طراحی سایت از صفر تا صد

0

طراحی سایت از صفر تا صد امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش استفاده مردم از اینترنت، شاهد پیشرفت قابل توجهی در کسب‌ و کارهای مختلف هستیم. به بیانی ساده‌تر، افراد زیادی به واسطه وجود اینترنت از وب‌‌سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و این امر منجر به پیشرفت روز افزون کسب‌ و کارها با تخصص و زمینه‌های مختلف شده است.

طراحی سایت از صفر تا صد

برای طراحی سایت لازم است با مفاهیم زیر آشنا شوید و هریک از مراحل را به ترتیب انجام دهید:

۱. انتخاب و خرید نام دامنه

اگر قصد دارید برای خود یک وب‌سایت راه‌اندازی کنید، قبل‌ از هرچیزی لازم است برای سایت‌تان یک نام دامنه انتخاب کنید. شاید با خود بگویید نام دامنه چیست؟ چگونه می‌توان یک دامنه انتخاب کرد؟ این سوالات شروع خوبی برای آشنایی با دامنه است. در پاسخ می‌توان گفت دامنه در واقع همان آدرس وب‌سایت است که به کاربران و مخاطبان کمک می‌کند تا به سایت شما مراجعه ‌کنند.

توجه داشته باشید که نام دامنه مختص به شماست و امکان تکرار این نام در هیچ سایت دیگری وجود ندارد. برای درک بهتر می‌توانید لینک‌های مختلف را مشاهده کنید. ابتدای هرلینک www. است که به آن زیر دامنه می‌گویند و نام دامنه پس از آن قرار می‌گیرد. برای خرید نام دامنه کافیست عبارت “خرید هاست و دامنه” را در در گوگل وارد کنید تا این موتور جستجوی محبوب لیستی از بهترین و معتبرترین سایت‌ها را برای خرید به شما پیشنهاد کند.

نام دامنه نام تجارت شما است و انتخاب درست آن از اهمیت زیادی برخوردار است. به این ترتیب، بهتر است قبل از انتخاب نام دامنه به این نکات توجه داشته باشید و آنها را برای انتخابی صحیح به کار بگیرید:

  1. A. کد کشور مناسبی را انتخاب کنید

به طورمثال .com یکی از شناخته‌شده‌ترین و در عین حال پرطرفدارترین دامنه‌ها در سطح بین‌الملل است. همچنین اگر کاربران شما فقط مختص به کشور ایران هستند، می‌توانید از دامنه .ir استفاده کنید.

  1. B. انتخاب صحیح نام

انتخاب نامی منحصر به فرد و خاص، می‌تواند باعث جذب مشتریان بسیاری شود. سعی کنید نامی مخصوص به خود انتخاب کنید. البته این نام باید به گونه‌ای باشد که به ‌راحتی در ذهن مخاطب باقی بماند. به این ترتیب، نامی کوتاه و ساده و در عین حال پر معنا، می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

  1. C. کپی برداری ممنوع

استفاده از اسامی برندهای دیگر در نام دامنه، کاری غیرقانونی است. پس به شدت از انجام این کار خودداری کنید تا مشکلی از نظر قانونی در روند طراحی سایت ایجاد نشود.

  1. D. استفاده از کلید واژه

سعی کنید از کلمات کلیدی استفاده کنید که کسب‌و‌کار و خدمات ارائه شده توسط شما را توصیف کنند. به عنوان مثال، اگر کسب‌وکار شما مربوط به فروش عروسک است می‌توانید کلیدواژه‌های مرتبط با این زمینه (برای مثال فروش آنلاین عروسک) را در نام دامنه خود بکار ببرید. به طور کلی، بهتر است از کلمات کلیدی استفاده کنید که کاربرادر اینترنت ممکن است به هنگام جستجو استفاده کنند.

  1. E. استفاده از علامت و اعداد ممنوع

اعداد و علامت‌ها اغلب عاملی گمراه کننده هستند. انجام چنین کاری اغلب مخاطبان را دچار اشتباه می‌کند و تایپ را برای جستجوی سایت شما سخت می‌کنند.

۲. خرید هاست

بعداز خرید نام‌دامنه و ثبت آن نوبت به خرید هاست می‌رسد. از هاستبه یک فضای ایمن و در عین‌ حال مطمئن برای قرار دادن اطلاعات استفاده می‌شود. این فضا، به عنوان قسمتی از یک سرور عمل می کند که به‌ صورت ۲۴ ساعته روشن و برای تمامی افراد در اقصی نقاط جهان قابل دسترسی است. در حقیقت، هاست فضای ذخیره‌سازی سایت شما است و هر چیزی که به وب‌سایت خود اضافه کنید، در هاست ذخیره می‌شود. شما باید حجم هاست خود را با توجه به هدف راه‌اندازی وب‌سایت‌تان انتخاب کنید. شما می‌توانید هاست خود را از شرکت‌‌های مختلفی خریداری کنید اما قبل ‌از اقدام به خرید باید با ویژگی‌های یک هاست خوب و مناسب آشنا شوید:

  • مقاوم در برابر ویروس‌ها
  • دارای امکانات جانبی متنوع جهت راه‌اندازی وب‌‌سایت
  • پر سرعت بودن؛ به صورتی که کاربران بدون اتلاف وقت به وب‌سایت شما دسترسی داشته باشند
  • پرقدرت و بدون قطعی‌

علاوه بر همه این موارد، هنگام خرید هاست به این سوالات پاسخ دهید تا بتوانید مناسب‌ترین گزینه را خریداری کنید:

سوال ۱: شما در حال راه اندازی چه نوع سایتی هستید؟

بسته به نوع پلتفرم طراحی سایت، شما به الزامات تکنیکی مختلفی نیاز دارید.

سوال ۲: به چه الزاماتی تکنیکی برای سایتتان نیاز دارید؟

بعد از شناسایی پلتفرم طراحی سایت، باید لیستی از نیازهای تکنیکی سایتتان تهیه کنید؛ مواردی همچون نوع زمان کدنویسی یا نوع پایگاه داده برخی از این الزامات هستند.

سوال ۳: به چه سطحی از ایمنی نیاز دارید؟

همه سایت‌ها به حداقل سطح ایمنی نیاز دارند اما برخی از وب‌سایت‌ها به گونه‌ای هستند که باید ملاحظات امنیتی بیشتر در آنها رعایت شود. پس اگر یک سایت فروشگاهی دارید، مطمئنا جایگاهی برای خرید آنلاین برای مشتریانتان در سایت در نظر می‌گیرید. مشتریان شما در هنگام خرید آنلاین، اطلاعات حساب خود را بر اساس اعتماد به شما وارد می‌کنند و از این رو سایت شما نیاز به امنیت بیشتری دارد.

سوال ۴: حجم هاست باید چقدر باشد؟

ظرفیت هاست سایت شما به محتوا و ترافیک آن بستگی دارد. علاوه بر این، هرچه سایز هاست شما بزرگتر باشد، پهنای باند شما نیز بیشتر و درنتیجه سایتتان قوی‌تر می‌شود.

۳. انتخاب پلتفرم طراحی سایت

در این مرحله باید یک پلتفرم سایت‌ساز بر روی سایت خود نصب کنید. این پلتفرم ابزاری است که به شما کمک می‌کند بدون داشتن دانش برنامه نویسی، یک سایت راه‌اندازی و آن را مدیریت و یا ویرایش کنید. سایت‌ساز نرم‌افزاری است که به‌صورت آنلاین قابل استفاده است.

این نرم‌افزارهای تحت وب معمولا توسط شرکت‌ها طراحی و به‌صورت اشتراک ماهانه و یا سالانه به کاربران ارائه می‌شوند. پلتفرم‌های طراحی سایت کلیه امکانات و خدمات مورد نیاز اعم ‌از خرید و ثبت دامنه، خدمات هاستینگ و همچنین ویرایش محتوا و ظاهر وب‌سایت را در اختیارتان قرار می‌دهند. استفاده از این پلتفرم‌ها به ‌دلیل کیفیت بالا، خدمات کامل، عدم نیاز به مهارت و دانش فنی و همچنین پشتیبانی همیشگی، بسیار پرطرفدار است. وردپرس یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های طراحی سایت است

جالب است بدانید که:

  • درطول ماه بیش از ۵۸ میلیون بار کلمه وردپرس و عبارات مرتبط با آن در موتورهای جستجو، جست‌و‌جو می‌شوند.
  • ۴۸ سایت از ۱۰۰ وبلاگ معتبر و برتر دنیا با وردپرس کنترل می‌شوند.
  • تا به ‌امروز بالغ بر ۷۴ میلیون وب‌سایت با وردپرس طراحی شده‌اند.

موارد ذکر شده بیانگر قدرت بالا و امکانات کم‌نظیر این سایت‌ساز است. استفاده از وردپرس کار چندان دشواری نیست. کافی است هنگام نصب وردپرس، نام کاربری و رمز عبورتان را وارد کنید تا وارد کنترل پنل سایت خود شوید. سپس می‌توانید هرگونه تغییراتی را در آن ایجاد کرده و سایت را مدیریت کنید.

۴. بارگذاری محتوا

محتوا مهمترین قسمت وب‌سایت شما است و در حقیقت مخاطبان به خاطر محتوا به سایت شما مراجعه می کنند. محتوای سایت به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • محتوای تصویری

محتوای تصویری به تمامی عکس‌های بارگذاری شده در سایت شما اشاره دارد. این محتوا نه تنها می‌تواند جذابیت ظاهری سایت را دوچندان کند، بلکه، بلکه باعث می شود مخاطبان از حضور در سایت شما خسته نشوند.

  • ۲. محتوای ویدئویی

این نوع محتوا محبوبیت بسیار زیادی بین کاربران دارد. مخاطبان اغلب ترجیح می‌دهند هر آنچه که نیاز دارند را (به خصوص محتوای آموزشی) به صورت ویدئویی ببینند. یوتیوب یکی از سایت‌هایی است که برپایه محتوای ویدئویی عمل می‌کند.

  • ۳. محتوای نوشتاری

محتوای نوشتاری به نوشته‌ها، توضیحات و مقالات موجود در سایت اشاره دارد. فراموش نکنید که وجود عکس و ویدئو در کنار محتوای نوشتاری می‌تواند جذابیت آن را بیشتر و مخاطبان را به مطالعه مطلب ترغیب کند.

سخن آخر

اگر به دنبال راه‌اندازی وب‌سایتی برای کار خود هستید، حتما راهکارها و راهنمایی‌های ارائه شده در این مطلب را به کار ببرید. امروزه، داشتن وب‌سایت امری ضروری برای ادامه بقای کسب‌وکارهای مختلف تبدیل شده‌ است. پس، اگر برای کسب‌وکار خود وب‌سایت ندارید، همین امروز اقدام به طراحی سایت کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد