرش با طرح

های ایرانی می کند؛ همچنین امکان خرید فرش کلاسیک و مشاهده جزییات آن ها را فراهم کرده است.

فرش کلاسیک مشهد در گذر تاریخ

از بهترین فرش های ابریشمی بافته شده در مشهد فرش عمو اوغلی است که با استفاده از قوه ی تخیل طرح های اقتباسی زیادی را طراحی کرد و بافت. او استاد تمام در حوزه تولید رنگ های گیاهی یک دست بود.

از دیگر اساتید این استان در زمینه فرش بافی به محمد عمواوغلی، محمد ابراهیم مخملباف، عباسقلی صابر، حاج غلامرضا اخوان ساج و در حوزه طراحی به علیپور، میرزا حسن طرحچی، عبدالحمید صنعتکار اشاره می شود.

در شهر های گوناگون استان خراسان فرش بافته می شود؛ ولی شهرهایی مانند طرقبه، شاندیز، زشک، نوغند و جاغرق در پیشرفت این صنعت در استان سرآمد هستند. مواردی که این فرش را نسبت به فرش های دیگر ایران متمایز می کند عبارتند از:

  • طرح های به کار رفته
  • نوع مواد استفاده شده
  • رنگ
  • نوع بافت

طرح های سنتی فرش مشهد

فرش مشهد به سبب نوع طراحی از زیبایی های بصری خاص و جذابی برخوردار است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. طرح های مرسوم مورد استفاده در فرش کلاسیک مشهد در ادامه معرفی شده اند.

  • طرح های شاه عباسی از دسته های نخل و گل های شاه عباسی برگرفته شده است.
  • طرح های افشان، لچک و ترنج با حاشیه های کتیبه ای و ماهی درهم یا هراتی؛ این طرح ها از لحاظ ساختار به طرح های اصیل هراتی شبیه هستند. بافت طرح لچک و ترنج سعدی نیز در جنوب استان خراسان شهر بیرجند رواج دارد.
  • گل فرنگ؛ این نوع طرح در مشهد به تازگی رواج پیدا کرده. غالب این طرح بر اساس گل و گلدان های فرنگی و در رنگ های زرد، آبی و قرمز تیره است.
  • نقوش پرندگان به همراه نگاره ای از بته
  • طرح بته امیری همان بته جقه است که گاهی این بته ها در اندازه های بزرگ بافته می شوند و کل فرش را در بر می گیرند.

مواد به کار رفته

رنگ های قرمز دانه، نیل، پر طاووس، برگ مو و پوست گردو در فرش های مشهد به کار می روند. از رازهای ماندگاری فرش کلاسیک مشهد به کارگیری نخ پنبه و مواد با کیفیت در تار و پود فرش است. پشم  در پرز اصلی و نخ پنبه به عنوان تار و پود در بافت فرش های قدیمی مشهد استفاده می شدند.

در بافت فرش های مشهد به منظور جلوگیری از زبری فرش و جذب بهتر رنگ پشم ها را صیقل می دادند؛ ولی در برخی از فرش های شاهکار این استان از ابریشم به منظور لطافت و درخشندگی بیشتر استفاده شده است.

رنگ

بهترین فرش های مشهد با بهره گیری از الگوهای متراکم عربی در زمینه قرمز بافته شده اند. رنگ های قرمز تیره، عنابی، قهوه ای از رنگ های گرم و سبز، آبی، سورمه ای از رنگ های سرد  استفاده شده در این نوع فرش هستند؛ البته رنگ کرم نیز به عنوان رنگ خنثی در زمینه فرش ها به کار رفته است.

بافت

در بافت فرش های مشهد دو نوع بافت فارسی و ترکی به کار برده می شوند که دلیل دیگری بر افزایش استحکام و ماندگاری آن است؛ همچنین از شیوه پود کشی دو پود در فرش های لول بافت استفاده می کردند.

اندازه های ۶، ۱۲ و۱۵ متری از ابعاد متداول در فرش کلاسیک مشهد بوده اند؛ ولی ابعاد متغیر هم در میان آن ها دیده می شود. رج شمار در این نوع فرش ها ۳۰ تا ۳۵، گاهی ۴۰ و البته تعداد رج ۱۳۰ نیز در موارد نادری وجود داشته است.

امروزه بافت شیرازه این فرش ها بعد از اتمام کار انجام می شود؛ در حالی که در ۵۰ سال گذشته در حین بافت این کار صورت می گرفته است.

چیدمان خاص منزل با فرش کلاسیک

شاید در نگاه اول فکر کنید، دشواری های زیادی در زمان چیدمان منزل با فرش های کلاسیک وجود دارد؛ ولی کمی مطالعه و افزایش آگاهی این مشکل را برطرف می کند. فرش های مشهد به سبب جذابیت در طرح از زیبایی چشم نوازی برخوردار هستند.

فرش کلاسیک مشهد در طرح ها و رنگ های متنوع بافته می شوند که نگرانی شما را در مورد تناسب با وسایل و دکوراسیون منزل برطرف می کنند. با سیستم های جدید در زمینه بافت نوع ماشینی این فرش ها از لحاظ کیفیت، رنگ و طرح مشابه با نمونه های دستباف هستند.

این موضوع باعث می شود که به آسانی رنگ و طرح دلخواه مناسب دکوراسیون منزل خود را پیدا کنید.

جمع بندی

انتخاب و خرید فرش های ایرانی علاوه بر حفظ فرهنگ و هنر ایرانی به توسعه بخشی صنعت فرش کشور کمک قابل توجهی می کند. اگر در مورد خرید فرش کلاسیک مشهد آگاهی های لازم را پیدا کنید، نگرانی شما درباره عدم تناسب این فرش ها با دکور منزل بی جا است.

این نوع فرش ها اگرچه دارای طرح های کلاسیک هستند، ولی امروزه در رنگ های متنوعی تولید و عرضه می شوند. سایت سرای ابریشم اطلاعات مد نیاز در هنگام خرید اینترنتی فرش کلاسیک را در اختیار شما قرار می دهد؛ همچنین در این سایت امکان مشاوره در حوزه طراحی دکوراسیون منزل فراهم شده است.

اگر فرش کلاسیک انتخاب شما است می توانید به سایت سرای ابریشم مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.

 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد