انواع فیلتر خودرو

0

انواع فیلتر خودرو

انواع فیلتر خودرو : به قدری زیاد است که باید برای هر کدام مقاله جداگانه ای بنویسیم. فیلتر هوا در کارکرد مناسب خودرو نقش بسزایی دارد و حتی در عملکرد درست و صحیح موتور نقش بسزایی دارد. تعویض به موقع فیلتر هوا نه تنها موجب افزایش بازده موتور و تمیز نگه داشتن آن می شود بلکه به کاهش سوخت و کاهش آلایندگی موتور کمک می کند.

نقش فیلتر خودرو در کارکرد مناسب خودرو

انواع فیلتر خودرو به قدری زیاد است که باید برای هر کدام مقاله جداگانه ای بنویسیم. فیلتر هوا در کارکرد مناسب خودرو نقش بسزایی دارد و حتی در عملکرد درست و صحیح موتور نقش بسزایی دارد. تعویض به موقع فیلتر هوا نه تنها موجب افزایش بازده موتور و تمیز نگه داشتن آن می شود بلکه به کاهش سوخت و کاهش آلایندگی موتور کمک می کند.

تعویض به موقع فیلتر هوا یکی از ضروریات خودرو است و هر گونه تعویق در تعویض فیلتر هوا، راندمان خودرو را کاهش می دهد. اگر هوای تمیز به سیستم احتراق خودرو نرسد، مصرف سوخت اتومبیل به اندازه ۲۵ درصد افزایش می یابد.

انواع فیلتر خودرو

فیلتر هوا، فیلتر روغن و فیلتر سوخت و فیلتر کابین مهم ترین فیلترهای خودرو هستند که هرکدام کارکرد به خصوصی دارد. انواع فیلتر خودرو گستردگی فراوانی دارد و هر کدام متناسب با کارکرد خود در بخش های مختلف خودرو نصب می شود.فیلتر خودرو در طیف های مختلفی تولید می شود که شکل آن متناسب با نوع خودرو کمی متفاوت خواهد بود.

انواع فیلتر هوای خودرو

فیلتر هوای خودروی سلولزی

فیلتر هوای سلولزی خودرو متداول ترین فیلتر هوا است. از یک کاغذ پلیسه دار آکاردئونی در فیلتر هوای سلولزی استفاده شده تا ناخالصی های هوا را جذب کند.در این فیلتر هوا ، یک فریم پلاستیکی ، موجب ایجاد ثبات در ساختار آن شده است.

یکی از انواع فیلتر خودرو، فیلتر هوا است که به کارکرد بهتر کمک می کند.

این نوع فیلترها ارزان بوده ولی در مقایسه با بقیه عمر کوتاهی دارند و راننده خودرو باید در دوره های زمانی کوتاه مدت آن را تعویض کند. فیلتر هوای سلولزی جذب بالا داشته و می تواند ۸۰ تا ۹۰ درصد ذرات خارجی را جذب کند. فیلتر هوای سلولزی یکی از شناخته شده ترین انواع فیلتر هوای خودرو است.

فیلتر هوای اسفنجی خودرو

در گذشته دور فقط در تراکتورها و وسایل حمل و نقل سنگین استفاده میشد ولی امروزه این نوع فیلتر در خودروهای مسابقه ای به شکل چند لایه و با تکنولوژی نانو استفاده شده است.

برای طراحی این نوع فیلتر در اتومبیل های کلاسیک ، مکانیزم فیلترهای روغنی قدیمی الهام بخش بوده است. یک فریم فلزی و یک بستر پلی اورتان در فیلتر هوای اسفنجی به کار گرفته شده تا مواد اضافی را جذب کند. این نوع فیلتر نسبت به فیلتر هوای سلولزی، گران تر بوده و ولی فیلتر هوای سلولزی در خودروهای شهری معمولی کارایی بهتری دارد.

فیلتر هوای کتان خودرو

فیلتر هوای کتان نسبت به سایر فیلترها گران تر است و از ۶ لایه پارچه مخصوص فیلترهای روغنی استفاده شده تا مواد اضافی را جذب کند. فیلتر هوای کتان یکی از انواع فیلتر خودرو است که در کارکرد بهتر موتور نقش مهمی را ایفا می کند.

فیلتر هوای کتان عمر بلندی داشته و قابل شست و شو هستند. خودرو به سبب این نوع فیلتر هوا ، تنفس بهتری داشته بخاطر این که ساختار آن موجب انتقال سریع جریان هوا در سیستم داخلی خودرو خواهد شد. در کل خودرو عملکرد بهتری دارد.

فیلتر روغن

فیلتر روغن یکی از انواع فیلتر خودرو است که به کارکرد بهتر خودرو کمک می کند. زمان تعویض این فیلتر به میزان استفاده شما از خودرو وابسته است. سیاه شدن فیلتر روغن به معنای زمان تعویض آن است. هر گونه صدای اضافی موتور مشخص می کند که برخی از قطعات داخلی موتور روان کار نمی کنند. راننده در این زمان باید هم روغن و هم فیلتر روغن را تعویض کند. به طور معمول با روشن شدن چراغ روغن موتور ، زمان تعویض روغن موتور مشخص می شود.

فیلتر روغن، یکی از مهم ترین انواع فیلتر خودرو است که به کارکرد موتور کمک می کند.

فیلتر روغن، ذرات حاصل از سایش قطعات موتور را از روغن موتور جدا می کند. این نوع فیلتر، به تمیزی روغن کمک می کند تا هیچ آلودگی در آن راه نیابد.

تعویض فیلتر هوا همزمان با تعویض روغن یک ضرورت است در غیر این صورت فیلتر روغن عملکرد مناسبی نخواهد داشت و در نتیجه ذرات و ناخالصی ها وارد موتور شده و موتور به شدت آسیب خواهد دید. تعویض فیلتر روغن موتور نسبت به تعویض روغن مهم است و بسیاری از کارشناسان، تعویض آن را یک ضرورت تلقی می کنند.

فیلتر سوخت

اگر موتور خودرو در وضعیت درجا بد کار کند نشانه کثیفی فیلتر سوخت است. روشن نشدن بعد از استارت نشانه تعویض فیلتر سوخت است. هرگونه مشکلی در روشن شدن خودرو، نشانه خراب بودن فیلتر سوخت است. خاموش شدن خودرو حین حرکت یا ریپ زدن در حین گاز دادن، نشانه های کثیف بودن فیلتر سوخت است.

اهمیت فیلتر سوخت با تغییر سیستم سوخت رسانی از کاربراتوری به انژکتوری چند برابر شد. البته سوخت پالایشگاه بدون ناخالصی و ذرت معلق است ولی حین حمل سوخت، ناخالصی و ذرات معلق دوباره به سوخت تصویه شده وارد می شود. فیلتر سوخت این نوع آلودگی ها را حذف کرده و در نتیجه پمپ سوخت و انژکتور خودرو نیز از هر آسیب احتمالی به دور خواهد ماند. فیلتر سوخت هم در طبقه بندی انواع فیلتر خودرو قرار دارد و این نوع فیلتر به حرکت نرم و روان خودرو کمک می کند.

فیلتر هوای کابین

کاهش هوای مطبوع داخل کابین نشانه تعویض فیلتر هوای کابین است. در این زمان فن کابین به سختی کار می کند و سر و صدای زیاد فن نشانه دیگری برای تعویض فیلتر هوای کابین است. وجود بوهای نامطبوع از دریچه کولر یکی دیگر از نشانه های تعویض فیلتر کابین است.

زمان تعویض فیلتر هوای خودرو

  • افزایش بی رویه مصرف سوخت
  • افزایش گازهای خروجی از اگزوز
  • ریپ موتور
  • افزایش مدت زمان استارت
  • لرزش مداوم موتور
  • رسوب بیشتر روی شمع موتور
  • کاهش قدرت موتور

فیلتر هوای کابین یکی دیگر از انواع فیلتر خودرو است. این فیلتر نیز مهم بوده و نباید نادیده انگاشته شود.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد