یراق آلات برق

0

برق

به گزارش دکوکده : یراق آلات برق الکتریسته یا به عبارت دیگر برق، پدیده ای طبیعی  و مرتبط با حضور بارهای الکتریکی است که آثار متعدد و گوناگونی نظیر آذرخش، الکتریسیته ساکن، القای الکترومغناطیسی و جریان الکتریکی را به دنبال دارد. بارهای الکتریکی نام برده شده، در اطراف خود میدان های الکترومغناطیسی تولید می­کنند. میدان های الکترومغناطیسی ایجاد شده، دیگر بارهای همسایه خود را نیز تحت تاثیر قرار می­دهند. در مهندسی برق به منظور ایجاد توان الکتریکی و ایجاد جریان الکتریکی لازم جهت تامین انرژی مورد نیاز وسایل برقی، از الکتریسیته استفاده می­کنند. این انرژی توسط یراق آلات برق توزیع شده و مورد استفاده قرار می­گیرد. هرگاه الکترون ها که حامل های بار هستند، در درون یک جسم سانا یا نیمه رسانا به حرکت در آیند، در آن جسم، جریانی تحت عنوان جریان الکتریکی ایجاد می­شود. اما خوب است بدانید که هر حرکتی که از جانب الکترون ها انجام شود، موجب ایجاد برق نخواهد شد. در صورتی که حرکت انجام شده در یک مسیر مشخص باشد، جریان برق تولید و هر اندازه تعداد بارهای گذرنده بیشتری در مدت زمان کمتری در این مسیر معین حرکت کنند، جریان بیشتری تولید می­گردد.

یراق آلات برق

یراق آلات برق که به منظور مونتاژ مقره ها و نیز برپا ساختن سازه های شبکه های توزیع مورد استفاده قرار می­گیرند،انواع متعدد و متنوعی دارند. برخی از یراق آلات برق مورد استفاده در شبکه های توزیع، نسبت به دیگر قطعات موجود، کاربرد بیشتری دارند. اکثر یراق آلات برق با استفاده از فولاد، گالوانیزه و یا آلیاژ آلومینیوم و گروهی دیگر نیز با به کارگیری چدن نرم تولید می­شوند. یراق آلات برق آهنی نیز که در معرض خطر زنگ زدگی قرار دارند، باید به حالت گرم گالوانیزه گردند.
  1. کیفیت این قطعات اهمیت بسیار زیادی داشته و بنابراین علاوه بر کنترل ضخامت گالوانیزه آن ها، کنترل کمترین مقاومت مکانیکی آن ها نیز امری بدیهی و لازم است. یک زنجیره مقره کششی را که از چندین قطعه اتصالات فلزی و مقره های بشقابی ساخته شده است را در نظر بگیرید. بی شک ضعیف ترین حلقه موجود در این زنجیر، نقطه پارگی اتصالات زنجیر خواهد بود.
بنابراین نیاز است که در هنگام طراحی این دسته از وسایل، قدرت یکنواخت یراق آلات مورد استفاده، به عنوان نکته ای مهم در نظر گرفته شود. در ادامه به معرفی و بررسی نمونه هایی از یراق آلات برق در خطوط توزیع، مهار شبکه های توزیع و خطوط انتقال خواهیم پرداخت.
  • نمونه هایی از یراق آلات برق
  • رابط چشمی
این دسته از یراق آلات برق با گیرنده رکاب، با به کارگیری فولادی که به صورت گرم گالوانیزه شده است، ساخته می­شود. رابط چشمی قطعه ای توپی شکل دارد که در در محل مادگی کلاهک مقره قرار گرفته و با استفاده از اشپیلی قفل می­گردد. این دسته از یراق آلات برق حلقه اول قرار گرفته در بعد از مقره در سمت کنسول می­باشد که در استاندارد وزارت نیرو تحت عنوان گیرنده رکاب نام گذاری می­شود. رابط های چشمی در دو نوع چشمی دایره ای به ارتفاع و چشمی دایره ای ساق بلند به طول قطعه در بازار موجود می­باشند.
  • گیرنده رکاب
این دسته ازیراق آلات برق که نام های دیگری نظیر توپی چشمی گالوانیزه، آی بال، بال چشمی و رابطه گوشت کوبی بال آی دارند، بر پایه استاندارد ICE با نمره ۱۶ میلی متری در شبکه های توزیع برق کشور مورد استفاده قرار می­گیرد. این دسته از یراق آلات برق به سه شکل حلقه زنجیره ای انتهایی، شکل انتهایی مستقیم و به صورت پیچیده در توزیع و انتقال برق به کار برده می­شوند. تمام این سه حالت با استفاده از فولاد ساخته شده و به گرمی گالوانیزه می­شوند. گیرنده های مختلف رکاب، اشپیل برنجی و میله فولادی دارند.
  • کلویس
نام دیگر این گروه از یراق آلات برق پر کاربرد، رکاب گوشت کوبی می­باشد. قلاب گوشت کوبی از جنس فولاد تولید شده و اکثر موارد مصرف آن، در خطوط انتقال برق است.
  • گیره انتهایی
نوعی رکاب به کار رفته هادی های آلومینیومی، گیره انتهایی می­باشد. این گیره با استفاده ازآلیاژهای آلومینیوم ساخته شده و جنس نگه دارنده و آداپتور آن، از فولاد می­باشد. این قطعه نیز به صورت گرم گالوانیزه می­شود.
  • کلمپ
این دسته از یراق الات برق که با نام دیگر گیره آویزی نیز شناخته می­شوند با استفاده از چدن نرم و آلیاژ آلومینیوم تولید می­گردند. کلمپ ها در دو نوع مختلف رکابی و بازویی در صنعت برق مورد استفاده قرار می­گیرند. گفتنی است که کلمپ رکابی ساخته شده از جنس آلومینیوم در شبکه های توزیع برق کشور ایران بسیار کاربرد دارد. همه گیره های آویزی به وسیله دو کرپی و نگه دارنده تکمیل می­شوند. نگه دارنده ها و آداپتورها از فولاد تولید شده و قسمت های آهنی به کار رفته در ساخت آن ها به صورت گرم گالوانیزه می­شود.
  • مادگی چشمی
مادگی چشم دسته ای از یراق آلات برق است که با نام رابطه گیره آویزی یا رابطه معمولی گیره انتهایی در نیز در بازار شناخته می­شود. مادگی چشم مقره بشقابی می­باشد که با به کارگیری چدن نرم ساخته می­شود. این قطعه نیز پس از ساخت به صورت گرم گالونیزه شده و به علت قرار گیری در آخر زنجیر مقره، شرایط مناسبی را به منظور اتصال قطعاتی همچون کلمپ ها و یا گیره انتهایی مهیا می­سازد. اگر یراق آلات برق انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد