طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

0

طراحی سایت فروشگاه اینترنتی : امروزه مردم به محض نیاز به کالا یا خدماتی، از اینترنت به عنوان اولین مرجع استفاده می‌کنند. وب‌سایت فروشگاهی به شما این امکان را می‌دهد تا همیشه در دسترس مشتریانتان باشید.

طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

طراحی سایت فروشگاهی، راهی فوق‌العاده مناسب و پرطرفدار برای کسب درآمد بیشتر است، به شرطی که بدانیم چگونه و از کجا شروع کنیم و با انتخابی صحیح، بهترین راه برای کسب درآمد را انتخاب کنیم. تصمیم درست به معنای رسیدن به سود بیشتر است؛ پس اگر هوشمندانه عمل کنید، می‌‌توانید درآمد بسیاری از فروشگاه آنلاین خود کسب کنید.

طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

طراحی سایت فروشگاه اینترنتی : برای داشتن یک سایت برای فروشگاه‌ آنلاینتان باید نکات و جوانب گوناگونی را در نظر بگیرید. با اندیشیدن تدابیر مناسب و برنامه‌ریزی درست می‌توانید عملکرد مناسبی داشته باشید. در ادامه ۹ گام ساده برای طراحی سایت فروشگاهی آنلاین ارائه می‌کنیم:

۱) انتخاب پلتفرم مناسب

اولین مرحله برای شروع طراحی سایت فروشگاهی، انتخاب سازنده وب‌سایت تجارت الکترونیک یا پلتفرم طراحی سایت است. پلتفرم‌های طراحی سایت به شما این امکان را می‌دهند تا فروشگاه اینترنتی خود را بدون نیاز به مهارت‌های پیشرفته تکنولوژی و دانش برنامه‌نویسی پیچیده بسازید. اگر کمی جستجو کنید، قطعاً پلتفرم‌های زیادی را برای رسیدن به هدف خود خواهید یافت. پس با دقت بررسی کرده و مناسب‌ترین پلترفم طراحی سایت را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید. به زبان ساده‌تر، انتخاب صحیح پلتفرم فروشگاه آنلاین، مبنای رسیدن به موفقیت در راه طراحی سایت فروشگاهی است. این پلتفرم‌های تجارت الکترونیک ساده‌ترین، سریع‌ترین و در عین حال ارزان‌ترین راه برای طرحی سایت فروشگاهی آنلاین هستند. برخی از برترین پلتفرم‌های طراحی سایت عبارتند از:

  1. ویکس (Wix)
  2. ویبلی (Weebly)
  3. اسکوار‌اسپیسSquarespace) )
  4. بیگ کامرس (Bigcommerce)
  5. وردپرس (WordPress)

همانطور که در قبلاً ذکر کردیم، انتخاب پلفرم مناسب، اهمیت به سزایی در موفقیت کسب‌وکار شما دارد. به این ترتیب، بهتر است در مورد هریک از پلتفرم‌ها به خوبی تحقیق کنید و پس از مقایسه آنها با یکدیگر، بهترین گزینه را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید. برای این کار، باید پلتفرم‌های مختلف و ویژگی‌های هر یک از آنها را به خوبی بشناسید. نکته دیگر برای موفقیت در طراحی سایت فروشگاهی، آزمایش پلتفرم است. برای این کار باید این سؤالات را از خود بپرسید:

الف) هزینه‌ راه‌اندازی سایت در پلتفرم مورد نظر چقدر است؟

ب) آیا انتخاب قالب / تم و ایجاد تغییرات در آن آسان است؟

ج) آیا قالب‌های پلتفرم مورد نظر برای کسب‌و‌کارتان مناسب است؟

د) آیا اضافه‌ کردن محصولات و دسته‌بندی آن‌ها در این پلتفرم آسان است؟

ه) آیا پلتفرم مورد نظرتان به شما امکان اضافه کردن صفحات جدید و گسترش سایت را می‌دهد؟

شما باید پلتفرمی را انتخاب کنید که کار با آن راحت باشد و در عین حال تمامی امکانات لازم را در اختیارتان قرار دهد.

۲) برنامه‌ریزی کنید

پس از انتخاب درست پلتفرم باید برای طراحی سایت فروشگاهی خود، برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهید. هر ‌یک از پلت‌فرم‌ها نسبت به ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهند، دارای هزینه‌های متغیری هستند. هنگام طراحی سایت فروشگاهی باید به این نکته توجه کنید که فروشگاه‌های مختلف نیاز‌های متفاوتی دارند. پس باید با توجه به اندازه کسب‌و‌کار و همچنین اهدافتان برای رشد، برنامه خود را انتخاب کنید.

برای برنامه‌ریزی هر چه بهتر، این سؤالات را از خود بپرسید:

۱. محصولات شما چه تعداد مخاطب دارند؟

۲. چه تعداد محصول برای فروش در فروشگاه آنلاین خود دارید؟

۳. میزان سرمایه شما چقدر است؟

۴. فروشگاه آنلاین شما به چه ویژگی‌هایی نیاز دارد؟

۳) انتخاب نام دامنه مناسب برای فروشگاه

نام دامنه، آدرس فروشگاه مجازی شما است و نام تجاری شما را به نمایش می‌گذارد. در حقیقت، انتخاب نام دامنه مناسب، کلید طراحی سایت فروشگاهی آنلاین موفق است و در قسمت URL نمایش داده می‌شود. این نام به نوعی موجب می‌شود مشتریان به شما اعتماد کنند. به عنوان مثال، نام دامنه شرکت نایک www.nike.com است و مشتریان می‌توانند این نام را در نوار آدرس و موتور جستجوی گوگل ببینند. به این ترتیب، بهتر است نامی را انتخاب کنید که به راحتی در ذهن مخاطبان و مشتریان شما حک شود.

چهار راه‌کار برای انتخاب نام دامنه در طراحی سایت فروشگاهی

۱. کد کشور مناسبی را انتخاب کنید. .com یکی از شناخته‌شده‌ترین دامنه‌ها در سطح بین‌المللی است. اگر مخاطبان شما فقط مختص کشور ایران هستند، می‌توانید از دامنه .ir استفاده کنید.

۲. از اسامی محصولات و برندها استفاده نکنید. با این کار، برندهای مورد نظر می‌توانند از نظر قانونی از شما شکایت کنند.

۳. نامی منحصر به فرد انتخاب کنید. با کلمات بازی کرده و سعی کنید نامی متفاوت را برای تجارت خود برگزینید، اما بدانید که نباید از مفاهیم پیچیده و انتزاعی استفاده کنید. هر چه نام دامنه شما ساده‌تر و جذاب‌تر باشد، مخاطبان آن را راحت‌تر به ذهن خود می‌سپارند.

۴. به نام دامنه خود، یک کلمه کلیدی اضافه کنید. اضافه کردن کلمات کلیدی پرطرفدار به شما کمک می‌کند تا در موتورهای جستجو رتبه خوبی به دست آورید. به عنوان مثال، اگر یکی از محصولات مهم شما تی‌شرت است، از نام تی‌شرت در دامنه خود استفاده کنید. به این ترتیب، کسانی که در اینترنت به دنبال تی‌شرت هستند، می‌توانند به طور اتفاقی فروشگاه آنلاین شما را پیدا کنند.

۴) انتخاب هاست

هاست، فضای ذخیره‌سازی فروشگاه آنلاین شما است. هرچیزی که به وب‌سایت خود اضافه کنید، در هاست ذخیره می‌شود. شما باید حجم هاست خود را با توجه به اندازه کسب‌و کار آنلاین تان انتخاب کنید.

۵انتخاب قالب و ظاهر سایت

یک وب‌‌سایت جذاب در نگاه اول، افراد را به خود جذب می‌کند. گاهی اوقات، داشتن یک تم خاص و منحصر‌به‌فرد می‌تواند تا حد زیادی مؤثر واقع شود. انتخاب تم‌ها در شاپیفای (( shopify و بیگ کامرس (bigcommerce) کار آسانی است. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که تم مورد نظرتان را در فروشگاه پلت‌فرم خود انتخاب کنید. شاپیفای دارای طیف وسیعی از الگوهای جذاب برای طراحی سایت فروشگاهی است. بهتر است قالب و الگوی سایتتان را با توجه به نوع کسب‌وکارتان انتخاب کنید. برای اینکه بدانید کدام تم برایتان مناسب‌تر است، این سؤالات را از خود بپرسید:

  • مایلید فروشگاه آنلاین شما چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
  • ترجیح می‌دهید صفحه اصلی سایتتان چه سبکی داشته باشد؟
  • دوست دارید مشتریانتان در فروشگاه آنلاین شما چه حسی داشته باشند؟

۶) الگوی تجارت الکترونیک خود را سفارشی سازید

پس از انتخاب تم مناسب، برای سفارشی ساختن سایت خود، به ابزار مدیریت فروشگاه‌تان مراجعه کنید. در این قسمت می‌توانید به ‌راحتی هر چیزی را مانند اندازه متن و فونت، طرح، رنگ، موقعیت، محصولات، ویژگی‌ها، کدهای رسانه اجتماعی و… را  تغییر دهید.

۷. محصولات خود را به فروشگاه آنلاینتان اضافه کنید

بعد از طراحی سایت فروشگاهی آنلاین، باید محصولات خود را اضافه کنید. برای این کار به موارد زیر احتیاج دارید:

  • نام
  • قیمت
  • دسته‌بندی
  • وزن (برای محصولات فیزیکی)
  • ابعاد (برای محصولات فیزیکی)
  • فایل (برای محصولات قابل دانلود مانند کتاب‌های الکترونیکی)
  • توضیح محصول

هر یک از پلتفرم‌های طراحی سایت فروشگاهی، محدودیت‌های مختص به خود را دارند و این محدودیت‌ها عبارتند از:

۱. تعداد محصولاتی که می‌توانید آپلود کنید.

۲. تعداد گزینه‌ها برای هر محصول (رنگ‌بندی و سایزهای مختلف).

۳. تعداد متغیر‌های محصولات (ترکیبی از دو گزینه: به ‌طور ‌مثال یک تی‌شرت آبی در سایز متوسط).

به این نکته توجه کنید که توصیف محصولات، تصاویر و دسته‌بندی آن‌ها تأثیر به ‌سزایی در جذب مشتریان دارند.

۷. ایجاد گزینه‌های پرداخت

یکی از مهمترین عناصر هر فرشگاه آنلاین، گزینه پرداخت است. خوشبختانه پلتفرم‌های طراحی سایت با ارائه گزینه‌های مرتبط تا حد زیادی این کار را برای شما آسان کرده‌اند. آنها با بهینه کردن فرایندها پرداخت وجه در ازای خرید آنلاین، رند خرید را مؤثرتر کرده‌اند.

امنیت پرداخت یکی از بزرگترین نگرانی‌های مشتریان است، اما شما می‌توانید با ایمن کردن سایت خود، اعتماد آنها را جلب کنید. این کار با گرفتن مجوزهایی مانند نماد تجارت الکترونیک و … امکان‌پذیر می‌شود.

۸. پیش نمایش، آزمایش و سپس انتشار فروشگاه آنلاین

پس از انجام همه کارها، اعم از طراحی، اضافه کردن محصول و …، باید قبل از قرار دادن فروشگاه‌تان در دسترس عموم، آن را بیازمایید. شما به راحتی می‌توانید سایت فروشگاهی خود را آزمایش کنید. این کار بهترین روش برای مطمئن شدن از عملکرد درست سایت است. در هنگام آزمودن سایت، این موارد را در نظر بگیرید:

  • آیا گزینه‌های پرداخت به درستی عمل می‌کنند؟
  • آیا عملکرد فروشگاه شما بهینه است؟
  • محتوای سایت خود را بررسی و بازنگری کنید.
  • آیا نمایش سایت در موبایل بی عیب و نقص است؟
  • وب‌سایت خود را در مرورگرهای مختلف بررسی کنید.

سخن آخر

در دنیای مدرن امروز، تجارت الکترونیک ۱۷.۲ درصد خرده‌فروشی را به خود اختصاص می‌دهد. در این میان، خرید آنلاین به طور متوسط ۱۳.۷ درصد در سال رشد می‌کند. همه این‌ها نشانگر ضرورت طراحی سایت فروشگاهی هستند. شما می‌توانید به سادگی با پیروی از مراحل ارائه شده در این راهنما، سایتی برای فروشگاه‌تان طراحی کنید و با مدیریت صحیح آن به پیشرفت بیشتر دست پیدا کنید.

 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد