فیلتر ماشین آلات راهسازی

0
فیلتر ماشین آلات راهسازی علاوه بر جلوگیری از ورود آلاینده به دستگاه و حفاظت از آن موجب افزایش عمر و کارایی ماشین نیز می شود.

فیلتر ماشین آلات راهسازی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : این ماشین آلات در انواع پروژه های سنگین مورداستفاده هستند و معمولا در معرض خاک و آلودگی بسیاری قرار می گیرند. به همین جهت یکی از مهم ترین قطعات ماشین آلات راهسازی فیلتر است. اگر می خواهید با نحوه کار این فیلترها آشنا شوید یا پروژه ای پیش رو داشته و درصدد خرید ماشین آلات راهسازی هستید؛ مطالعه این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

اهمیت فیلتر ماشین آلات راهسازی

شاید تصور کنید که در یک سیستم پیچیده ماشینی فیلتر هوا اهمیت چندانی ندارد؛ اما باید بدانید که تنها مقدار کمی گرد و غبار کافی است که موتور ماشین آسیب دیده و کارایی خود را از دست بدهد. سیلیس ماده اصلی تشکیل دهنده گرد و غبار است که بسیار ساینده بوده و سیستم هیدرولیک و قطعات ماشین آلات راهسازی را خراب می کند. همچنین این ماده سبب ساییدگی میل لنگ ها، سوپاپ ها، حلقه های پیستون و انژکتورهای سوخت خواهد شد. اینجا است که کار فیلتر ماشین آلات راهسازی اهمیت پیدا می کند. زیرا این ماشین ها اغلب در مناطق خاکی و آب و هوای آلوده فعالیت می کنند. فیلتر هوای ورودی را پیش از رسیدن به موتور تصفیه کرده و مانع از ورود آلودگی به آن می شود. به همین دلیل و جهت جلوگیری از آسیب موتور استفاده از فیلتر مناسب و حفظ نظافت آن در فواصل معین اهمیت بسیاری دارد.

ساختار فیلترها

امروزه فیلتر ماشین آلات راهسازی معمولا از چندلایه همچون یک سد محافظ خارجی به همراه دولایه داخلی دیگر ساخته می شود. البته استفاده از لایه های متعدد جهت تصفیه اضافی یا تقویت هوا حین عملکرد منظم موتور نیست؛ بلکه این کار برای حفاظت از موتور در برابر آسیب های خارجی و ممانعت از ورود گرد و خاک انجام می شود. فیلتری که به دفعات تمیز شده و دوباره استفاده شده باشد؛ هرگز به عملکرد قبلی خود بر نمی گردد و هر بار که این اتفاق رخ دهد؛ کارایی فیلتر کم تر می شود. با این تفاسیر ترجیح می دهید که موتور ماشین خود را به طور مکرر عوض کنید یا فیلترها را؟ البته برخی از مدل های فیلتر مخزنی جهت نگهداری آلاینده ها دارند و باید به صورت دوره ای آن ها را تخلیه کنید.

دست به کار شوید

فیلترها معمولا سیستم سنجشی دارند که محدودیت جذب و گردش هوا را کنترل می کند. مانیتوری که داخل کابین قرار می گیرد؛ نشانگر تصویری مناسبی برای این کار است. اپراتور از طریق این سیستم متوجه می شود که چه زمانی فیلتر بیش از حد گرد و خاک گرفته یا در برخی موارد، مسدود شده است. اگر این مانیتور کنترلی وجود نداشته باشد؛ باید فیلتر هوا را از محل خود جدا کرده و بازرسی کرد. البته این کار باید با احتیاط صورت بگیرد؛ زیرا ممکن است که موجب ورود آلودگی به درون موتور شود.

کارایی فیلتر

فیلتر ماشین آلات راهسازی با تفکیک مکانیکی و از بین بردن ذرات بزرگ به افزایش عمر فیلتر اولیه کمک می کند. سطح بیرونی کارایی فیلتر را به ویژه در محیط هایی با مقدار گرد و غبار زیاد مانند سایت های ساخت بزرگراه، معدن کاری و برنامه های حفاری چاه بسیار بالا می برد. جنس فیلتر ماشین آلات راهسازی امروزه از یک سطح مشبک سبک و پارچه هایی با الیاف مصنوعی است که بهترین عملکرد را در مقابله با آلودگی دارد. این فیلترها سخت تر و محکم تر از گذشته هستند و در انواع تجهیزات سنگین و ماشین آلات راهسازی ایرانی نیز از آن ها استفاده می شود.

تعویض و نگهداری

در بیشتر موارد عامل تعیین کننده زمان تعویض فیلتر، عمر فیلتر نیست؛ بلکه کیفیت و کمیت هوا است. مطمئن ترین روش جهت تشخیص اینکه فیلتر چه زمانی به تعویض نیاز دارد نیز صرفا همان سیستم سنجش و کنترل است. فیلتر هرچه کثیف تر و آلوده تر باشد؛ جریان هوا در آن کم تر می شود. این بدان معنی است که فیلتر، هوا را به درستی تصفیه نکرده و باید تعویض شود. شاید توجه کرده باشد که برخی از تکنسین ها یا تعمیرکارها فیلتر را برداشته و جهت پاکسازی آن را بر سطحی سفت همچون لاستیک یا سپر می کوبند یا از یک کمپرسور باد جهت از بین بردن گرد و غبار استفاده می کنند.  سپس آن را در جایگاه خود قرار می دهند. اما باید بدانید که ضربه به فیلتر، شوکی به آن وارد می کند که به طور بالقوه سبب پوسیدگی فیلتر خواهد شد. استفاده از کمپرسور جهت دمیدن و پاک کردن گرد و خاک نیز چندان بد نیست؛ اما در این حالت نیز خطر شکستگی فیلتر وجود دارد.

در تشخیص آسیب دیر نکنید

لوازم الکترونیکی مدرن به نظارت بر موتورهای بزرگ کمک می کنند؛ اما برای تشخیص آسیب یا نیاز به تعمیر قطعه گران قیمت خود نباید منتظر آن ها بمانید. موتور اگر هوای کافی دریافت نکند؛ به استفاده زیاد از سوخت پیدا گرایش خواهد کرد که این منجر به اتلاف انرژی می شود. البته موتورهای الکترونیکی امروزه کم تر دچار چنین مشکلی خواهند شد؛ بنابراین در نگهداری قطعات ماشین خود دقت کافی را به خرج دهید. به طوری که در صورت بروز آسیب در اولین فرصت ان را تشخیص دهید.

حفظ روند پروژه

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه و کنترل جریان هوا به حفظ روند پروژه کمک می کند.حین انجام کار، تجهیزات راهسازی و فیلترهای آن ها در معرض مخلوطی سمی از آلاینده ها از جمله گرد و خاک قرار دارند که گاهی به آن ها آسیب می زند. خرابی قطعات ممکن است که در ابتدا چندان جدی به نظر نرسد؛ در حالی که عدم توجه به این خرابی و آسیب ها منجر به تاخیر در روند پروژه می شود. این اتفاق برای همه از جمله کارگران، کارگزاران و پیمانکاران گران تمام می شود.

خرید ماشین آلات راهسازی

اگر می خواهید از ماشین آلات راهسازی ایرانی استفاده کنید؛ قادر خواهید بود که آن ها را به طور مستقیم از تولیدکننده اصلی بخرید. البته از طریق سایت های اینترنتی نیز این کار انجام می شود. سایت روت کالا فروشگاه آنلاینی است که انواع قطعات ماشین آلات راهسازی و محصولات برندهای مختلف ایرانی و خارجی را گردآوری کرده و در اختیار شما قرار می دهد. جهت خرید کافی است که به این سایت مراجعه کرده و به راحتی محصول موردنظر خود را انتخاب کنید.

در نتیجه

در این مقاله به بررسی فیلتر ماشین آلات راهسازی پرداختیم و نکاتی جهت نگهداری و حفظ آن ها گفته شد. همچنین از اهمیت این قطعه صحبت کردیم. اگر از ماشین آلات سنگین استفاده کرده باشید؛ میدانید که فیلتر نقش مهمی در حفظ سلامتی موتور این ماشین ها داشته و بسیار پراهمیت است. این فیلترها کارایی موتور را افزایش داده و عمر مفید آن را بالا می برند. البته به این شرط به درستی استفاده شده و به موقع تعویض شوند. در نهایت نیز خرید این قطعه از سایت روت کالا جهت جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه به شما پیشنهاد شد. اگر ماشین آلات انتخاب شما است می توانید به سایت روت کالا مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد