پمپ هیدرولیک چیست؟

0

پمپ هیدرولیک چیست؟

پمپ هیدرولیک چیست؟ : وجود پمپ هیدرولیک، در وسایل نقلیه و عرصه های مختلف صنعتی تبدیل به یک ضرورت و امر بدیهی شده است. اصل واژه هیدرو و لیک از ادبیات یونانی گرفته شده و به معنای آب و لوله می باشد. آب در لوله نمایانگر مفهوم اصلی هیدرولیک به شمار می رود. اهمیت این موضوع به سالیان بسیار گذشته و زمان های دور بر می گردد. به مرور زمان و به منظور منتقل نمودن مایعات تحت فشار از یک نقطه به دیگر نقاط، نیاز به یک قطعه به نام پمپ هیدرولیک بیش از پیش اهمیت پیدا کرد.

در این میان و به منظور برطرف نمودن این نیازها، به تدریج وسایلی و لوازمی نظیر آب بندها و شیرهای کنترل نیز پا به عرصه وجود گذاشتند. در حال حاضر بازوی محرک صنعت در پرتو علم هیدرولیک معنای واقعی خود را پیدا می کند. حرکت، انتقال نیرو و کنترل با ساختار وسایل نقلیه و همه ماشین ها گره خورده است. بنابراین این وسایل بدون وجود حرکت و اعمال نیرو نمود واقعی پیدا نمی کنند.

در اغلب موارد از شیوه های مکانیکی به منظور اعمال نیرو بهره برده می شود. در این حالت و به منظور تحقق حرکت از قطعاتی نظیر کلاچ، اهرم، گاردان، چرخ دنده و بادامک استفاده به عمل می آید. در این بین برای تبدیل و منتقل نمودن نیرو، سیالات به علت خاصیت تراکم ناپذیری مورد توجه واقع می شوند. بنابراین پمپ هیدرولیک در مبدل ساختن انرژی مکانیکی به توان هیدرولیکی نقش حائز اهمیتی را ایفا می کند.

جزئیات مهم و تاثیر گذار پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک چیست؟ : وجود مایعات و سیالات در پمپ هیدرولیک، برای اعمال نیرو و به حرکت درآوردن محرک ها و قطعات، از درجه اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. سیالاتی مانند روغن برای انتقال نیرو بسیار کمک کننده و تاثیر گذار به شمار می روند.

تولید جریان روغن در پرتو وجود پمپ های از نوع هیدرولیک موضوعیت پیدا می کند. برای راندمان بهتر و مناسب تر سیستم های هیدرولیکی، عواملی نظیر جریان و فشار تاثیر مستقیم از خود بر جای می گذارند. زمانی که مایعات در وضعیت متعادل به سر می برند، ایجاد فشار بر سیال به سایر نقاط بدون کم شدن میزان فشار منتقل می شود.

بر همین اساس می توان عنوان نمود که پمپ هیدرولیک انتقال قدرت، کنترل و اعمال نیرو به واسطه ایجاد فشار بر سیال را به نحو مطلوب امکان پذیر می سازد. پمپ ها در تبدیل توان مکانیکی و الکتریکی به هیدرولیکی، منتقل کردن مایعات به محل های مد نظر، به جریان انداختن و کنترل سیالات، به صورت مستقیم تاثیر گذار و مؤثر می باشند.

در سیستم های هیدرولیکی انتقال مایعات به وسیله شیلنگ ها و لوله ها انجام می گیرد. همچنین توسط شیرهای کنترل تعبیه شده، کاهش، افزایش، محدودیت و کنترل مایعات صورت می پذیرد. یکی از کاربردهای اصلی و مهم پمپ های از نوع هیدرولیک، فراهم ساختن بستر ایجاد جریان محسوب می شود. پمپ ها هسته اصلی و مرکزی سیستم های هیدرولیکی به شمار می روند.

بر همین اساس، این محصولات در یک تقسیم بندی کلی به پمپ های با جابجایی مثبت و پمپ های با جابجایی غیر مثبت تقسیم بندی می گردند. در این میان پمپ های با جابجایی مثبت به پمپ های دنده ای، تیغه ای یا پره ای و پمپ های پیستونی طبقه بندی می شوند. پمپ های دنده ای نیز به پمپ های دنده خارجی، دنده داخلی، ژیروتوری و پمپ هیدرولیک گوشواره ای تقسیم می گردند.

عملگرها یا محرک های پمپ هیدرولیک

همانطور که اشاره شد،پمپ هیدرولیک برای اعمال نیرو و جابجایی و حرکت اجسام مورد استفاده قرار می گیرد. به منظور انجام این کارها قطعات و لوازمی بکار گرفته می شوند که از آنها به عنوان عملگر یا محرک سیستم های هیدرولیک نام برده می شود.

عملگرها بسته به نوع عملکرد خود به عملگرهای خطی و دورانی طبقه بندی می شوند. عملگرهای خطی در قالب سیلندرهای هیدرولیکی نمود پیدا می کنند که در دو نوع سیلندرهای دو کاره و سیلندرهای یک طرفه موجودیت می یابند. باید خاطر نشان کرد که سیلندرهای دو کاره در سیستم های هیدرولیکی به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. اعمال نیرو و فشار در این محصولات از هر دو سمت وارد می شود.

نمونه بارز استفاده از این محصول در سیستم فرمان وسایلی مانند تراکتور به چشم می خورد. در پمپ هیدرولیک از پکینگ یا اورینگ برای آب بندی مطلوب فضای ایجاد شده میان سیلندر و پیستون نهایت بهره برده می شود. شیرهای کنترلی در سیستم های هیدرولیکی علاوه بر حائز اهمیت و مهم بودن، برای کنترل جریان مایعات در طیف گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند.

شیر اطمینان، رایج و معمول ترین شیر کنترل فشار در پمپ هیدرولیک به شمار می رود. در هنگام افزایش فشار و به منظور حفاظت و نگهداری از پمپ ها و سایر لوازم، شیر اطمینان کمک شایانی انجام می دهد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد