بررسی تخصصی اره دورکن

0
بررسی تخصصی اره دورکن از جمله دستگاه های برش مورد استفاده در کارخانجات چوب و کارگاه های نجاری است. با توجه به بهره مندی از ورق های بزرگ چوب و ام دی اف در این کارخانه ها جهت تولید انواع وسایل همچون میز، صندلی، تخت خواب، مبلمان وغیره، باید دستگاهی جهت برش این ورق ها وجود داشته باشد.

بررسی تخصصی اره دورکن

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : دستگاه اره دورکن، رایج ترین و کاربردی ترین دستگاه برش است که بسیاری از صاحبان صنایع چوب از آن استفاده می کنند. در بررسی تخصصی اره دورکن باید چگونگی قطعات و اجزای این دستگاه را بدانید و با انواع آن آشنا شوید. به طوری که ضمن یادگیری نحوه کار با آن ها، کاربرد این دستگاه جهت تولید وسایل مختلف چوبی را نیز بدانید. همچنین که در بررسی تخصصی اره دورکن، عیب یابی این دستگاه را نیز توضیح می دهیم.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه اره دورکن چیست؟

دستگاه های اره دورکن به صورتی هستند که از اجزا و قطعات مختلفی ساخته شده اند. نکته مهم در رابطه با اجزای تشکیل دهنده اره دورکن این است که نسبت به نوع دستگاه متفاوت هستند. بنابراین در اینجا اجزای اساسی این دستگاه را شرح می دهیم. سپس در توضیح انواع اره دورکن ها، با اجزای هر یک از آن ها آشنا خواهید شد.

مهم ترین اجزای اره دورکن

مهم ترین قطعات موجود در دستگاه های اره دورکن، موتور و تیغه اصلی این دستگاه است. تیغه های دستگاه اره دورکن، وظیفه برش ورق های چوب یا ام دی اف را دارند. به صورتی که اگر جنس یا نوع قرارگیری این تیغه ها مناسب نباشد؛ عمل برش به خوبی انجام نمی شود. اما موتورهای دستگاه اره دورکن، کلیه مراحل برش ورق را انجام می دهند. به طوری که موتور این دستگاه متناسب با تنظیمات مورد نظر شما، تیغه اره را حرکت می دهد و باعث برش ورق چوب یا ام دی اف می شود. البته در بررسی تخصصی اره دورکن باید با دیگر اجزای این دستگاه نیز آشنا شوید.

اجزای فرعی اره دورکن چیست؟

دستگاه اره دورکن علاوه بر موتور و تیغه اره، اجزای دیگری نیز دارد که تحت کنترل موتور فعالیت می کنند. از جمله این قطعات می توان به گونیا پشت اره جلو، میز گونیا، ریل اره دورکن، میز برش جلو، نگهدارنده ورق و گونیای موجود در وسط ریل دستگاه اشاره کرد. هر یک از این اجزا نیز فعالیت به خصوصی دارند و بخشی از عمل برق ورق ها را انجام می دهند. بنابراین کیفیت و طول عمر قطعات در چگونگی استفاده از اره دورکن بسیار تاثیرگذار است. همچنین که برخی از این قطعات در مدل های مختلف اره دورکن متفاوت هستند.

اره دورکن چند نوع است؟

دستگاه اره دورکن با توجه به اجزای تشکیل دهنده، کاربرد، نحوه کار، مصرف برق، سیستم حرکتی، نوع برش و بسیاری موارد دیگر به انواع مختلفی تقسیم می شود. از جمله انواع اره دورکن می توان به مدل های دستی، اتوماتیک، ساده، خط زن دار، واگنی، ریل دار و لوکوموتیوی اشاره کرد. بنابراین در بررسی تخصصی اره دورکن باید با هر یک از انواع این دستگاه و قابلیت های آن ها آشنا شوید. به همین جهت در ادامه به شکل مختصر به معرفی مدل های مختلف اره دورکن می پردازیم.

اره دورکن دستی بهتر است یا اتوماتیک؟

دستگاه های اره دورکن از نظر چگونگی مصرف برق دو مدل دستی و اتوماتیک دارند. اره دورکن های دستی به صورتی هستند که ضمن قیمت مناسب، به دخالت اپراتور و نیروی انسانی نیاز دارند. به طوری که فرد متخصص باید نوع و زاویه برش را در این دستگاه مشخص کند. اما نوع اتوماتیک اره دورکن ها نه تنها نیاز به دخالت نیروی انسانی ندارد؛ بلکه صفحه ای لمسی دارد که با استفاده از آن تمامی بخش های این دستگاه و عمل برش را متناسب با ساخت وسیله چوبی مورد نظر، تنظیم می کنید.

اره دورکن از نظر کاربرد و سیستم برش

از دیگر مدل های اره دورکن می توان به دو نوع ساده و خط زن دار اشاره کرد. تفاوت این دو دستگاه در قابلیت خط زنی است. به صورتی که دستگاه اره دورکن خط زن دار با استفاده از دو موتور و دو تیغه اره که یکی مخصوص برش و دیگری مخصوص خط زنی است؛ علاوه بر برش ورق ها عمل خط زنی را نیز انجام می دهد. همچنین اره دورکن ها از نظر سیستم برش، سه نوع واگنی، ریل دار و لوکوموتیوی هستند. از این بین نوع واگنی از دو مدل دیگر رایج تر است. این دستگاه ها از نظر کاربرد مشابه هستند اما نحوه کار با هر یک متفاوت است.

عیب یابی در دستگاه اره دورکن

از جمله نکات قابل توجه در بررسی تخصصی اره دورکن، چگونگی عیب یابی در این دستگاه است. پس از خرید و استفاده از دستگاه اره دورکن باید بدانید که بروز مشکل و خرابی در این دستگاه در قطعات یا چگونگی برش آن رخ می دهد. از جمله عیوب مربوط به قطعات دستگاه اره دورکن می توان به روشن نشدن دستگاه، عدم حرکت تیغه اصلی یا تیغه خط زن اشاره کرد. همچنین عیوبی که در سیستم برش دستگاه اره دورکن رخ می دهد؛ موارد زیر است.
  • لرزش تیغه اره هنگام برش ورق ها
  • انحراف تیغه اره و موج در آن
  • بروز ترک خوردگی در تیغه اره در زمان برش ورق
  • گیر کردن اره در ورق
در اینجا باید بدانید که در صورت بروز هر یک از این مشکلات باید تیغه اره را متناسب با استاندارد دستگاه تنظیم یا تعویض کنید. بنابراین اگر دستگاه اره دورکن خود را از سایت خوگرپلاس بخرید؛ علاوه بر پرداخت هزینه ای مناسب، از خدمات پس از فروش این سایت بهره مند می شوید. به طوری که با بروز کوچک ترین مشکل در دستگاه شما، پرسنل و تعمیرکاران این سایت جهت تعمیر یا تعویض دستگاه در کم ترین زمان ممکن اقدام می کنند. اگر اره دورکن انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد