آیا فرش دستباف کلاسیک گران قیمت است؟

0

آیا فرش دستباف کلاسیک گران قیمت است؟ مسئله قیمت یکی از اساسی ترین مواردی است که در هنگام خرید به آن توجه می شود. در برخی موارد شاید مهم ترین نکته نیز همین قیمت باشد.

آیا فرش دستباف کلاسیک گران قیمت است؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : در خرید و فرش نیز همین موضوع وجود دارد. فرش ها انواع مختلفی دارند و هریک دارای قیمت مخصوصی است.

با روی کار آمدن فرش های ماشینی اغلب افراد از این نوع استفاده می کنند که قیمت مناسبی نیز دارد؛ البته در این نوع از فرش نیز کیفیت و ظرافت مناسب دیده می شود.

با این وجود باز هم فرش دستباف در ظرافت و زیبایی سرآمد است. اکثر افراد با شنیدن نام فرش دستباف به یاد نوع کلاسیک آن می افتند و وسوسه می شوند که یک نمونه از آن را خریداری کنند؛ اما این باور وجود دارد که فرش کلاسیک دستباف دارای قیمت بسیار بالایی است و شاید به عنوان نوعی کالای لوکس در نظر گرفته شود.

عوامل تعیین کننده در قیمت فرش دستباف کلاسیک

به طور کلی قیمت فرش دستباف از انواع ماشینی بالاتر است؛ اما این تصور که تمامی فرش های دستباف قیمت مشابهی دارند و در یک سطح هستند نیز اشتباه به نظر می رسد. عوامل مختلفی وجود دارند که موجب تمایز ارزش انواع فرش دستباف کلاسیک می شوند.

اندازه

فرش دستباف را با اصطلاحاتی همچون ذرع و نیم، دو زرعی و ذرع چارک اندازه گیری می کنند که همگی دارای معادل های خاصی به سانتی متر هستند. مسلما با افزایش اندازه فرش قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند؛ اما نکته حائز اهمیت در این مورد این است که گاهی خطاهایی در اندازه گیری رخ می دهد که روی قیمت تاثیر می گذارد.

به عنوان مثال اگر حاشیه های فرش از بخش بالایی یا پایینی دچار مشکل باشند یا استاندارد نباشد؛ موجب افت قیمت فرش دستباف کلاسیک می شود.

بافت

بافت منظم و تمیز یکی از اصلی ترین مواردی است که در تعیین قیمت فرش دستباف کلاسیک مد نظر قرار می گیرد. به همین جهت نیز خریداران همیشه به پشت کار نگاه می کنند. با بررسی قسمت پشتی هرگونه بی نظمی در تراکم گره ها قابل تشخیص است.

به عنوان مثال اگر فرشی دارای ۶۰ رج است؛ در هر هفت سانتی متر آن باید شصت گره وجود داشته باشد. در صورتی که گره ها کمتر باشد، اصطلاحا به آن کم بافی فرش می گویند که موجب افت قیمت می شود.

در طول یک فرش دستباف نباید هیچگونه تفاوت رنگی از بالا تا پایین به جشم بیاید. در صورتی که در قسمت بالا و پایین رنگ ها با یکدیگر در تناقض باشند، دورگه بودن در فرش بوجود می آید؛ درحالیکه فرش سالم باید فاقد بخش های دورگه باشد.

مسئله دیگری که در بافت وجود دارد، سبک آن است. فرش های دستباف در سراسر جهان سبک های مختص به خود را دارند که وابسته به کشور و اقلیمی است که خواستگاه آن ها است. به عنوان مثال قیمت فرش ایرانی با فرشی که به سبک هندی بافته شده است، متفاوت است.

گل قالی

هر یک از گل هایی که در نقشه فرش دستباف کلاسیک وجود دارند، دارای نام و اندازه مختص به خود است؛ البته تنها کسانی که در این زمینه متخصص هستند، نسبت به این موضوع اشراف کامل دارند. در صورتی که در یک نمونه کار این اندازه ها به درستی رعایت شده باشد و نتیجه کاملا اصولی و استاندارد تحویل داده شود، قطعا ارزش و بها بالایی دارد.

الیاف

از جمله فاکتورهای اصلی تعیین قیمت مواد، الیاف و نخی است که در بافت فرش به کار می رود. در صدر لیست قیمت ها فرش دستباف کلاسیک با نخ ابریشم است که از گران ترین نمونه ها محسوب می شود. پس از آن باید به نوع چله ابریشم و در آخر هم به بافت ترکیبی پشم و ابریشم اشاره کنیم.

نقشه

از اصلی ترین ویژگی های فرش که موجب جذابیت آن می شود، نقشه یا طرح نام دارد. در خصوص فرش کلاسیک افراد معمولا به دنبال یک نقشه زیبا هستند که پر از ظرایف و طرح های پیچیده است. هرچه طرح ظریف تر باشد، قیمت فرش دستباف کلاسیک گرانتر می شود.

رنگ

الیاف فرش به دو روش رنگرزی می شوند که رنگ های طبیعی و مصنوعی را ایجاد می کنند. با وجود اینکه اگر رنگ ها طبیعی باشند، قیمت فرش دستباف کلاسیک گران تر می شود؛ اما در حال حاضر بیشتر از رنگ های مصنوعی بکار می رود.

بهترین راه خرید فرش کلاسیک چیست؟

امروزه به دلایل مختلفی از جمله مسافت طولانی و مشغله های فراوان زندگی روزمره و کمبود وقت افراد فرصت کمتری جهت انجام خرید حضوری دارند. این مسئله موجب ترغیب هرچه بیشتر افراد به استفاده از خرید اینترنتی می شود؛ البته باید جهت خرید انواع کالاها همچون فرش کلاسیک به دنبال یک فروشگاه اینترنتی معتبر و قابل اعتماد باشید که اجناس باکیفیتی ارائه کنند.

جهت خرید اینترنتی فرش کلاسیک فروشگاه اینترنتی سرای ابریشم با در اختیار داشتن باکیفیت ترین موارد موجود در بازار آماده خدمت رسانی به مشتریان است.

قیمت فرش دستباف کلاسیک

این نوع فرش از نوع ماشینی گران تر است؛ اما عوامل مختلفی روی قیمت نهایی آن تاثیر می گذارد. از جمله این موارد به نحوه بافت و نوع آن، وجود یا عدم وجود کم بافی، طبیعی یا مصنوعی بودن رنگ به کار رفته در فرش، الیافی که در فرش بکار رفته است و شلوغی یا خلوتی فرش اشاره شد.

به طور کلی در صورتی که فرش دستبافی ابعادی بزرگتر داشته باشد یا با ابریشم خالص بافته شود و بافتی ظریف، تمیز و سالم و برطبق استانداردهای اندازه انواع گل قالی بافته شده باشد؛ قیمت بالاتری دارد و گران تر از حد معمول قیمت گذاری می شود.

برخی از افراد با وجود علاقه فراوانی که به فرش های کلاسیک دارند، فرصت کافی جهت گشت و گذار در فروشگاه های سطح شهر و انتخاب مورد مناسب خود را پیدا نمی کنند. برای این دسته از افراد امکانی به نام خرید اینترنتی وجود دارد که تنها با چند کلیک و صرف مدت زمان بسیار کوتاه امکان انتخاب و خرید فرش دستباف کلاسیک مورد علاقه خود را دارند.

اگر فرش کلاسیک انتخاب شما است می توانید به سایت سرای ابریشم مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد