شرایط و نحوه ابطال کارت بازرگانی

0

شرایط و نحوه ابطال کارت بازرگانی : اگر در حیطه صادرات و واردات فعالیت داشته باشید می بایست با کارت بازرگانی نیز آشنا باشید. کارت بازرگانی کارتی بسیار مهم است که در حوزه تجارت، صادرات و واردات نقشی مهم ایفا می کند. شاید به هر دلیلی شرایطی برای شما پیش بیاید که لازم باشد نسبت به ابطال یا تعلیق کارت بازرگانی خود اقدام کنید.

شرایط و نحوه ابطال کارت بازرگانی

به گزارش ابنترنتی مجله دکوکده : ما در این مقاله قصد داریم شما را با کارت بازرگانی آشنا کنیم و شرایط و نحوه ی ابطال کارت بازرگانی را به طور کامل برای شما شرح دهیم تا بدانید برای ابطال این کارت چه مدارک و اسنادی نیاز است و چه روندی را باید طی کنید. لطفا با ما همراه باشید.

قبل از توضیح نحوه ابطال کارت بازرگانی باید عنوان کنیم که شما عزیزان با مراجعه به سایت ثبت فردا این فرصت را دارید که از تجارب یکی از متخصص ترین و مجرب ترین کارشناسان حوزه ثبت بهره مند شوید و با پرداخت حداقل دستمزد ودر کمترین زمان ممکن به انجام کارهای حقوقی خود بپردازید.

کارت بازرگانی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بر اساس قوانین و مقررات گمرکی کشور این کارت در واقع مجوزی است که دارنده آن چه شخصی حقیقی باشد چه شخص حقوقی این امکان را دارد که همراه با آن به تجارت در حوزه صادرات و واردات بپردازد. این فرایند از مرحله ثبت کالاهای درخواستی تا واردات آن به مناطق آزاد، کارمزد گمرک و صادرات کالاها و وسایل مجاز را دربر می گیرد.

طبق این تعریف صادرات و واردات برای تمامی تجار و بازرگانان امکان پذیر نیست و تنها تجاری امکان پرداخت به واردات و صادرات را دارند که کارت بازرگانی داشته باشند و این نقش بسیار مهمی دارد؛ از جمله کاربردهای اصلی این کارت:

  • واردات از طریق بنادر و مناطق آزاد کشور
  • صادرات تمامی کالاهای تجاری مجاز
  • صدور ویزای بازرگانی
  • صدور گواهی مبدا
  • عضویت شخص دارنده کارت در اتاق بازرگانی
  • شرکت و مجوز حضور در نمایشگاه های بین المللی داخلی و خارجی

تعلیق کارت بازرگانی

در صورتی که کارت بازرگانی شخص حقیقی یا حقوقی به هر دلیلی گم یا مفقود شده است و یا حتی دزدیده شود، شخص این امکان را دارد که با درخواست تعلیق و ارائه مدارک زیر کارت خود را تعلیق کند:

  1. ثبت درخواست
  2. اطلاع رسانی به اداره آگاهی در صورتی که کارت دزدیده شده باشد.
  3. درج و ثبت یک آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار

نحوه ی ابطال کارت بازرگانی

ابطال کارت های بازرگانی اشخاص ممکن است به یکی از این دو دلیل زیر انجام پذیرد:

  1. ابطال اختیاری
  2. ابطال اجباری

ابطال اختیاری چیست؟

شخص حقیقی یا حقوقی این امکان را دارد که از مالکیت کارت بازرگانی انصراف دهد؛ از این رو لازم است تا با ارائه مدارک و اسناد مربوط به اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اداره کل صادرات واردات بازرگانی در تهران یا بازرگانی های موجود در استان ها مراجعه کند و پس از ثبت تقاضای خود کارهای ابطال کارت بازرگانی را انجام دهد.

مدارک لازم برای ابطال اختیاری کارت بازرگانی

برای ابطال کارت بازرگانی خود لازم است تا مدارک زیر را به حوزه های یاد شده ارائه دهید:

  1. ۲ نسخه از درخواست شرکت
  2. کپی و اصل گواهی مفاصاحساب دارایی واپسین سال مالیاتی
  3. ۲ نسخه از اصل مدرک اظهارنامه ابطال ثبت دفاتر تجاری
  4. صورتجلسه مجمع عمومی مخصوص شرکت های سهامی عام، تعاونی ها و صورتجلسه هیات مدیره برای سایر شرکت ها بر پایه انحلال شرکت
  5. عکس روزنامه رسمی مبتنی بر اعلام انحلال شرکت
  6. ارائه اصل کارت بازرگانی و کپی گیری صفحات ۱ و ۲

ابطال اجباری کارت بازرگانی

در صورتی که دارنده کارت فاقد شروط و شرایط لازم برای دارندگی کارت باشد یا پس از دریافت کارت و بعدها فاقد شرایط اولیه شود وزارت محترم بازرگانی این امکان را دارد که نسبت به ابطال مستقیم کارت بازرگانی شخص اقدام کند.

به عنوان مثال اگر محرز شود که مالکین کارت اقدام به فعالیت هایی همچون قاچاق کالا کرده اند، بر طبق ماده ۳۰ قانون گمرکی ایران علاوه بر مجازات کارت بازرگانی آن ها نیز ضبط و باطل می شود؛ این امر ممکن است دائم یا موقت باشد.

مدارک لازم به منظور ابطال کارت بازرگانی خاص اشخاص حقوقی

جهت ابطال کارت بازرگانی اشخاص حقوقی ارائه و تسلیم مدارک زیر لازم و ضروری است:

  1. ارائه ۲ نسخه از تقاضانامه شرکت
  2. ارائه اصل کارت بازرگانی و کپی صفحات ۱ و ۲
  3. ارائه گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی آخرین سالی که تا آن زمان صورت پذیرفته
  4. ارائه اظهارنامه باطل سازی ثبت دفاتر تجاری
  5. ارائه صورتجلسه مجمع عمومی مخصوص شرکت های سهامی عام، خاص و تعاونی ها و همچنین ارائه صورتجلسه هیات مدیره برای سایر شرکت ها
  6. تصویر یا نسخه روزنامه رسمی که در آن انحلال شرکت بطور رسمی اظهار شده باشد. در صورت انحلال شرکت نیازی به مدارک بند ۳ و ۴ نیست.

مدارک لازم به منظور ابطال کارت بازرگانی خاص اشخاص حقیقی

جهت ابطال کارت بازرگانی اشخاص حقیقی ارائه و تسلیم مدارک زیر لازم و ضروری است:

  1. ارائه و ثبت تقاضانامه شخص حقیقی
  2. ارائه گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی آخرین سالی که تا آن زمان صورت گرفته است.
  3. ارائه ۲ نسخه از اصل اظهارنامه باطل سازی ثبت دفاتر تجاری
  4. ارائه اصل کارت بازرگانی

بازرگانان و تجار محترمی که قصد لغو امتیاز و ابطال کارت بازرگانی خود را به صورت اختیاری دارند و با نحوه ی ابطال کارت بازرگانی آشنا نیستند، این امکان را دارند تا برای ثبت تقاضای ابطال کارت خود در تهران به اتاق بازرگانی تهران و همچنین در شهرها و استان های دیگر به نمایندگی ها یا به اداره کل بازرگانی های استان ها مراجعه نمایند یا با مراجعه به وزارت بازرگانی به صورت مستقیم دست به اقدام بزنند. برای اطلاعات بیشتر این فرصت را دارید تا با متخصصان ما در سایت ثبت فردا تماس حاصل کنید.

سخن آخر

کارت بازرگانی مجوزی رسمی است که دارنده آن این اجازه را دارد که از طریق مناطق آزاد دست به تجارت صادرات و واردات بزند. ما در این مقاله شما را با کاربردها و نحوه ی ابطال کارت بازرگانی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی آشنا کردیم و تمامی قواعد را شرح دادیم.

شما عزیزان این فرصت را دارید تا در صورت وجود هرگونه سوال در زمینه نحوه ی ابطال کارت بازرگانی و ثبت شرکت های تجاری، اختراعات و بسیاری موراد دیگر در حوزه ثبت با کارشناسان خبره ما در سایت ثبت فردا که آدرس آن در بالا نیز قید شده تماس حاصل فرمایید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد