ماشین آلات راهسازی و ساختمانی

0
ماشین آلات راهسازی و ساختمانی : پروژه‌های ساختمانی سه شغل اساسی در ساخت و ساز از جمله ساخت و ساز ساختمان، ساخت و ساز صنعتی و ساخت و سازهای سنگین و عمرانی را شامل می شوند.

ماشین آلات راهسازی و ساختمانی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : ساختمان نه تنها خانه‌های مسکونی بلکه دفاتر بزرگ شرکت‌ها، مراکز تجاری، ساختمانی‌های چند طبقه و غیره را تشکیل می‌دهد. در این رابطه باید بدانید که برای ساخت و ساز ساختمان‌ها و راهسازی، از ماشین آلات راهسازی و ساختمانی استفاده می‌کنند. در این مقاله، به معرفی انواع ماشین آلات راهسازی و ساختمانی و تقسیم بندی ماشین آلات راهسازی و ساختمانی خواهیم پرداخت.

تقسیم بندی ماشین آلات راهسازی و ساختمانی

ماشین آلات راهسازی و ساختمانی انواع مختلفی دارد. از نظر سنگینی کار، این ماشین آلات به ۳ دسته زیر تقسیم می شوند:
  • ماشین آلات سنگین: برخی ماشین آلات مانند لودر، بولدوزر، ترنچر (خندق کن)، کامپکتور (غلتک)، بیل مکانیکی، کترپیلار، جرثقیل، دامپر، ترنجر، کمپرسور خاک وغیره
  • ماشین آلان نیمه سنگین: کمپرسور، جرثقیل‌های کامیونی، میکسر، آبپاش
  • ماشین آلان سبک: لندرور، ژنراتور و غیره
یکی از دغدغه‌های اصلی سازندگان راه و ساختمان، خرید ماشین آلات راهسازی و خرید قطعات راهسازی است. سایت روت کالا، اولین فروشگاه اینترنتی قطعات ماشین آلات راهسازی در ایران، کالاهای موجود را به صورت تخصصی به فروش می رساند. اماپیش از خرید ماشین آلات راهسازی، ابتدا باید به صورت کامل با انواع ماشین آلات راهسازی و ساختمانی آشنا شوید.

ماشین آلات سنگین

کارکردهای اساسی ماشین آلات سنگین شامل حرکت زمین، حمل بارهای سنگین، انتقال بار، خاکبرداری، شکستن، سنگ فرش، حفاری وغیره است. برخی از ماشین آلات سنگین نیز در ساخت آجر، سیمان، آسفالت وغیره استفاده می‌شوند. از دیگر کاربردهای ماشین آلات سنگین می‌توان به ساخت و ساز، نگهداری و توسعه زیرساخت‌های عظیم اشاره کرد. بر این اساس، ماشین‌های سنگین ساختمانی شامل پنج سیستم تجهیزات از جمله کشش، ساختار، پیاده‌سازی، قطار قدرت، کنترل و اطلاعات هستند. بنابراین در ادامه به معرفی اجمالی برخی ماشین آلات راهسازی و ساختمانی سنگین خواهیم پرداخت.

جرثقیل (Carnes)

توسعه به زیرساخت‌های ماشین آلات راهسازی و ساختمانی بستگی دارد. از بین کلیه ماشین‌های سنگین، ماشین آلات ساختمانی جرثقیل از آنجا که در ساخت و نگهداری پروژه‌های عظیم نقش پررنگی دارند؛ جایگاه مهمی کسب کرده‌اند. دستگاه‌های جرثقیل برج عظیمی مانند ماشین آلات هستند که طناب‌هایی برای بلند کردن یا پایین آوردن هر دستگاه سنگین دارند. از این رو به آن ها جرثقیل بالابر نیز گفته می‌شود. جرثقیل‌ها ساختار دائمی ندارند؛ بدین معنا که در ساختار جرثقیل یک ساختار موقت است که در زمین به صورت ثابت قرار می‌گیرد یا بر وسایل نقلیه خاصی نصب می‌شود. جرثقیل‌ها از طریق اپراتور کابین یا از طریق سیگنال‌های مادون قرمز یا رادیویی اداره می‌شوند.

بولدوزر

بولدوزرها ماشین آلات راهسازی سنگین هستند. این دستگاه‌های غول پیکر، وظیفه پاک‌سازی و درجه‌بندی زمین را بر عهده دارند که معمولا در بولدوزرها تیغه هیدرولیکی پهنی را مشاهده می کنید. عملکرد بولدوزر با انواع تیغه که از آن استفاده می‌کند؛ مشخص می‌شود. بولدوزرهای اولیه از قرقره‌ها و کابل‌ها برای دستکاری تیغه‌ها استفاده می‌کنند؛ اما بولدوزر مدرن از سیستم هیدرولیک بهره می برد. بسیاری از بولدوزرهای مدرن دارای یک پنجه چاک دهنده با نوک فولادی سخت شده هستند که در انتهای بیل نصب شده است. بولدوزرها کاربردهای مختلفی از جمله موارد زیر دارند:
  • حرکت زمینی
  • راهسازی
  • معدن
  • اهداف نظامی
  • بارگیری سنگ در معدن حفر شده
  • بلند کردن مواد مختلف
  • شکستن پیاده روها و زمین‌های فشرده

دامپر

دامپر یک وسیله نقلیه دیزلی کوچک است که برای حمل بار و مواد به اماکن ساختمانی از آن استفاده می‌شود. دامپرها در انتهای قسمت عقب خود، وسایلی مانند کمپرسور هوا حمل می‌کنند. با استفاده از دامپرهای فولادی، ظروف سنگین به راحتی حمل می‌شوند. از دسته حرکتی برای شروع به کار با دامپر استفاده می‌شود. کجی، بارگیری، سوخت‌گیری و تحرک برخی از عواملی است که باید در زمان شروع کار دامپرها در نظر گرفته شود. از جمله کاربردهای دامپرها باید به موارد زیر اشاره کرد:
  • انتقال مصالح به اماکن ساختمانی.
  • از آن ها برای بارکشی و حمل و نقل استفاده می شود.
  • آن ها در خط ساخت و تولید مفید هستند.
  • آن ها همچنین برای رسیدگی به موارد کوچک‌تر مانند پلاستیک، فلزات، شیشه، لاستیک، پلاستیک و غیره طراحی شده شده‌اند.

اسکریپر (Scraper)

اسکریپر از ماشین آلات راهسازی و ساختمانی و یک وسیله مکانیکی مهم است که برای خاکبرداری، حفر و حمل مواد از آن استفاده می‌شود. Scraper متناسب با ماهیت پروژه در اندازه‌ها و پیکربندی‌های مختلف در دسترس است. این یکی از متنوع‌ترین تجهیزات است که عملکردهای مختلفی را به صورت مجزا انجام می‌دهد. اسکریپر یکی از تجهیزات سنگین است که برای خاکبرداری استفاده می‌شود. قسمت پشت آن یک قیف متحرک عمودی با لبه بلند افقی دارد که بالا یا پایین می رود. لبه جلویی به داخل خاک وارد می شود و قیف را پر می‌کند. زمانی که قیف پر می‌شود؛          اسکریپر مواد موجود در محفظه خود را بدون استفاده از ماشین آلات دیگر، به ناحیه‌ای دیگر منتقل می‌کند.

ماشین آلات سبک

برای توسعه زیرساخت‌ها و صنایع تولیدی، ماشین آلات سبک نقش اساسی دارند. اهمیت این ماشین آلات و قطعات ماشین آلات راهسازی در کاربردهای آن ها نهفته است. آن ها در صنایع کوچک و بزرگ و همچنین برای توسعه ساخت و ساز و نگهداری زیرساخت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از ماشین آلات سبک به علت حساسیت به تعمیر قطعات ماشین آلات راهسازی نیاز دارند. برخی از ماشین آلات سبک معمول مورد استفاده عبارتند از:

کمپرسور

کمپرسور هوا یک ماشین سبک است که به عنوان منبع قدرت مرکزی برای انواع ابزارهای هوایی در نظر گرفته می‌شود. کمپرسور هوا حجم گاز را کاهش می‌دهد؛ در حالی که فشار و گرما را افزایش می‌دهد. فشار و حرارت تولید شده، کاربردهای صنعتی و زیرساختی فراوانی دارد. دو منبع اصلی قدرت برای یک کمپرسور هوا، گاز و برق است. کمپرسور هوا مجهز به گاز در مناطقی که منبع برق وجود ندارد؛ استفاده می‌شود. در حالی که کمپرسور هوای برقی برای مناطقی مناسب است که نیروی برق داشته و کمبود نیروی گاز دارند.

لیفتراک

لیفتراک یکی از ماشین آلات راهسازی و ساختمانی سبک است که وظیفه حمل و نقل و جا به جایی بارهایی با وزن متوسط را دارد. لیفتراک انواع مختلفی از جمله دستی، برقی، دیزلی وغیره دارد.

کلام آخر

در این مقاله گفته شد که ماشین آلات راهسازی و ساختمان، نقش اصلی در ساخت و ساز ساختمان، ساخت و ساز صنعتی و ساخت و سازهای سنگین و عمرانی ایفا می‌کنند. از این رو آشنایی با انواع ماشین آلات و قطعات ماشین آلات راهسازی برای سازندگان عزیز، الزامی است. همچنین در این مقاله، سعی کردیم که شما را با جدیدترین و مهمترین ماشین آلات ساختمانی و راهسازی آشنا کنیم. اگر ماشین آلات انتخاب شما است می توانید به سایت روت کالا مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد