فرش ماشینی ابریشمی

0

امروزه صنعت فرش های ماشینی گسترش زیادی داشته و تنوع قابل قبولی را به وجود آورده است. فرش های ابریشمی یکی از انواع بافت ماشینی هستند که توسط تجهیزات و فناوری های جدیدی طراحی و تولید می شوند.

فرش ماشینی ابریشمی

به گزارش اینتزنتی مجله دکوکده : در واقع تمام مراحل تولید فرش های ماشینی اعم از ابریشمی وغیره توسط ماشین ها تولید و هدایت می شوند. ماشینی شدن بافت فرش ها اگرچه معایبی دارد اما تنوع چشمگیری را به بازارهای فرش ایرانی بخشیده است!

فرش های ابریشمی دارای ساختار ویژه ای هستند و از جهات مختلفی با دیگر فرش های ماشینی تفاوت دارند. اگر تمایل دارید فرش ماشینی ابریشمی را به یکی از اعضای دکوراسیون خود اضافه کنید؛ بهتر است کمی با آن آشنا شوید. در طول مقاله پیش رو قصد داریم که فرش های ابریشمی را از جهات مختلف بررسی کنیم و آن را با دیگر نمونه های فرش های تولید شده مقایسه کنیم.

انواع فرش ماشینی ابریشمی

فرش های ابریشمی دارای دو دسته اصلی طبیعی و مصنوعی هستند. اگر در تولید فرش ابریشمی از نمونه های طبیعی استفاده شود؛ به طبع کیفیت، مقاومت و لطافت بیشتری دارند. البته نمونه هایی که به وسیله ابریشم مصنوعی تهیه می شوند نیز کیفیت مناسبی نسبت به دیگر انواع فرش ها دارند. اما در مقایسه با مدل های ابریشم طبیعی ظرافت، لطافت و دوام کمتری دارند.

از دیگر تفاوت های انواع فرش های ابریشمی، قیمت آن ها است. بدیهی است که فرش ابریشمی طبیعی به دلیل استفاده از ابریشم طبیعی دارای کیفیت بیشتر و به طبع آن قیمت نسبتا بیشتری دارد. این در حالی است که فرش های مصنوعی قیمت های ارزان تری دارند و از این جهت بسیار پر فروش تر هستند. البته اگر به دنبال کیفیت بیشتر و دوام بالاتر باشید حتما نمونه های طبیعی را خریداری کنید.

عوامل تاثیرگذار در فروش بالای فرش ماشینی ابریشمی

فرش های ماشینی عمدتا از محبوبیت بالایی در بازارهای فرش برخوردار هستند. در میان انواع ماشینی، نمونه های ابریشمی محصولات جدیدی نیستند اما بنا به دلایل زیادی مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارند و انتخاب اول بسیاری از خانم های خانه دار هستند. اما چه عواملی در محبوبیت و فروش بالای آن ها موثر است؟!

تنوع گسترده در طرح و رنگ

گستردگی طرح و رنگ از مهم ترین مزیت های فرش های ابریشمی است که آن­ ها را بیش از پیش محبوب کرده است. امکان طراحی و تولید فرش های ماشینی ابریشمی تقریبا در هر رنگ و طرحی که فکرش را بکنید، وجود دارد. بسته به سلایق و علاقه مندی های مشتریان معمولا تنوع قابل قبولی در بازار شکل گرفته است. از طرح های بسیار کلاسیک تا نمونه های فانتزی را در میان انواع فرش های ابریشمی خواهید یافت!

بهتر است قبل از خرید فرش ماشینی ابریشمی کمی به دکوراسیون منزل توجه کنید و فرشی را که از نظر طرح و رنگ با محیط متناسب است، انتخاب کنید. فرش های ماشینی از جمله نمونه های ابریشمی نه تنها در رنگ، بلکه در طرح نیز بسیار متنوع هستند. تقریبا هیچ دو طرح صد در صد مشابهی را در بازار فرش ها نخواهید یافت! همین گستردگی قابل توجه محبوبیت زیادی را برای فرش ها دست و پا کرده و افراد زیادی را به خرید آن ها علاقه مند کرده است.

شباهت زیاد به دستباف

نخی که در تولید فرش های ابریشمی استفاده می شود، خاص است و شباهت بسیاری به نخ فرش های دستباف دارد. این نخ ها کاملا ظریف هستند و پس از بافته شدن فرش، ظرافت منحصر به فردی به محصولات می بخشند. از طرفی فرش های ابریشمی درخشندگی، جذابیت و لطافت بسیاری از فرش های دستباف را دارا هستند و همین مساله آن ها را بیش از پیش به نمونه های دستباف نزدیک کرده است.

با توجه به محبوبیت فوق العاده ای که فرش های دستباف دارند؛ تقریبا هر فرشی که شباهت زیادی به دستباف داشته باشد نیز به همان اندازه محبوب می شود. از این جهت فرش ماشینی ابریشمی مورد توجه مشتریان زیادی قرار می گیرد.

مقرون به صرفه!

اگرچه ظرافت و کیفیت در فرش های ابریشمی در حد فوق العاده ای است؛ اما قیمت آن ها بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. در واقع فرش های ابریشمی از نمونه های ماشینی آکریلیک و دستباف بسیار ارزان است. همین موضوع عامل دیگری در فروش بیشتر و محبوبیت زیاد این دسته از فرش ها به هنگام خرید از سرای ابریشم شده است.

عدم ایجاد حساسیت

یکی دیگر از مزیت های بافت و تار و پود فرش های ابریشمی قابلیت هایی است که نخ های آن دارند. از طرفی نوع بافت به گونه ای است که هیچ گونه پرز اضافه ای تولید نمی شود. بنابراین امکان بروز حساسیت های پوستی یا تنفسی هنگام استفاده از فرش های ابریشمی تقریبا صفر است. از این جهت فرش های ماشینی ابریشمی نمونه ای ضد حساسیت محسوب می شوند و برای بیمارانی با حساسیت های پوستی یا تنفسی بسیار مناسب است.

فرش لیز نمی خورد!

یکی از دغدغه هایی که همواره خانم های خانه دار را آزار می دهد؛ لیز خوردن فرش ها است. از مزیت های فرش های ماشینی ابریشمی این است که به خاطر بافت مناسبی که دارد؛ اصلا لیز نمی خورد. این در حالی است که بسیاری از مشتریان به علت سبک بودن فرش، تصور می کنند که باید روی سرامیک لیز بخورد. در صورتی که این تصور کاملا غلط است!

چگونه فرش ماشینی ابریشمی را از نمونه های تقلبی تشخیص دهیم؟

منظور از تقلبی آن است که در تولید فرش از ابریشم مصنوعی به جای طبیعی استفاده می شود. معمولا فروشندگان فرش های اصیل به راحتی انواع فرش ها و نمونه های کیفیت را از یکدیگر تشخیص می دهند. اگر دقت کنید این افراد دستی بر فرش می کشند و آن را کمی پشت و رو می کنند و به شما می گویند که کیفیت فرش چگونه است؟! یکی از راه­ های تشخیص فرش های ماشینی ابریشمی، دست کشیدن روی آن است.

در این حالت اگر دست شما گرم شود ابریشمی که در تولید آن به کار رفته، طبیعی است. در غیر این صورت باید در اصیل بودن آن تردید کنید. راه دیگر سوزاندن یک گره کوچک از فرش است.

اگر ابریشم طبیعی باشد باید حین سوختن بویی شبیه سوختگی مو را حس کنید. از طرفی رنگ آن نیز کاملا سیاه می شود. اما اگر بویی شبیه به کاغذ را متوجه شدید؛ در مصنوعی بودن ابریشم شک نکنید! در نتیجه با استفاده از مواردی که در بالا ذکر شد، می توانید انواع فرش ماشینی ابریشمی را بر اساس اصیل بودن آن و عوامل تاثیر گذار بر قیمت آن ها، تهیه کنید.

 

اگر فرش ماشینی انتخاب شما است می توانید به سایت سرای ابریشم مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.

 

 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد