شرایط صدور و تمدید کارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی

0

شرایط صدور و تمدید کارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی : شخص حقیقی یا حقوقی که دارای کارت بازرگانی است قادر خواهد بود به امر تجارت خارجی بپردازد. مطابق ماده ۳ قانون صادرات و واردات، اشخاص حقیقی و حقوقی برای امر صادرات و واردات، نیاز به اخذ کارت بازرگانی دارند.

شرایط صدور و تمدید کارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : این کارت طبق شرایط خاصی توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران صادر می‎شود و به اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‎گیرد. در صورت تایید هر ساله عضویت شخص حقیقی یا حقوقی توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، اعتبار کارت بازرگانی۱ ساله است.

همان‎طور که ذکر شد، صدور و تمدید کارت بازرگانی شرایط خاص و ویژه‌ای دارد. در این مقاله، به بررسی شرایط صدور کارت بازرگانی می‎پردازیم و به مدارک مورد نیاز جهت صدور کارت بازرگانی اشاره خواهیم کرد.

کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی، مجوزی است که دارنده آن می‌تواند شخصیت حقوقی یا شخصیت حقیقی باشد. طبق ماده ۲ قانون صادرات و واردات مصوب دوم تیر ماه سال ۱۳۷۲ مجلس شورای اسلامی، دارنده کارت بازرگانی، اجازه فعالیت در امر تجارت خارجی را دارد. مطابق ماده ۳ قانون صادرات و واردات، هر فردی که قصد تجارت و صادرات و واردات را داشته باشد، نیاز به اخذ مجوز بازرگانی از طریق مالکیت کارت بازرگانی  دارد.

در صورت دارا بودن یک سری شرایط خاص که در ادامه مقاله به آنها می‌پردازیم، کارت بازرگانی  قابل اخذ خواهد بود و افراد می‎توانند به راحتی به امر تجارت بپردازند. اعتبار این کارت‌ها یک ساله بوده و تحت شرایطی قابل تمدید خواهد بود.

شرایط صدور کارت بازرگانی

طبق بخشنامه شماره ۱۰۰/۱۵۲۲۰۷ مورخ ۰۳/۰۲/۱۳۹۳ سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهت صدور و تمدید کارت بازرگانی، افراد حقیقی و حقوقی باید شرایط زیر را دارا باشند:

احراز اهلیت و معیارهای سنجش فعالیت

به منظور صدور مجوز و کارت بازرگانی، اهلیت و معیارهای سنجش فعالیت متقاضیان صدور کارت بازرگانی باید احراز شود. شرایط احراز اهلیت به شرح زیر است:

۱.برای افرادی که بیش از ۲ سال کارت بازرگانی خود را تمدید نکرده‌اند، دارا بودن ۳ سال سابقه کارت بازرگانی منفصل یا متصل به عنوان سابقه فعالیت بازرگانی محسوب می‌شود.

۲. ارائه مدارک مثبت دال بر انجام فعالیت در امور بازرگانی داخلی یا خارجی که اثبات کننده ۳ سال فعالیت متقاضی باشد. تاییدیه‎هایی  مانند:

۲.۱: ارائه تاییدیه مبنی بر همکاری۳ ساله در امور بازرگانی در بنگاه‌های اقتصادی و تجاری معتبر به همراه ارائه گواهی مربوطه برای اشخاص حقیقی و حقوقی مانند:

الف) حکم کارگزینی مبنی بر تایید تصدی مدیر عامل، عضویت در هیئت مدیره، مدیریت بازرگانی یا مدیریت فروش

ب) ارائه لیست بیمه تامین اجتماعی یا ارائه حکم کارگزینی مبنی بر تصدی کارشناس امور بازرگانی

۲.۲: تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی

۲.۳: ارائه پروانه کسب معتبر که به نام متقاضی صدور کارت باشد. لازم به ذکر است پروانه کسب باید در زمینهفعالیت‌های مرتبط بازرگانی و تجاری بوده و حداقل ۳ سال از صدور آن گذشته باشد.

۲.۴: ارائه گواهی عضویت فعال منفصل یا متصل در تشکل‌های اقتصادی به همراه تاییدیه تشکل. لازم به ذکر است این گواهی باید حداقل۳ سال از فعالیت متقاضی را پوشش دهد.

۲.۵: اخذ و ارائه مجوز صنعتی گرفته  شده از وزارت صنعت، معدن و تجارت.

۲.۶: ارائه مدرک تحصیلی داخلی یا خارجی مرتبط با زمینه‌های فعالیت ( مدرک فرد در یکی از رشته‌های علوم اقتصادی، حقوق، امور گمرکی، صنعتی و تولید، مدیریت بازرگانی اخذ شده باشد)

محل کسب مناسب برای صدور کارت بازرگانی

یکی از شرایط صدور و تمدید کارت بازرگانی، کسب و احراز محلی مناسب جهت انجام فعالیت بازرگانی یا تجاری است. این محل می‌تواند استیجاری یا ملکی باشد. در ادامه، به بررسی شرایط محل مناسب جهت صدور کارت بازرگانی می‌پردازیم:

۱.دارا بودن هرگونه محل کسب مناسب برای افراد حقیقی و حقوقی اعم از تجاری، مسکونی یا اداری، در صورت احراز و تایید اتاق‌های بازرگانی، قابل پذیرش است.

تبصره۱: سند ملکی محل فعالیت شخص حقیقی و سند ملکی دفتر محل کار شخصیت حقوقی باید قابل شناسایی باشد. همچنین این سند باید به تایید اتاق‌های بازرگانی، تعاون و یا تشکل‌های اقتصادی مرتبط برسد.

تبصره۲: در صورت استیجاری بودن ملک محل کار، اجاره نامه باید در دفاتر اسناد رسمی یا بنگاه معاملات ملکی معتبر تنظیم شده باشد و دارای کد رهگیری سامانه املاک و مستغلات باشد.

تبصره۳: اگر سند ملک به نام مدیر عامل یا یکی از اعضای هیئت مدیره شخص حقوقی باشد، اجاره نامه عادی در این زمینه کفایت می‌کند.

۲. صدور و یا تمدید کارت بازرگانی برای آن دسته از افرادی که یک سهم از چند سهم کل ملک را اجاره کرده یا به اجاره کردن کمتر از ۶ دانگ ملک مبادرت نموده اند، با رعایت سایر شرایط و مقررات، بلامانع است.

۳. صدور یا تمدید یک نوبت کارت بازرگانی مربوطه برای   اجاره‌نامه‌های بنگاهی یا محضر ی و آپارتمان‌هایی که هنوز سند تفکیک شده برای آنها صادر نشده است، بلامانع است.

هزینه انجام امور مربوط به صدور یا تمدید کارت بازرگانی

برای اطلاع از هزینه انجام امور مربوط به صدور یا تمدید کارت بازرگانی، کافی است به سایت ” ثبت فردا ” مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۴۳۹۳۳ تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان موسسه  به طور کامل شما را راهنمایی کنند.

مدت زمان صدور یا تمدید کارت بازرگانی

به طور قطع اخذ مجوز فعالیت بازرگانی از مراجع ذی‌ربط برای افرادی که به قوانین و روال کاری آشنا نیستند، مدت زمان زیادی طول خواهد کشید. گروه ثبت فردا، از اهمیت زمان برای شما مطلع است  و به شما اطمینان خاطر می‌دهد که فرایند اخذ و تمدید کارت بازرگانی  توسط ثبت فردا در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد. این شرکت  با بهره‌گیری از بهترین و مجرب‌ترین کارشناسان، آماده ارائه خدمات مورد نیاز شما در رابطه با صدور و تمدید کارت بازرگانی می‌باشد.

کلام آخر

جهت انجام فعالیت‌های بازرگانی اعم از صادرات و واردات هر نوع کالا، اخذ کارت بازرگانی الزامی است. چه افراد حقیقی و چه افراد حقوقی خواهان انجام فعالیت بازرگانی و تجاری، بدون داشتن کارت بازرگانی، اجازه فعالیت نخواهند داشت. اخذ یا تمدید کارت بازرگانی، منوط به شرایط خاصی است.

دو شرط اصلی صدور و تمدید کارت بازرگانی، احراز شرایط و معیارهای سنجش فعالیت و شرایط محل کسب‌و‌کار است. در این مقاله، امید است تا با ارائه شرایط صدور و تمدید کارت بازرگانی و راه کارهای مربوط به آن به شما عزیزان کمک قابل توجهی کرده باشیم.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد