خرید فرش کلاسیک و نکات حائز اهمیت در خرید آن

0

خرید فرش کلاسیک و نکات حائز اهمیت در خرید آن : ایرانیان از دیرباز به فرش و فرشبافی اهمیت زیادی داده اند. تا جایی که در سراسر جهان شکل و نقش فرش ایرانی سرآمد است. یکی از اصلی ترین خصوصیات فرش ایرانی طرح خاص آن و بهره گیری از رنگ های شاد و زیبا به شمار می رود. همین خصوصیات نیز آن را به یکی از صادرات اصلی مبدل کرده است.

خرید فرش کلاسیک و نکات حائز اهمیت در خرید آن

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : امروزه شکل و طرح فرش هایی که در منازل یا فضاهای مختلف استفاده می شوند، تنوع زیادی پیدا کرده است. البته این تنوع به معنی از بین رفتن علاقه مردم به طرح های قدیمی نیست. این تنوع تنها دست افراد را جهت ایجاد فضاهای مختلف دکوراسیونی باز می گذارد.

با روی کار آمدن طرح های جدید نام جدیدی روی طرح های قدیمی گذاشته شد. فرش کلاسیک در واقع همان طرح کهن و قدیمی ایرانی است. اگر به دنبال خرید فرش کلاسیک هستید، مطالعه ادامه مقاله را از دست ندهید.

نکات مهم در خرید فرش کلاسیک

با توجه به اینکه این نوع از فرش ها هنوز هم طرفداران زیادی دارند، خوب است که با رعایت نکاتی در خرید فرش کلاسیک بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید. در تیترهای زیر به این نکات اشاره می شود.

توجه به نخ های فرش

اغلب افراد از فرش ماشینی کلاسیک استفاده می کنند. اینگونه فرش ها باید از نخ اکرولیک ساخته شوند. اکرولیک بهترین نوع نخ جهت بافت فرش است. علت این ادعا کیفیت بالای این نخ به شمار می رود. این نخ ها به هیچ وجه بوی نفت نمی دهند و هنگام لمس آن ها متوجه نرمی و سبکی می شوید. طرحی که در آن نخ اکرولیک بکار می رود، از شفافیت بیشتری برخوردار است و پرز نمی دهد.

در ضمن در کارخانه های بافندگی اینگونه نخ ها را طی فرآیندی به نام هیت ست در برابر رطوبت، حرارت، سایش و سایر عوامل آسیب رسان به فرش مقاوم می کنند. در نتیجه فرشی که با نخ اکرولیک بافته شده باشد، پس از شستشو و قرارگیری در مقابل نور آفتاب دیرتر رنگ خود را از دست می دهد؛ بنابراین هنگام خرید فرش کلاسیک توجه داشته باشید که حتما با نوع نخی که به آن اشاره شد، بافته شده باشد.

شانه

فرش های کلاسیک با شانه های مختلف تولید می شوند. منظور از شانه تعداد گره هایی از فرش است که در یک متر از عرض آن قرار دارد. به طور کلی اینگونه فرش ها در شانه هایی ۵۰۰،۷۰۰،۱۰۰۰،۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه تولید و عرضه می شوند که هرچه شانه بالاتر برود، تراکم فرش نیز افزایش پیدا می کند. این افزایش تراکم به معنی ریزتر بودن گره ها، ظرافت بیش تر بافت و در نهایت وضوح بیش تر نقشه فرش است.

بنابراین در خصوص تابلو فرش که در آن ظرافت و وضوح حرف اول را می زند، میزان تراکم باید ۱۵۰۰ شانه باشد. نکته دیگری که در فرش های تراکم بالا مطرح است، سبکی بیشتر آن ها است. در نتیجه اگر اقدام به خرید فرش کلاسیک تراکم بالا می کنید، با قرارگیری وسایل سنگین در گوشه آن از سرخوردن یا جمع شدن آن جلوگیری کنید.

به طور کلی باید هنگام انتخاب تراکم فرش به کاربردی که از آن انتظار دارید، توجه کنید. اگر قرار است که روی فرش بنشینید، باید به ضخامت آن توجه کنید و این نکته برای شما بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین بهتر است که از فرش ۷۰۰ شانه استفاده کنید.

در مقابل اگر تنها زیبایی، ظرافت و وضوح نقشه با توجه به دکوراسیون و چیدمان برای شما حائز اهمیت است، فرش کلاسیکی را انتخاب کنید که شکل دستباف گونه دارد و ۱۲۰۰ یا ۱۵۰۰ شانه باشد.

توجه به چرم دوخته شده کنار فرش

شاید این نکته برای شما چندان اهمیتی نداشته باشد و به آن توجهی نکنید؛ اما زمانی که با مشکل سرخوردن فرش روی سرامیک یا پارکت مواجه شوید، پی به اهمیت آن می برید؛ البته دوخته شدن تکه چرم در اطراف فرش نشانه ای از اصالت و کیفیت بالای آن است؛ اما از طرفی به عنوان ترمز فرش روی سرامیک و پارکت و کاشی عمل می کند؛ بنابراین در خرید فرش کلاسیک بهتر است که به وجود این بخش چرمی در گوشه فرش اهمیت دهید.

طرح و رنگ

با روی کار آمدن طرح و رنگ های مختلف انتخاب بهترین گزینه کمی دشوار به نظر می رسد. تصور کنید که بهترین و باکیفیت ترین فرش موجود در یک فروشگاه را خریداری کرده اید؛ اما در صورتی که با فضای کلی اتاق و دکور هماهنگی نداشته باشد، زیبایی آن هرگز به چشم نمی آید. در نتیجه هنگام خرید فرش کلاسیک حتما به سازگاری آن با رنگ و طرح دیگر اجزای اتاق و مسائل زیبایی شناسی محیط نیز توجه کنید.

فضای مورد نظر

توجه به محیطی که قرار است مفروش شود نیز از جمله مواردی است که هنگام خرید فرش کلاسیک باید به آن توجه کرد. حتما شنیده اید که رنگ های روشن فضا را بزرگ تر نشان می دهند و استفاده از رنگ های تیره به فضا عمق می بخشد؛ بنابراین بسیار مهم است که پیش از انتخاب مساحت، میزان تابش نور و کاربردی که از فضا انتظار دارید را حتما مدنظر قرار دهید.

بهترین فرش کلاسیک را تهیه کنید.

امروزه فرش های کلاسیک انواع مختلفی دارند و تنوع طرح و رنگ و کیفیت آن ها در بازار موجب سردرگمی خریدار می شود. با این حال با رعایت نکاتی که در متن به آن اشاره شد، انتخاب مناسبی دارید. از جمله این نکات توجه به نخ استفاده شده در فرش، شانه و میزان تراکم آن، طرح و رنگی که دارد، است.

با توجه به تمامی این موارد بسیاری از افراد با درنظرگیری شرایط موجود در جامعه و درگیری های روزانه فرصت خرید حضوری را ندارند و ترجیح می دهند که از خرید اینترنتی فرش کلاسیک استفاده کنند. برای این دسته از عزیزان انتخاب یک وبسایت و فروشگاه اینترنتی بسیار مهم است.

سایت سرای ابریشم یک سایت مفید و معتبر در بین انواع فروشگاه های اینترنتی به شمار می رود که تنوع و کیفیتی بالایی را به مشتریان خود ارائه می کند.

اگر فرش کلاسیک انتخاب شما است می توانید به سایت سرای ابریشم مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد