فرق ام دی اف با ملامینه

0

فرق ام دی اف با ملامینه

به گزارش دکوکده : فرق ام دی اف با ملامینه تولیدکنندگان جهت ساخت محصولات چوبی از مواد اولیه متفاوتی استفاده می کنند که هر کدام ویژگی و مزایای مخصوص خود را دارند. یکی از پرکاربردترین فراورده های چوبی که در ساخت بسیاری از محصولات به کار برده می شود، ام دی اف است.

ملامین ماده ای شیمیایی است که جهت روکش کردن ام دی اف ها به کار برده می شود. در واقع این نوع فراورده های چوبی با روکش ملامینه تفاوت های عمده ای با دیگر ام دی اف ها دارند. بنابراین ملامینه یک نوع روکش به حساب می آید که در دسته بندی های ام دی اف ها قرار می گیرد. ما در این مقاله قصد داریم تا فرق ام دی اف با ملامینه را برای شما بازگو کنیم.

نحوه ملامینه کردن ام دی اف

تولید کنندگان جهت تولید این فرآورده چوبی، از الیاف چوب و چسب های مخصوصی استفاده می کنند. در ابتدا این دو را با یکدیگر ترکیب کرده و در حرارت بالایی قرار می دهند که به خوبی مخلوط و ترکیب شوند. پس از مدتی این ترکیب در دستگاه پرس قرار گرفته که اندازه و شکل نهایی خود را بدست آورد.

در نهایت پس از خشک شدن این فرآورده چوبی، آن را جهت ساخت محصولاتی مانند کابینت، قفسه کتابخانه، مبلمان و بسیاری از لوازم دیگر به کار می برند. در هنگام ساخت و تولید این محصول از ترکیبات و مواد شیمیایی مخصوصی استفاده می کنند تا در برابر حشرات و آفات مقاوم باشد.

اینگونه مواد شیمیایی و چسب هایی که برای ترکیب آنها به کار برده می شوند، برای سلامتی انسان مضر است. به همین علت از روکش هایی استفاده می کنند که آسیب های واردی به انسان به حداقل ممکن برسد. روکش ها انواع مختلفی دارند که بسته به سلیقه هر فرد از روکش های متنوعی جهت ساخت محصولات استفاده می کنند. در واقع فرق ام دی اف با ملامینه در این است که ام دی اف ها مغز و ماده اصلی این محصولات بوده اما ملامینه در واقع یک روکش به حساب می آید.

مزایای استفاده از روکش ملامینه

ملامینه یکی از روکش هایی است که برای پوشاندن انواع فراورده های چوبی استفاده می شود. روکش ملامینه به تنهایی کاربردی نداشته و جهت تکمیل کردن محصولات به کار برده می شود. در واقع ام دی اف های خام و لایه های روکش هرکدام به تنهایی کاربرد آنچنانی نداشته و در کنار یکدیگر مقاومت بالایی را ایجاد می کنند.

این نوع روکش سبب شده تا محصولاتی که از ام دی اف و ملامینه ساخته می شوند در برابر عوامل خارجی مانند رطوبت، آب و حرارت مقاوم باشند. ویژگی این نوع روکش ها منجر به افزایش کیفیت و عمر محصولات شما خواهد شد. این موضوع فرق ام دی اف با ملامینه محسوب می شود.

همچنین ملامینه ها به دلیل رنگ و تنوعی که در محصولات ایجاد می کند باعث شده تا محصولاتی که شما خریداری می کنید، جذابیت و تنوع رنگی داشته باشند.

ساختار ام دی اف با روکش ملامینه

ساختار ام دی اف به گونه ای است که مقاومت زیادی در برابر عوامل خارجی و مخرب ندارد. به همین جهت برای بالاتر بردن کیفیت و مقاوم تر شدن در برابر عوامل خارجی باید از روکش هایی برای محافظت کردن استفاده کنند.

با این وجود که در ساختار ام دی اف از ترکیباتی استفاده می کنند که در برابر آب و رطوبت مقاوم باشد، اما در صورتی که روکشی جهت محافظت بر آن قرار نگرفته باشد پس از مدتی کیفیت خود را از دست می دهد. هنگامی که آب و رطوبت به چوب ام دی اف نفوذ کند، این ورقه ها باد کرده و دیگر قابل استفاده نخواهند بود.

به همین جهت از روکش های ملامینه که دارای مقاومت زیادی در برابر عوامل خارجی هستند، استفاده می شود. هنگامی که روکش ملامینه روی ام دی اف قرار می گیرد محصول را در برابر ضربه و بسیاری از عوامل مخرب حفاظت می کند. اگرچه ام دی اف و ملامینه درکنار یکدیگر محصول با کیفیتی را عرضه می کنند اما فرق ام دی اف با ملامینه قابل توجه است.

آیا استفاده از ملامینه در ام دی اف ها مشکلی دارد؟

همانطور که گفته شد جهت حفاظت از ام دی اف باید از روکش هایی مانند ملامینه بر سطح محصول استفاده کرد تا آن را در برابر عوامل مخرب نگهداری کند. اما این نوع روکش ملامینه دارای معایبی بوده که شامل موارد زیر است:

این نوع روکش مانند روکش های هایگلاس و PVC شفاف و براق نیست. در واقع ملامینه ها به طور کلی مات هستند. بنابراین این گونه ام دی اف ها برای افرادی که به محصولات براق علاقه دارند، مناسب نخواهد بود.

این نوع روکش در برابر بسیاری از مواد مانند مواد قلیایی و اسیدی مقاومت خوبی نداشته و در صورت تماس اینگونه مواد با ام دی اف روکش ملامینه، آسیب خواهد دید.

در نتیجه، ام دی اف و ملامینه تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند. در واقع تولید کنندگان از هر دو فراورده برای ساخت محصولی با کیفیت استفاده می کنند. از ام دی اف برای ساخت محصولاتی مانند کابینت، میز و… از ملامینه ها جهت روکش کردن و زیباتر شدن محصولات استفاده می کنند.

اگر ام دی اف یا ملامینه انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کرده و در این خصوص اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد