طراحی سایت پزشکان

0

طراحی سایت پزشکان : طراحی وب سایت پزشکان می­­تواند سطح خدمات سلامت کشور را ارتقا دهد و ارتباط بیماران با پزشکان را بهبود بخشد. برای رسیدن به این هدف، سایت پزشکان باید طراحی مناسب و درست داشته باشد.

طراحی سایت پزشکان

چکیده

در عصری که اینترنت جز جدایی ناپذیر زندگی شده است، حتی پزشکی هم از این قافله عقب نمانده و پزشکان را وارد چالش ایجاد سایت کرده است. بسیاری از افراد برای دریافت پاسخ سوالات خود، نوبت گیری، خرید تجهیزات پزشکی و سایر امور مربوط به سلامتی به سایت­های پزشکی مراجعه می­کنند. طراحی وب سایت پزشکان می­­تواند سطح خدمات سلامت کشور را ارتقا دهد و ارتباط بیماران با پزشکان را بهبود بخشد. برای رسیدن به این هدف، سایت پزشکان باید طراحی مناسب و درست داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به چگونگی طراحی سایت پزشکان بپردازیم.

چگونه سایت پزشکان طراحی کنیم؟

چه فاکتورهایی باعث قضاوت شما درباره پزشک و خدمات مورد ارائه در هنگام ورود به مطب یک پزشک می­شود؟ قطعا در پاسخ­ های شما نظم و زیبایی ظاهر مطب هم به چشم می­خورد. وقتی شما وارد یک مطب مرتب می­شوید ناخودآگاه این احساس به شما دست می­دهد که نحوه ویزیت بیمار، تشخیص بیماری، ارائه راه­حل­های ممکن هم دارای نظم و دقت خاصی خواهد بود و چه بسا که این موضوع روی میزان اعتماد شما به پزشک نیز تاثیر بگذارد. سایت پزشکان نیز از این قاعده مستثنی نیست و اگر درست طراحی شود باعث اعتماد بیشتر و افزایش بازدید خواهد بود. قطعا برای این منظور، اهداف باید در ابتدا به خوبی مشخص شوند.

لزوم طراحی سایت پزشکان

سایت پزشکان به منظور ایجاد ارتباط دو سویه بین بیمار و پزشک، انجام نوبت دهی، سایت کلینیک برای انواع مجموعه­های پزشکی، سایت بیمارستان برای مراکز درمانی و بیمارستانی و نیز برای فروش کالاهای پزشکی توسط تولید کنندگان و فروشندگان طراحی می­شود.

با توجه به اینکه دانش پزشکی و تکنولوژی مربوط به آن گسترش بسیار زیادی دارد و متاسفانه تعداد بیماران به دلائلی مانند آلودگی­ های محیطی، تغذیه نادرست، استرس و غیره در حال گسترش است، طراحی سایت پزشکان برای اطلاع رسانی آسان­تر و معرفی بهتر و سریع­تر خدمات پزشکی از اهمیت زیادی برخوردار است.

ویژگی­ های سایت پزشکان

آنگونه که گفته شد سایت پزشکان دارای ویژگی­های خاص خود است که حتما باید در طراحی سایت مورد استفاده قرار گیرد تا سایت مورد استقبال کاربران باشد. این موارد عبارتند از:

معرفی پزشک یا پزشکان

در این قسمت از سایت پزشک و رتبه علمی، مهارت، تخصص و سوابق او و همچنین سوابق علمی مانند تدریس در دانشگاه­ها، شرکت در کنفرانس­ها و هماهیش­های او به خوبی معرفی می­شود.

تعیین وقت ملاقات

زمان ویزیت در سایت پزشکان از اهمیت زیادی برخوردار است. در این قسمت از سایت یک فرم گذاشته می­شود که بیمار باید آن را پر کند تا یک شماره پرونده به او اختصاص یابد و زمان ویزیت هم مشخص شود. این شماره پرونده برای این است که در مراجعات بعدی نیاز به پر کردن فرم نباشد و بیمار می­تواند با وارد کردن شماره پرونده وارد مراحل بعدی شود. فرم مورد نظر دارای قسمت­های مهمی مانند اطلاعات تماس، سابقه و مدت بیماری، درمان­های قبلی و غیره است.

خدمات تخصصی مورد ارائه

در این قسمت از سایت به طور مفصل به معرفی خدمات تخصصی قابل ارائه مانند خدمات آزمایشگاهی، رادیولوژی، سونوگرافی و غیره پرداخته می­شود.

پرونده­ های پزشکی

در این قسمت تمام پرونده­ها بایگانی می­شوند و فقط برای پزشکان قابل دسترس هستند.

تست بیماری

در این صفحه از سایت در صورتی که فرد به ابتلای بیماری شک داشته باشد با انجام مراحلی به گزینه­های مختلف جواب می­دهد تا وجود بیماری مشخص شود. تست­های پیشرفته­تری نیز وجود دارند که شدت بیماری را مشخص می­کنند و بعد از مرحله اول انجام می­شوند.

مشاوره آنلاین برای بیماران

در این قسمت بیمار می­تواند با چت کردن و یا گذاشتن صدا سوالات خود را مطرح کند و پاسخ خود را به صورت آنی دریافت کند. این موضوع علی الخصوص در مواردی که بیمار فاصله فیزیکی زیادی با پزشک دارد، اهمیت شایانی پیدا می­کند زیرا در هزینه صرفه­جویی می­شود و بیمار نیز پاسخ خود را تا حد زیادی می­گیرد و راحت­تر می­تواند برای مراجعه به مطب تصمیم بگیرد.

گالری فیلم و تصاویر

در این قسمت کاربران از طریق تصاویر و ویدئوهای گذاشته شده با خدمات، تجهیزات و یا تجارب گوناگون بیماران قبلی آشنا می­شوند. مثلا اگر سایت مربوط به پوست و مو باشد تصاویر و یا ویدئوی کسانی که جراحی موفق داشته­اند در این قسمت از سایت قرار می­گیرد.

اخبار و مقالات

این قسمت مربوط به جدیدترین اخبار پزشکی مربوط به شاخه مورد نظر در داخل و خارج از کشور است و انواع بیماری­ها، نشانه­ها و راه­های پیشگیری از آن در اختیار کاربران قرار می­گیرد.

پرسش و پاسخ

در این بخش از سایت سوالات متداول کاربران درباره خدمات، مشاوره، بیمه و غیره مطرح شده و به آنها پاسخ داده می­شود.

درگاه بانکی

این قسمت برای واریز هزینه بعد از تکمیل فرم و به منظور دریافت وقت ویزیت طراحی می­شود تا بیمار بتواند با وصل شدن به انواع مختلف درگاه­های بانکی هزینه ویزیت را پرداخت کند.

نقشه مطب، آدرس، اطلاعات تماس و روزهای حضور پزشک در مطب

در این قسمت با ارائه موارد گفته شده به بیمار کمک می­شود تا به آسانی در مطب حضور پیدا کند و ابهامی در پیدا کردن آدرس و یا روزهای ملاقات نداشته باشد.

تمام موارد گفته شده مربوط به خود حوزه پزشکی و رابطه بین بیمار و پزشک است. اما، طراحی سایت پزشکان تنها به این موارد ختم نمی­شود و موارد دیگری هست که مربوط به حوزه تخصصی طراحی سایت می­شود و حتما باید در نظر گرفته شود. این موارد عبارتند از:

سرعت لود سایت

سرعت لود سایت در سایت پزشکی اهمییت خاصی دارد. هنگام درج عکس یا ویدئو باید از فرمت­های خاصی استفاده شود تا حجم آنها کاهش یابد و سپس در سایت بارگذاری شوند. همچنین باید از تکنیک­های ویژه­ای که مطابق با بهینه­سازی وب­سایت است، استفاده کرد تا سرعت لود شدن بالا باشد و بیمار مجبور به انتظار طولانی نباشد. انتظار طولانی در سایت نیز به اندازه انتظار در مطب آزاردهنده است.

واکنش­گرا بودن

این ویژگی باعث می­شود کاربران بتوانند سایت را بدون ایراد در رزولشن­های مختلف مشاهده کنند.

نتیجه­ گیری

همانطور که دیدیم طراحی سایت پزشکان نکات خاص مربوط به خود را دارد که باید در طراحی سایت در نظر گرفته شود تا بیمار به راحتی و بدون اتلاف وقت خدمات مورد نظر را دریافت کند. وب­سایت پزشکان یک مطب مجازی برای پزشکان محسوب می­شود که می­توانند از این طریق با بیماران در ارتباط باشند. هر چه این مطب مرتب­تر و سازمان یافته­تر باشد این ارتباط نزدیک­تر و بهتر خواهد بود.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد