نئوپان

0
نئوپان نوعی از صفحات فشرده چوبی است که از ترکیب خرده های چوب و چسب ساخته می شود. خرده های چوب توسط عملیات تبدیل مکانیکی از چوب های کم ارزش و بلااستفاده که معمولا در سایر صنایع مورد استفاده قرار نمی گیرند تولید می شوند. تولید نئوپان و کاربرد آن در مصارف مختلف سبب صرفه جویی در منابع طبیعی می شود.

نئوپان

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : نئوپان و ام دی اف ساختاری نسبتا مشابه دارند. در ساخت نئوپان از خرده های چوب استفاده می شود اما در ساخت ام دی اف از الیاف چوبی استفاده می شود.

ساختار آن چگونه است؟

نئوپان از خرده چوب و خاک اره هایی که غیر قابل استفاده هستند ساخته می شود. خاک اره و خرده چوب ها را به وسیله چسب مخصوص و رزین ترکیب کرده و با فشرده سازی و دمای بالا این نوع چوب ساخته می شود. پس از قرار گرفتن در دمای بالا باید خشک شوند تا مورد استفاده قرار بگیرند. در هنگام آماده سازی این نوع فرآورده از مواد شیمیایی مختلفی مانند پارافین نیز استفاده می کنند تا در برابر رطوبت و عوامل مخرب دیگر تا حدی مقاوم باشد. نئوپان نسبت به سایر صفحات فشذده چوبی مشابه مانند ام دی اف از مقاومت کمتری در برابر رطوبت برخوردار است و روکش پذیری و ابزارخوری ضعیف تری دارد به همین دلیل با قیمت کمتری عرضه می شود.

انواع مختلف نئوپان بر اساس روش های ساخت

 نئوپان به روش ساخت صفحه ای: در این نوع ساخت ذرات چوب در ابعاد مورد نظر مرتب شده و به صورت یک لایه، تخته های دولایه، سه لایه و چند لایه تولید می شوند. نئوپان به روش ساخت پرس قالبی:  تفاوت این نوع ساختار با روش های دیگر در این است که نوع صفحه پرس با دیگر نوع دیگر صفحات پرس متفاوت است. صفحه پرس به شکل ها انحنا دار، فرورفته، برجسته و پروفیل دار است که سب می شود که این تخته ها با ابعاد متفاوتی تولید شوند. نئوپان به روش ساخت پرس غلطکی: در این روش مخلوط چسب و چوب از میان غلطک دستگاه پرس عبور می کند و به هر اندازه ای که روی دستگاه تنظیم شده است فشرده می شود. این تخته ها می تواند به صورت یک لایه، دولایه، سه لایه و چند لایه تولید شود.

انواع روکش های نئوپان

نئوپان ها می توانند با روکش های متفاوتی تولید شوند که هر کدام مزایا و ویژگی مخصوص به خود را دارد.
  • نئوپان هایی بدون روکش
  • دارای روکش های طبیعی
  • دارای روکش هایی مصنوعی
  • دارای روکش هایی لاک کاری شده
برای زیبا تر شدن سطح نئوپان از ورقه های ملامینه استفاده می کنند این روکش دارای سطحی براق و تنوع رنگی است که باعث زیباتر شدن این فرآورده چوبی می شود. این تخته های روکش شده ساختاری شبیه به ام دی اف دارند اما تخته های ام دی اف استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به نئوپان دارند. یک نوع روکش دیگری که وجود دارد، روکش های چوبی نازک است که روی نئوپان قرار می گیرد. ضخامت این روکش ۳/۰ تا ۳ میلی متر است. این نوع تخته های نئوپان برای کابینت ها مورد استفاده قرار می گیرد و به هرچه زیباتر شدن نمای کابینت آشپزخانه شما کمک می کند. نوع دیگری از روکش، لترون نام داشته که کیفیت خوبی نسبت به روکش های دیگر ندارد. این نوع روکش در برابر بسیاری از ساییدگی و ضربه ها آسیب پذیر هستند و گزینه خوبی برای دکوراسیون و آشپزخانه نیست.

نئوپان چه کاربردهایی دارد؟

نئوپان با روکش های متفاوتی که دارد، می تواند در بسیار ی از ساخت هایی مانند کابینت، مبلمان ها، سرویس خواب، کمد، قفسه کتابخانه و بسیاری از موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد. در بسیاری از مواقع در ساخت بسیاری از درها از این نوع چوب مورد استفاده قرار می گیرد اما باید به این نکته توجه داشته باشید که این نوع چوب برای ساخت در های ضد سرقت مناسب نیست و مقاومت زیادی نخواهد داشت. همچنین بسیاری از کسانی که ساخت و ساز آپارتمان انجام می دهند در کف و دیواره ها از نئوپان استفاده می کنند.

مزایا استفاده از نئوپان چیست؟

  • نئوپان نسبت به چوب طبیعی دارای وزن کمتری است در نتیجه استفاده از آن برای مصرف کنندگان راحت تر است.
  • این محصول قیمت مناسب تری نسبت به سایر چوب های دیگر دارد.
  • نئوپان این قابلیت را دارد که به اندازه های مختلفی بسته به نیاز های مشتری تولید شده و با روکش های مختلف طراحی های زیبا و گوناگونی انجام شود.
  • این محصول را می توان به صورت ورقه های متعدد تولید کرد و آن را با ورقه های ملامینه که ساختاری شبیه به ام دی اف دارند تزئین کرد.

معایب استفاده از این محصول چیست؟

  • مقاومت کمی در برابر هرگونه فشار و ضربه دارد.
  • دارای ساختار هایی شیمیایی ناسازگار است که برای محیط زیست و سلامتی انسان مضر است.
  • مقاومت کمی در برابر رطوبت و آب دارد.
  • به دلیل عدم مقاومت در برابر آب و رطوبت در صورت قرار گرفتن در معرض رطوبت به مرور زمان پوسته پوسته و کنده می شود.
  • نئوپان ظاهر مناسب و زیبایی ندارد و در اغلب مواقع برای تزئین دکوراسیون داخلی استفاده نمی شود.
اگر تصمیم دارید از این صفحه فشرده برای منزل خود استفاده کنید بهتر است برای زیباتر شدن چوب از روکش ملامینه استفاده کنید تا ظاهر زیباتری داشته باشد و همچنین بتوانید از دامنه وسیع تری در انتخاب طرح و رنگ بهره مند باشید. اگر نئوپان انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد