انواع پمپ هیدرولیک گردان

0

انواع پمپ هیدرولیک گردان

انواع پمپ هیدرولیک گردان : بسته به نوع عملکرد و متناسب با نوع نیاز در طیف های متنوعی در بازار به چشم می خورند. پمپ های هیدرولیک گردان، با دریافت انرژی احتراقی یا الکتریکی از موتورها، قابلیت تبدیل آن به توان هیدرولیکی را فراهم می آورند. عملکرد پمپ ها به این صورت است که با هر بار گردش، امکان انتقال و جابجایی حجم معینی از مایعات را میسر می سازند.

به عنوان یکی از منابع قدرت برای ماشین آلات و دستگاه های مختلف می توان بر روی پمپ هیدرولیک گردان حساب ویژه ای باز نمود. سیستم های هیدرولیک به بررسی و ارزیابی سیالات تحت فشار به منظور فراهم آوردن بستر مناسب برای حرکت، اعمال نیرو، قدرت و کنترل می پردازند.

مایعات و سیالات به علت انعطاف پذیر بودن از ابزارهای فراگیر و گسترده برای انتقال قدرت، حرکت و اعمال نیرو مورد استفاده قرار می گیرند. در انواع پمپ هیدرولیک گردان، موادی که از ویژگی جاری یا روان شدن بهره می برند، تحت عنوان سیال نام برده می شوند. بر همین اساس، قابلیت حرکت یا ارسال نیرو به وسیله مایعات تحت فشار، اساس مبحث هیدرولیک را تشکیل می دهد.

به طور معمول مکانیزم های هیدرولیکی از طریق فشار وارد ساختن یا هل دادن سیالات محبوس ایجاد حرکت و اعمال نیرو را انجام می دهند. در سیستم های هیدرولیکی، فشار وارد ساختن به سیالات از طریق پمپ ها، انتقال قدرت یا اعمال نیرو به نحو مطلوب صورت می پذیرد.

در انواع پمپ هیدرولیک گردان، جریان روغن وظیفه به حرکت درآوردن یا چرخش محرک یا عملگرها را بر عهده دارد. بر همین اساس، بدون وجود جریان روغن، ایجاد حرکت و چرخش اتفاق نمی افتد. بنابراین وجود روغن در ساختار یک سیستم هیدرولیکی از درجه اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.

جزئیات حائز اهمیت انواع پمپ هیدرولیک گردان

به واسطه انواع پمپ هیدرولیک گردان، تولید جریان روغن امکان پذیر می شود. سیالات موجود در سیستم های هیدرولیک به ویژه مواقع در حال کار، از دو نوع انرژی برخوردار می شوند. انرژی جنبشی که در اثر سرعت و جرم ایجاد می شود و توان پتانسیلی که به واسطه اعمال فشار شکل می گیرد.

ذکر این نکته ضروری می باشد که بر روی فشار و سرعت جریان، اصطکاک تاثیر مستقیم از خود برجای می گذارد. اگرچه امکان از بین بردن اصطکاک به طور کامل وجود ندارد، اما تاثیر آن را می توان به میزان چشمگیری کاهش داد.

استفاده از اتصالات نامطلوب و نامناسب، ایجاد سرعت بالا برای به جریان انداختن سیالات و برخورداری از لوله های بزرگ و طویل، از دلایل عمده افزایش اصطکاک در انواع پمپ هیدرولیک گردان به شمار می رود. سیستم های هیدرولیکی در برابر بالا رفتن بیش از حد فشار از ایمنی و اطمینان قابل توجهی برخوردار می باشند.

در این وضعیت شیرهای کنترل و فشار شکن، حفاظت از قطعات سیستم و پمپ را به بهترین نحو محقق می سازند. کیفیت و مرغوبیت مایعات موجود در انواع پمپ هیدرولیک گردان، در طول عمر مفید اجزا و قطعات و عملکرد بهینه دستگاه بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد. بر همین اساس، این سیالات باید از دوام بالا، پایداری، مقاومت در برابر کف کردن، مقاوم در برابر تغییرات دما، دوام داشتن در برابر خوردگی و سازگاری با اجزای سیستم برخوردار باشند.

معرفی و تشریح انواع پمپ هیدرولیک

انواع پمپ هیدرولیک گردان، بسته به نوع عملکرد شامل پمپ های دنده ای، پیستونی، ژیروتوری و پره ای می شوند. این پمپ ها در طبقه پمپ های با جابجایی مثبت قرار می گیرند. نحوه کارکرد این پمپ ها به این صورت است که میزان معینی از روغن به واسطه هر بار چرخش محور پمپ قابلیت انتقال و جابجایی را پیدا می کند. به همین جهت، سرعت دوران و میزان جابجایی در جریان تولید، نقش بسزایی را ایفا می نمایند.

پمپ های پیستونی به علت بازده بالا در زمره پمپ های پر فشار جای می گیرند. این پمپ ها در داخل سیلندر به واسطه انجام حرکت رفت و برگشتی، در مکش مایعات کمک شایانی انجام می دهند. پمپ های هیدرولیک پیستونی به علت قابلیت تعمیر و ایجاد فشار بالا مورد توجه قرار دارند. این پمپ ها در نوع های شعاعی و محوری موجود می باشند.

پمپ های دنده ای به علت قیمت مقرون به صرفه و مناسب، اندازه های مطلوب و طراحی ساده در ساخت، در طیف وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند. پمپ دنده ای به عنوان یکی از انواع پمپ هیدرولیک گردان شامل پمپ دنده داخلی، دنده خارجی، ژیروتوری و گوشواره ای می شود.

پمپ دنده خارجی متشکل از دو چرخ دنده یک اندازه خارجی می باشد که ضمن قرار گرفتن در پوسته پمپ، دوران و چرخش آنها توسط محرک ها انجام می گیرد. پمپ دنده داخلی از پوسته خارجی، آب بند، چرخ دنده خارجی و چرخ دنده داخلی تشکیل شده است. در این پمپ با انتقال نیرو به چرخ دنده خارجی، دوران و چرخش آن امکان پذیر می گردد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد