بررسی عملکرد لرزه‌ای خانه چوبی ویلایی

0

بررسی عملکرد لرزه‌ای خانه چوبی ویلایی

بررسی عملکرد لرزه‌ای خانه چوبی ویلایی : اگر قصد خرید یا ساخت خانه چوبی را داشته باشید، حتما به کرات مشاهده کرده‌اید که در بیان مزایای خانه چوبی ویلایی به سبک بودن و عملکرد خوب در زلزله اشاره شده است.

البته این موضوع به طور خلاصه صحیح بوده و سبک بودن یکی از ویژگی‌های مؤثر در تاب آوردن خانه چوبی ویلایی در برابر نیروهای جانبی و زلزله محسوب می‌شود؛ اما همین جمله به تنهایی حق مطلب را به خوبی ادا نمی‌کند و شاید لازم باشد عملکرد لرزه‌ای خانه‌های چوبی را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

۱- تأثیر وزن چوب بر عملکرد خانه چوبی ویلایی در زلزله

قانون دوم نیوتون به خوبی این مسأله را روشن می‌کند: نیروی وارد شده بر جسم متناسب با وزن آن است. البته در ساختمان مسائل دیگری همچون شکل‌پذیری و صلبیت و … باعث می‌شوند در برخی موارد (اغلب در مورد ساختمان‌های بلند) وزن بالا عامل مفیدی در برابر نیروهای لرزه‌ای به حساب آید اما در ساختمان‌های معمولی و متوسط مانند خانه‌های مسکونی ویلایی، یک خانه چوبی ویلایی به علت سبک بودن در شرایط مشابه، بسیار بهتر از خانه‌های ساخته شده از سایر مصالح متداول عمل خواهد کرد.

۲- یکپارچگی مصالح در خانه چوبی ویلایی

در خانه‌های متداول ساخته شده با مصالح بنایی، یکی از عوامل گسیختگی سریع جداره‌ها در هنگام وارد شدن نیروهای شدید زلزله این است که مصالح مورد استفاده ابعاد کوچکی داشته و توسط ملات یا عناصر مختلف به هم متصل می‌شوند که مستعد آسیب‌پذیری است. در مقابل خانه‌های چوبی یا از پنل‌های یکپارچه و یا الوارهایی با طول بلند ساخته می‌شود که در هر دو حالت مصالح مورد استفاده در شکل اولیه خود یکپارچه‌تر از سایر مصالح متداول هستند.

۳- شکل‌پذیری سازه‌های خانه چوبی ویلایی

ابتدا در خصوص تعریف شکل‌پذیری باید بگوییم که در اصطلاحات سازه‌ای، شکل‌پذیری به خاصیتی از سازه اطلاق می‌شود که اجازه می‌دهد ساختمان تا حدی همراه با جریان امواج زلزله حرکت کرده و از آسیب به عناصر سازه‌ای جلوگیری ‌شود. چوب به خودی خود مصالحی شکل‌پذیر است. همچنین در ساخت خانه چوبی ویلایی اتصالات به کمک تعداد زیادی از میخ‌ها صورت می‌گیرد که موجب انعطاف و شکل‌پذیری سازه نسبت به سازه‌هایی همچون فولاد و بتن می‌شود که اتصلات سفت و سخت و غیرشکل‌پذیر دارند.

۴- نامعینی بالای سازه در خانه چوبی ویلایی

در ساخت یک خانه چوبی ویلایی، مصالح مورد استفاده برای قسمت‌های مختلف همچون پوشش دیوارها و … نیز معمولا چوب است که به سازه چوبی اصلی متصل می‌شود. این اتصالات اضافی موجب افزایش درجه نامعینی سازه چوبی می‌شوند. در نتیجه تعداد مسیرهای جذب امواج لرزه‌ای در سازه چوبی بالا رفته و این مسأله موجب پخش شدن و استهلاک نیروهای لرزه‌ای در ساختمان می‌شود. بسیاری از گسیختگی‌ها در سایر ساختمان‌ها نتیجه تمرکز نیروها در محل گسیختگی است.

۵- سازه قاب چوبی ضدزلزله!

اتصالات سازه قاب چوبی در عین ایجاد آزادی کافی و در نتیجه شکل‌پذیری ساختمان، استحکام کافی برای حفظ عناصر سازه‌ای در کنار یکدیگر را دارند. این ویژگی باعث می‌شود عناصر سازنده خانه چوبی ویلایی ساخته شده با سازه قابی شکل از خطرات گسیختگی، واژگونی، و سر خوردگی  مصون باشند. در واقع در صورت استفاده از اتصالات مناسب بر اساس استانداردهای ساخت سازه چوبی، عملکرد این سازه در برابر نیروهای لرزه‌ای تضمین شده است.

۶- عملکرد خانه چوبی گردشگری و ویلایی ساخته شده به صورت کومه‌ای!

در مورد سازه‌های متداول قاب چوبی که عموما برای ساخت خانه چوبی ویلایی به کار می‌روند صحبت کردیم، اما شکل رایج دیگری از سازه‌های چوبی سازه‌های ساخته شده به شکل کومه‌ای است که بیشتر کاربری اقامت موقت، گردشگری و ییلاقی دارند. در این سازه‌ها، فاکتور تعیین کننده همان شکل‌پذیری است که پیش از این نیز در مورد قاب چوبی به آن اشاره شد. میزان شکل‌پذیری در سازه‌های کومه‌ای بسیار بالاست و موجب می‌شود اجزای ساختمان (که هرگز در هیچ شرایطی مقاومت کافی جهت مقابله با نیروهای جانبی شدید را نخواهند داشت) با مسیر حرکت امواج همراه شده و آن را در طول سازه پخش کنند و از تمرکز امواج و گسیختگی‌های کلی یا جزئی جلوگیری کنند.

۷- سازه‌های جدید در ساخت خانه چوبی ویلایی

در حال حاضر رشد صنایع چوب و امکان پیش‌ساخته‌سازی در ساختمان‌ها، امکان تولید انواع سازه‌های جدید با یکپارچگی و شکل‌پذیری کافی برای مقاومت در برابر نیروهای لرزه‌ای را فراهم کرده است. به گونه‌ای که همچون سازه‌های فلزی و بتنی، می‌توان سیستم‌های سازه‌ای را متناسب با شرایط محل اجرای پروژه از لحاظ زلزله‌خیز بودن و … انتخاب کرد.

چوب به طور کلی متریالی سبک، انعطاف‌پذیر و شکل‌پذیر است. بافت بسیاری از چوب‌ها به استهلاک نیروهای لرزه‌ای کمک می‌کند و اغلب سازه‌های چوبی به علت ساختارشان با درجه نامعینی بالایی همراهند. تمامی این موارد عملکرد یک خانه چوبی ویلایی در برابر نیروهای لرزه‌ای را تضیمن می‌کنند. در مناطقی با لرزه‌خیزی متوسط تمامی سازه‌های متداول چوبی در صورت اجرای صحیح و استاندارد عملکرد مطلوب خواهند داشت. در مناطق زلزله‌خیز که احتمال وقوع زمین‌لرزه‌های شدید بالاست مشاوره با کارشناسان طراحی خانه چوبی می‌تواند راهنمای شما جهت انتخاب خانه چوبی مناسب و ایمن باشد.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید و یا به درباره از لینک بررسی عملکرد لرزه‌ای خانه چوبی ویلایی راجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد