پمپ هیدرولیک متحرک

0

پمپ هیدرولیک متحرک : پمپ های هیدرولیک انواع مختلفی دارند از نمونه پمپ های هیدرولیک متحرکی می توانیم به پمپ های پیستونی اشاره کنیم که بیشتر مورد استفاده در کارخانه ها و صنایع و حتی کارواش ها می باشند. پمپ های پیستونی خود در به دو دسته تقسیم می شوند پمپ های محوری و پمپ های شعاعی که هر کدام از آنها نحوه ی کار کرد خاص خود را دارند.

نوع پمپ پیستونی و انواع آن

پمپهای پیستونی یا پلانجری فشار قوی یک نمونه از پمپ هیدرولیک متحرک هستند. این پمپ ها از گروه پمپ های جابجایی مثبت بوده و با متحرک پیستون درون سیلندر عمل پمپاژ را انجام می دهند. از این دسته از پمپ ها برای مواردی که فشار خروجی بالایی( از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ بار) نیاز دارند، استفاده می شود.

عموما از پمپ های پیستونی در ساخت آبپاش های فشار قوی و یا استفاده در کارواش ها و دیگر صنایع استفاده می کنند. پمپ هیدرولیک متحرک از نوع پیستونی دارای فشار بالا و دبی پایین هستند.از این پمپ ها در کارگاه ها و کارخانه ها نیز استفاده می شود.

پمپ هیدرولیک متحرک

مدل های مختلفی دارند که به آنها اشاره خواهیم نمود. جنس پمپ های پیستونی اکثرا از برنج می باشد و گاهی از جنس آلومینیوم نیز ساخته می شوند. مثلا در دستگاه های آب شیرین کن اصولا از پمپ های پیستونی استیل به کار می رود ولی در کارخانه هایی که نوشیدنی های گازدار تولید می کنند عموما از پمپ های پیستونی آب گرم استفاده می کنند.

پمپ هیدرولیک متحرک از نوع پیستونی با دوام ترین و در عین حال گران ترین نوع از پمپ های هیدرولیک به شمار می روند. آنها قادر هستند هم در مدارهای حلقه باز(open circuit) و هم در مدارهای حلقه بسته(closed circuit) مورد استفاده قرار بگیرند.

از آنجایی که در پمپ های پیستونی تلرانس بین پیستون ها و سیلندر بسیار کم است، باعث می شود که این نوع پمپ ها نسبت به دیگر پمپ های هیدرولیک از تحمل کمتری برخوردار باشند. برای این که پمپ های پیستونی از طول عمر بالایی برخوردار باشند باید همیشه روغن پمپ تمیز باشد و در محیط کار آلوده استفاده نشود.

طراحی این دسته از پمپ ها به گونه ای است که به هنگام عبور از دهانه ورودی بر می گردند، یعنی متحرک به عقب در داخل سیلندر. با این کار باعث می شوند که روغن درون پمپ ها وارد شود و در نتیجه فشار کمتری از فشار اتمسفر در پیستون ایجاد می کنند. سپس در دهانه ی خروجی عمل “رفت” صورت می گیرد که با این کار روغن با فشار به طرف سیستم هدایت می شود.

انواع پمپ هیدرولیک متحرک از نوع پیستونی

پمپ های پیستونی بر اساس نوع آرایش پیستون ها و همچنین نوع مکانیزم موجود در آنها به دو دسته تقسیم می شوند.

۱. پمپ های پیستونی محوری(Axial Piston Pump)

۲. پمپ های پیستونی شعاعی یا رادیال(Radial Piston Pump)

پمپ هیدرولیک  متحرک از نوع پیستونی محوری

این نوع از پمپ ها دارای محور گردنده و بلوک استوانه ای هستند که هر دو روی یک خط مرکزی قرار دارند. یعنی محور پمپ ها با پیستون ها در یک راستا قرار گرفته اند و پیستون ها حول محور پمپ ها چیده شده اند. در این حالت قرار گیری هر گاه محور پمپ شروع به چرخش می کند پیستون ها نیز چرخیده و موجب بلوکه شدن سیلندر می شوند. صفحه ی زاویه دار به منظور رفت و برگشت پیستون ها ساخته شده است. در اولین ۱۸۰ درجه ای که محور پمپ ها می چرخند، در نقطه ی عقب کشیده شدن پیستون ها، یعنی قسمت باز در انتهای سیلندر، در برابر شیار ورودی که بر روی صفحه ی سوپاپ قرار می گیرد، می لغزند.

در این مدت زمان کوتاه روغن از نصف دور به سمت سیلندرها کشیده شده و فرآیند مکش روغن انجام می شود. در ۱۸۰ درجه ی دوم یعنی به محض آنکه پیستون ها حالت رفت به خود گرفتند، قسمت باز انتهای سیلندر به سمت دهانه ی خروجی هدایت می شود و روغن را با فشار از دهانه ی خروجی خارج می کند.

پمپ های پیستونی محوری خود به دودسته تقسیم می شوند: ۱. پمپ پیستونی محوری با صفحه زاویه گیر(Swash Plate) و ۲. پمپ پیستونی محوری خمیده یا سرکج(Bent Axis)

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد