انواع ماشین آلات راه سازی و موارد مصرف آن ها

0
احتمالا چیزهایی درباره انواع ماشین آلات راه  سازی و موارد مصرف آن ها بدانید؛ مثلا نام لودر و کامیون به گوش همه ما خورده است، ولی کاربرد دقیق و روش عملکرد این دستگاه ها را کمتر کسی می داند.

انواع ماشین آلات راه سازی و موارد مصرف آن ها

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : این گونه ماشین ها از ادوات ضروری پروژه هایی همانند راه سازی، استخراج معدن، شهرسازی و غیره هستند. وجود این دستگاه ها کمک شایانی به انسان می کند و او را در زمینه ساخت و ساز یاری می دهد. اگر می خواهید انواع این ماشین ها و موارد مصرف هر یک را بدانید و با روش کار آن ها آشنا شوید در ادامه این نوشتار همراه ما بمانید. ماشین های بزرگ جزو ابزاری هستند که حضور آن ها در عملیات عمرانی لازم و ضروری است. بدون این دستگاه ها مسطح کردن زمین، تراشیدن کوه و انتقال ضایعات ممکن نیست. در ادامه قرار است با انواع ماشین آلات راه سازی و موارد مصرف آن ها آشنا شویم:

مراحل راه  سازی

پروژه راه سازی فرایند پیچیده ای دارد. نخست باید برخی محاسبات دقیق توسط مهندس عمران صورت بگیرد و هزینه کلی برآورد شود؛ سپس مصالح و مواد اولیه تهیه شده و عملیات فیزیکی آغاز شود. در این پروژه یک مهندس عمران نخست یک نقشه توپوگرافی تهیه می کند که مشخصات فیزیکی زمین موردنظر در آن شرح داده شده؛ سپس کارهایی چون پرگار زنی، نمایش خطوط شکسته، رسم خطوط طولی و خط پروژه و غیره را نیز انجام می دهد. بعد از طی این مراحل کار به آغاز راه سازی می رسد. در این مرحله برای کارهایی چون حفاری، حفر کانال، خاکبرداری و غیره از انواع ماشین آلات راه سازی استفاده می شود. همچنین در پایان و برای آسفالت کشی نیز از این ماشین ها کمک گرفته می شود.

انواع ماشین آلات راه سازی و موارد مصرف آن ها

برخی از پرکاربردترین گونه ماشین ها بر این پایه هستند:

بولدوزر

این ماشین تراکتوری است که تیغه ای در جلوی آن تعبیه شده است و انواع و اندازه های مختلفی دارد. مواردی که این دستگاه پرکاربرد جهت انجام آن ها استفاده می شود نیز بر این پایه هستند:
  • خاکبرداری و پاکسازی خاک از ریشه ها و گیاهان.
  • حفاری
  • ایجاد مسیر برای عبور سایر ماشین ها
  • جا به جایی خاک
  • کندن زمین
  • و غیره
این ماشین ها در دو نوع چرخ لاستیکی و چرخ زنجیری موجود هستند. نوع چرخ زنجیری قادر به حرکت در انواع سطوح و کار در هر شرایط آب و هوایی است و توانایی حمل تیغه های بزرگ را نیز دارد. نوع چرخ لاستیکی در عوض سرعت بالاتری دارد و قابل استفاده در مسافت های طولانی تر است.

لودر

لودر که یکی از انواع ماشین آلات راه سازی ایرانی است که کابین تراکتور را دارد و دارای یک جام یا بکت در جلو است. لودر همچنین یک بازوی متحرک نیز دارد. لودر به انگلیسی یعنی حمل کننده و از این ماشین ها به طور عمده جهت حمل خاک و نخاله و تخلیه داخل ماشین مخصوص استفاده می شود. از دیگر مصارف این ماشین می شود به موارد زیر اشاره کرد:
  • حفر گستره کوچکی از زمین
  • خاکبرداری های کم و حمل خاک برداشت شده
  • ریشه های سست و گیاهان را می کند.
  • حمل مواد اولیه
  • و غیره
لودرها علاوه بر چرخ زنجیری و چرخ لاستیکی نوع دیگری نیز دارند. تحت عنوان بکهو لودر. از نوع چرخ زنجیری به طور کلی در پروژه هایی که نیاز به قدرت کشش بالا در زمین ناهموار باشد، وجود دارد. نوع چرخ لاستیکی سرعت بیشتری داشته و گستره عمل بزرگتری نسبت به چرخ زنجیری دارد.

بکهو لودر

بیلی به عقب این لودر اضافه شده است. از این نوع لودر جهت لایروبی، حمل، حفاری کانال و غیره استفاده می شود. این وسیله در واقع ترکیبی از کار لودر و بیل مکانیکی را به طور همزمان در سطح کوچکتر انجام می دهد و بسیار پرکاربرد است.

بیل مکانیکی

در ادامه معرفی انواع ماشین آلات راه سازی و موارد مصرف آن ها به بیل های مکانیکی می رسیم که باز هم جزو ماشین آلات راه سازی ایرانی هستند. این دستگاه ها در پروژه های عمرانی مصارف بسیاری دارند و بسیار کارآمد هستند. بیل مکانیکی از یک سری اجزای اصلی دربرگیرنده کابین گردان، بازو و جام تشکیل شده است. در انواع مختلف این وسیله ممکن است محل قرارگیری هر قسمت متفاوت باشد که این امر کاربرد آن را تغییر خواهد داد. بیل مکانیکی معمولا در موارد زیر استفاده می شود:
  • حفر گودال و کانال
  • تخریب
  • حمل مواد
  • گودبرداری
  • مسطح سازی زمین
  • لایروبی
  • و غیره
آنچه به طور عمده سبب ایجاد تفاوت بین  این گونه ماشین ها می شود، قطعات ماشین آلات راه سازی از جمله جام یا بکت آن است. برخی بیل ها جام معکوس دارند که جهت خاکبرداری و حفاری در سطح کم از آنها استفاده می شود. بیل جام جلو نیز از انواع این ماشین است که جهت کندن سطوح سفت تر، انتقال مواد و مصالح و غیره کاربرد دارند. در برخی موارد جام را با یک چکش هیدرولیکی تعویض می کنند که در پایان برای حفاری سنگ و زمین های سفت بکار می روند.

غلتک

غلتک وسیله ای است که جهت افزایش مقاومت سطوح استفاده می شود. غلتک ها از طریق اعمال فشار حجم سطح را کم می کنند و در نتیجه مقدار نفوذپذیری را کاهش داده و مقاومت سطح را افزایش می دهند. معمولا در مرحله آسفالت کشی از این دستگاه جهت هموارسازی و افزایش مقاومت خاک استفاده می شود و سپس برای تراز و افزایش تراکم آسفالت بکار می رود. این ماشین نیز دارای انواع مختلفی است: شبکه ای، لرزنده، چرخ لاستیکی، شبه بولدورز و غیره.

خرید ماشین آلات راه سازی

حال که تا حدی با این ماشین ها آشنا شدیم؛ بهتر است راه خرید آنها را نیز بدانیم. کارخانه جات تولیدی ماشین های سنگین معمولا چندین نمایندگی در هر کشور دارند و از این طریق محصولات خود را به فروش می رسانند.  بنابراین یک راه خرید ماشین آلات راه سازی مراجعه به این نمایندگی ها است. یک راه مطمئن دیگر جستجو در سایت های اینترنتی است. این فروشگاه ها انواع ماشین ها و قطعات آنها را به همراه ضمانت معتبر به فروش می رسانند. یکی از این فروشگاه ها سایت روت کالا است که با رابط کاربری مناسب و قیمت خوب تجربه ای دلپذیر از خرید اینترنتی برای شما رقم خواهد زد.

در این نوشتار

به انواع ماشین آلات راه سازی و موارد مصرف آن ها پرداختیم. چند ماشین پرمصرف را معرفی کردیم. کاربرد آنها را شرح دادیم و انواع گوناگون آن ها را نام بردیم. همچنین گفتیم گاهی ایجاد تغییر در قطعات ماشین آلات راه سازی منجر به ایجاد ماشینی جدید و پیشرفته تر می شود؛ مثلا بکهو لودر ترکیبی است از لودر و بیل مکانیکی. در انتها از نحوه خرید این ماشین ها و لوازم یدکی آن ها صحبت کرده و سایت مطمئنی در این زمینه معرفی کردیم. امیدواریم این نوشتار پاسخگوی سوالات شما باشد. اگر ماشین آلات انتخاب شما است می توانید به سایت روت کالا مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد