دستگاه اره گندگی چیست؟

0

دستگاه اره گندگی چیست؟

دستگاه اره گندگی چیست؟ : دستگاه اره گندگی یکی از مهمترین ابزاری است که هر نجار یا هر کسی که به نوعی با چوب سروکار دارد باید آن را داشته باشد. در ابتدا به آن، اره گنده گیر گفته می شد، اما بعدها به مرور زمان به شکل کوتاه شده آن یعنی گندگی تبدیل شد. این دستگاه برای تعیین ضخامت یا یا یکسان کردن عرض الوارهای چوب به کار می رود و در بسیاری از شغلها استفاده می شود و برای کارگاه های خانگی نیز ابزار مناسبی هستند.

کسانی که به ساخت محصولات هنری مشغول هستند یا در ساخت کابینت، قفسه های کتاب، مبل و … سر رشته دارند، خواه ناخواه نیاز به دستگاه برش مناسب پیدا می کنند. اگر میخواهید با چوب در ابعاد و ضخامت بالا کار کنید، نیاز به دستگاه اره گندگی دارید.

در حقیقت بدون دستگاه اره گندگی کار با چوب غیر ممکن است. این دستگاه چوبهای ضخیم، فرسوده و کهنه را  به سطح صاف و با ضخامت کمتر تبدیل می کند. در نتیجه کار با آن راحت تر می شود. این دستگاهها قابلیت انجام ۳ عمل خاص را دارند که فقط مختص آنهاست و دستگاههای دیگر قادر به انجام آنها نیستند. این ۳ کار شامل این موارد است:
۱- صاف و کاملا موازی در آوردن هر دو طرف صفحه چوب
۲- صاف و هموار کردن سطح زبر و زمخت چوب
۳- کاهش ضخامت چوب دقیقا به همان اندازه مورد نیاز

انواع اره گندگی و ویژگی های آن

اره گندگی انواع مختلفی دارد. از نظر کارکرد و تنظیم و هدایت صفحه میتواند اتوماتیک یا دستی باشد. در نوع اره گندگی دستی و غیر اتوماتیک، باید صفحه را با دست بالا یا پایین برد و به اندازه لازم تنظیم کرد. اما در نوع خودکار اره گندگی، تنظیم صفحه و ضخامت برش با استفاده از دو دکمه صورت میگیرد و دیگر نیازی به تنظیم صفحه به صورت دستی نیست.
اره گندگی بر اساس کارایی می تواند متفاوت باشد. برخی از اره گندگی ها فقط کار برش چوب را انجام می دهند. اما برخی دیگر علاوه بر برش چوب، آنها را به هم متصل نیز می کند. البته ممکن است کیفیت دستگاه های مختص به کار برش یا اتصال چوب را نداشته باشد اما چون نسبت به دو دستگاه جداگانه جای کمتری می گیرد استفاده از آن رایج است.
این دستگاهها با توجه به برند و مدلشان دارای قابلیت های مختلفی هستند. اما همه آنها در قابلیت هایی مانند تنظیم ارتفاع، تنظیم سرعت پیشروی، غلتک های جلوبرنده، نشانگر دیجیتال، قابلیت کنترل حرکت صفحه مشترک هستند.

برندهای دستگاه اره گندگی

این دستگاه برندهای مختلفی دارد. برخی از آنها برندهای آینهل، دیوالت، فمی، فکس، ماکیتا، متابو و محک نام دارند. در ادامه برخی از آنها را معرفی می کنیم.
برند اِینهل: دفتر مرکزی این شرکت در شهر Landau/Isar آلمان قرار دارد. محصولات این شرکت از سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه شد و امروزه به بیش از ۵۰ کشور جهان فرستاده می شود. مشتری مداری و کیفیت بالا در برابر قیمت مناسب از شعار های این شرکت است.
برند دیوالت: کمپانی دیوالت در سال ۱۹۲۴ توسط ریموند.ای.دیوالت تاسیس شد. او مخترع اره بازویی بود. در سال ۱۹۴۹ کمپانی American Machine & Foundry این شرکت را خریداری کرد و در سال ۱۹۶۰ آن را به شرکت   Black & Deckerواگذار کرد. مجددا در سال ۱۹۹۲ این شرکت برند تجاری خود را احیا کرد و با بالا بردن کیفیت محصولات خود، تولید محصولات با نام تجاری DEWALT را آغاز کرد. در سال ۲۰۰۲ خط تولید شرکت از آمریکا به چین، مکزیک، تایلند، ژاپن و کره منتقل شد و به مرور محصولات خود را گسترش داد. در سال ۲۰۱۳ خط مونتاژ خود را از کشور های دیگر به ایالات متحده آمریکا منتقل کرد و هم اکنون ۷ کارخانه تولیدی در آمریکا دارد. اره گندگی های تولیدی شرکت دیوالت بسیار کارآمد، پرقدرت، دقیق و برای مصارف عمومی و صنعتی مناسب است.
برند ماکیتا: MAKITA تولید کننده ابزارهای قدرتمند صنعتی در سطح جهانی است و تولیدات آن طیف گسترده ای از لوازم صنعتی را در بر میگیرد. شرکت ماکیتا در شهر La Mirada در کالیفرنیا واقع شده است. تمام تولیدات ماکیتا قبل از خارج شدن از کارخانه به دقت بازرسی و آزمایش می شوند. اگر ظرف ۳۰ روز به هر دلیلی از خرید آن راضی نباشید، می توانید آن را برگردانید و شرکت، محصول دیگری را جایگزین آن می کند یا مبلغ پرداخت شده را به شما باز می گرداند. محصولات ماکیتا داری یک سال ضمانت نامه است. اگر در طول این یک سال هر گونه مشکلی برای دستگاه ایجاد شود شما می توانید آن را به شرکت برگردانید.
-برند متابو: در سال ۱۹۲۳ فردی به نام آلبرت اسنیتزلر در آلمان نوعی مته دستی به نام متال بوهلدر ساخت که نام برند متابو از آن گرفته شده است. امروزه این شرکت دارای ۲۵ شعبه در کشورهای مختلف جهان است و به عنوان تولید کننده حرفه ای و قدرتمند ابزار آلات صنعتی شناخته می شود. سهم صادرات این شرکت در سال ۲۰۱۷، ۸۰ درصد بوده است. شعار این شرکت در ابتدا “کار کن! بازی نکن! ” بوده است و زمانی که این برند توسط شرکت هیتاچی خریداری شد به شعار “یک راه حل حرفه ای تغییر” پیدا کرده است.

آموزش استفاده از دستگاه اره گندگی

در اینجا شما را با قسمتهای مختلف دستگاه و چگونگی کار با آن آشنا می کنیم. اره گندگی دارای یک موتور متصل به تیغه برش و غلتک است. موتور این دستگاه معمولا یا تک فاز است یا ۳ فاز. قدرت موتور نیز به عرض صفحه آن بستگی دارد و می تواند بین ۴ تا ۱۰ اسب بخار قدرت داشته باشد. غلتک ها حرکت چوب به سمت تیغه برش را راحتتر می کنند. موتور باعث چرخش سریع تیغه برش میشود و ضخامت چوب ها را به هر اندازه ای که میخواهید کاهش میدهد. نوع موتور و کیفیت اره نقش مهمی در کارایی دستگاه دارد.
دستگاه اره گندگی قادر به برش چوب هایی است که موتور ضخامت آنها را پوشش میدهد. اگر از چوب هایی استفاده شود که بیشتر از ظرفیت موتور است امکان دارد باعث سوختن موتور شود. بنابراین هنگام کار با ان باید به این مسئله توجه کنید.
برای کار با دستگاه باید با قطعات و بخش های آن آشنایی داشته باشید. دستگاه اره گندگی دارای صفحه ای متحرک است که اهرمی روی آن وجود دارد. با چرخش این اهرم میتوان اندازه صفحه را با توجه به مقدار چوبی که لازم است تغییر داد. نشانگر دستگاه فاصله صفحه تا تیغه را نشان می دهد. به وسیله پیج تنظیم ارتفاع، ارتفاع مورد نیاز دستگاه را تنظیم می کنید. سپس با استفاده از اهرم قفل کن صفحه، باید صفحه را ثابت نگه دارید. در غیر این صورت در اثر لرزش دستگاه ممکن است پیچ تنظیم ارتفاع بچرخد و ارتفاع تنظیم شده بهم بریزد. با استفاده از اهرم دیگری به نام اهرم کنترل سرعت می توان سرعت گردش غلتک را تنظیم کرد. در برخی از دستگاه های گندگی حرفه ای تر اهرم ترمز وجود دارد که مانع حرکت چوب به سمت جلو میشود. به این اهرم ترمز پیشروی قطعه می گویند.
بدنه این دستگاه از چدن است که وزن سنگینی دارد و باعث می شود دستگاه هنگام کار و لرزش به اطراف حرکت نکند. غلتک ها و تیغه ها از دستگاه جدا می شوند و شما می توانید در زمان نیاز آنها را جدا و تعویض کنید. در کنار تیغه ها یک حفاظ شانه ای وجود دارد که باعث می شود تکه های چوب شکسته شده به عقب پرت نشوند و به فردی که در پشت دستگاه است آسیب نزند. هنگام کار با دستگاه از کارکرد درست این قطعه مطمئن شوید. در غیر این صورت در اثر برخورد تکه های چوب با سر و صورت خود آسیب جدی خواهید دید.
در کنار این حفاظ شانه ای یک غلتک شیاردار وجود دارد که حرکت چوب به جلو را آسانتر می کند. ارتفاع این غلتک را می توان با توجه به اندازه و ناهمواری های چوب تغییر داد.
یکی از قسمت های مهم اره گندگی، توپی تیغه است که کار رنده کردن چوب را انجام می دهد. در دو طرف این قسمت قطعاتی وجود دارند که پوشال های ناشی از اره کردن چوب را به بیرون می فرستند. چگونگی تنظیم این تیغه های توپی یکی از مهمترین چیزهایی است که فردی که با این دستگاه کار می کند باید بداند. زیرا چگونگی اره کردن چوب و از بین بردن ناهمواری های آن بسیار مهم است و در کیفیت نهایی محصول نقش دارد.

نکات مهم هنگام کار کردن با دستگاه اره گندگی

-قسمت های روغن خور دستگاه مانند غلتک ها و توپی تیغه را حتما روغن کاری کنید تا مانع فرسودگی دستگاه شود.
– حتما گرد و غبار و پوشالهای مانده در غلتک ها و توپی دستگاه را به وسیله باد پاش خارج کنید. زیرا ماندن آن ها در این قسمت ها باعث کند شدن تیغه ها و برش نامناسب چوب خواهد شد.
– به برخی از چوبها ممکن است صمغ یا شیره چسبیده باشد. آنها را قبل از اره کردن چوب، به وسیله گازوییل از بین ببرید. گازوییل نه تنها هیچ آسیبی به بدنه و تیغه های دستگاه نمی زند، بلکه میتواند از زنگ زدگی آنها نیز جلوگیری کند.
-هر چند وقت یکبار تسمه ها و زنجیرهای غلتک را بررسی کنید تا در صورت نیاز بتوانید نسبت به تعمیر به موقع آن اقدام کنید.
-هنگام کار با دستگاه حتما از عینک، ماسک و دستکش استفاده کنید.
– هرگز هنگام روشن بودن دستگاه، دست خود را نزدیک غلتک ها و تیغه ها نکنید.
-هنگام بررسی قسمتهای داخلی دستگاه حتما آن را از برق خارج کنید، سپس درب بدنه را باز کنید.

راهنمای خرید دستگاه اره گندگی

برای خرید دستگاه اره گندگی مناسب به چند عامل باید توجه کنید. این عوامل عبارتند از: برند، نوع دستگاه، قدرت آن، هدف خرید، اندازه آن و مقدار بودجه شما. در ادامه این عوامل را توضیح می دهیم.
-برند دستگاه: توجه به برند محصول از موارد مهمی است که هنگام خرید باید آن را در نظر داشته باشید. انتخاب یک برند معتبر باعث میشود از کیفیت، خدمات پس از فروش و گارانتی دستگاه مطمئن باشید.
– اندازه دستگاه: انتخاب دستگاه بر اساس اندازه آن بستگی به کار شما و ضخامت چوب هایی که برش می دهید دارد. با در نظر گرفتن ضخامت چوبها می توانید دستگاه مناسب کارتان را تهیه کنید. دستگاه های اره گندگی بزرگ بسیار بزرگ و سنگین هستند و اندازه میز آنها معمولا به ۱۵ تا ۲۰ اینچ می رسد و می توانند صفحات چوبی بزرگ به اندازه ۸ اینچ را برش دهند.
دستگاههای کوچکتر سبک تر هستند و قابلیت جا به جایی دارند. اندازه میز آنها به طور متوسط ۱۰ تا ۱۳ اینچ است و صفحات چوبی ۶ اینچی را به راحتی می برند.
نوع کوچکتر آن که دستگاه اره گندگی دستی گفته می شود، بسیار سبک هستند و میتوان آنها را به راحتی در اطراف جا به جا کرد. حتی میتوان آنها را به صورت عمودی استفاده کرد. این نوع اره گندگی، چوب هایی با ضخامت ۳ اینچ را می تواند برش دهد.
-قدرت موتور: قدرت موتور یکی از مهمترین فاکتورهایی است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید. زیرا این موتور است که کل دستگاه را هدایت و تنظیم می کند. بنابراین چک کردن کیفیت موتور اره گندگی که قصد خرید آن را دارید بسیار مهم است. موتور بزرگتر قادر به تولید قدرت بیشتر و برش بیشتر در هر دقیقه است. برخی از انواع آن قادر به تعداد برش های بیشتر در ثانیه هستند. برای تولید کارهای ظریف نیاز به توان برش های چند اینچی در هر دقیقه یا ثانیه است. توان و قدرت اره گندگی با سرعت دور تیغه آن در دقیقه سنجیده می شود. حداقل سرعت برای یک دستگاه اره گندگی قابل حمل ۸۰۰۰ دور در دقیقه است. هر دستگاهی که سرعت آن کمتر از این باشد به اندازه کافی قوی نیست.
هدف خرید: نوع اره دستگاه بستگی به آنچه قرار است تولید کنید بستگی دارد. به عنوان مثال دستگاههایی با اره خیلی بزرگ برای افراد حرفه ای یا کسانی که در پروژهای بزرگ تولید وسایل چوبی کار می کنند مناسب است.
-تیغه برش(اره): کیفیت اره دستگاه یکی دیگر از چیزهایی است که باید به دقت بررسی کنید. کیفیت اره و نوع برش چوبها بر کیفیت نهایی کارتان تاثیرگذار است. همچنین نوع و کیفیت اره میتواند در میزان سر و صدای دستگاه شما نیز موثر باشد. اره این دستگاه ۲ نوع است: اره صاف و اره مارپیچی. هر کدام از این اره ها مزیت ها و معایب خود را دارند. اره مارپیچی محصولاتی با کیفیت بهتر و سر و صدای کمتری تولید می کند، اما برای برش چوب نیاز به قدرت بیشتری دارند و گران قیمت نیز هستند. اره های صاف ارزان تر هستند و تیغه آنها چون از جنس فولاد است راحتتر تیز میشود. اما اره های مارپیچی از کاربید ساخته شده اند. به همین دلیل تیز کردن آنها سخت تر است. بنابراین تیغه برش نیز عامل مهمی در انتخاب شماست که نباید آن را نادیده بگیرید.
البته شما می توانید نوع اره دستگاه خود را طبق نیازتان تغییر دهید. به عنوان مثال می توانید اره مارپیچی تهیه کنید و آن را با اره صاف تعویض کنید. اما باید توجه کنید که تعویض قطعات و تیغه برش دستگاهها ضمانت نامه آن را باطل می کند.
مورد بعدی که باید به آن توجه کنید تعداد تیغه دستگاه است. بعضی دستگاه ها تو تیغه برش دارند و برخی دیگر ۳ تیغه. اره گندگی هایی با ۳ تیغه برش بهتر از دو تیغه هستند. زیرا بهتر می توانند چوب را برش دهند.
-در دسترس بودن قطعات یدکی دستگاه: عمر قطعات اره گندگی مانند هر ماشین و ابزار آلات دیگری محدود است و بعد از مدتی در اثر فرسودگی نیاز به تعویض دارد. شما باید هنگام خرید به این نکته توجه کنید که آیا قطعات و لوازم آن به راحتی در بازار در دسترس است یا خیر. شما باید اطمینان داشته باشید در زمان نیاز میتوانید آنها را خریداری کنید یا آنلاین سفارش دهید و در کوتاه ترین زمان ممکن نیز به دستتان برسد.
-قیمت اره گندگی: قیمت دستگاه بستگی به نوع و اندازه آن دارد. نوع دستی دستگاه ارزان تر از انواع دیگر است. بعد از آن اندازه متوسط و در آخر نیز نوع بزرگ آن گرانتر هستند. به طور کلی بهتر است از خرید دستگاه های ارزان قیمت خودداری کنید. زیرا استحکام و دوام آنها ممکن است کمتر باشد. حتی اگر مجبور به پرداخت هزینه بیشتری شوید، بهتر از این است که دستگاهی ارزان قیمت و با کیفیت پایین تهیه کنید که احتمال فرسودگی و خرج دوباره آن بیشتر باشد. به علاوه خرید دستگاهی با کیفیت پایین، کیفیت کار و محصول شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

چگونه مناسبترین اره گندگی را انتخاب کنیم؟

همه ما میدانیم که داشتن ابزار قدرتمند و با کیفیت در کارگاه چقدر مهم است. اگر دستگاهی با کیفیت پایین داشته باشید به نتیجه مطلوبی که انتظار دارید دست نخواهید یافت. بنابراین مهم است که بهترین انتخاب را داشته باشید، حتی اگر مجبور شوید برایش هزینه بیشتری پرداخت کنید. قبل از اقدام به خرید اره گندگی فاکتورهایی وجود دارند که باید آنها را در نظر بگیرید.
شما باید دستگاهی انتخاب کنید که قادر باشد سطح چوب را کاملا صاف برش دهد. در این صورت نیاز به سمباده کمی خواهید داشت. در واقع باید اره گندگی خریداری کنید که تمام کار برش و مسطح کردن چوب را به نحو احسن انجام دهد و دیگر نیازی نباشد دوباره خودتان روی چوب کار کنید.
اره گندگی خوب باید قدرت کافی برای برش چوب با ضخامت های لازم را بدون فشار به موتور و یا آسیب به چوب داشته باشد.
یک اره گندگی خوب ایمنی بالایی دارد و قطعاتی مانند زنجیر ها و چرخ دنده های آن پوشیده است و بدون محافظ نیست. دستگاه باید سنسورهای قطع اتوماتیک داشته باشد تا هنگام برخورد احتمالی تیغه با دست انسان، برق دستگاه قطع و موتور خاموش شود.

 

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید و یا به درباره از لینک دستگاه اره گندگی چیست؟ راجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد