آشنایی با تخته ساپلی

0

آشنایی با تخته ساپلی شما را شگفت زده خواهد کرد

آشنایی با تخته ساپلی به صنعتگران چوب این امکان را می دهد تا با آگاهی از ویژگی های آن بتوانند استفاده ی بجا و بهینه ای از آن داشته باشند. آن دسته از افرادی که با این تخته آشنایی دارند می دانند که آگاهی از خصوصیات و جزییات برای انجام کار اصولی و دقیق از چوب بسیار ضروری و مهم است؛ اگر با داشتن اطلاعات کم از چوب مورد نظر شروع به کار کنیم، هم موجب ضرر و زیان به خود شده ایم و هم در طول اجرای پروژه به مشکلات جدی برخورد می کنیم که جبران آن هم هزینه بر است و هم زمان بر. در ابتدا برای آشنایی با تخته ساپلی خوب است بدانید این تخته  از درختی به همین نام که در قسمت های مرکزی و غرب آفریقا می روید، تهیه شده است.

آشنایی با تخته ساپلی

با آشنایی با تخته ساپلی متوجه رنگ زیبای ماهاگونی آن می شوید؛ همچنین می توانید تنه ی این درخت را در رنگ های صورتی- قهوه ای و قرمز- قهوه ای ببینید. ساپلی درختی است که به کندی رشد می کند و عمری طولانی دارد. این درخت آفریقایی ارتفاعی به طول ۴۵- ۶۰ متر و قطر ۱ تا ۱.۵ متر دارد. متخصصان آشنا با این تخته خوب می دانند که تنه درخت ساپلی دارای ارزش تجاری بالایی است و تولیدات چوبی ساخته شده از این چوب در بازار به قیمت خوبی معامله می شود.

ویژگی های تخته ساپلی را بهتر بشناسید

هنگام آشنایی با تخته ساپلی این آگاهی را می یابید که این چوب دارای مقاومت و دوام بالایی است و در برابر حشراتی مانند موریانه به خوبی تاب می آورد. صنعتگران آشنا با این تخته خوب می دانند که این چوب دارای الیاف و تارهای درهم تنیده است و همین امر باعث می شود که گهگاهی هنگام استفاده از ماشین کمی کار کردن با تخته ساپلی سخت شود. اما جای نگرانی نیست؛ به طور کلی این تخته بافت مناسبی دارد و کار کردن با آن راحت است.

با کار کردن با این تخته متوجه خواهید شد که چوب این درخت در مقابل میخ به خوبی جواب می دهد و چسب پذیری و رنگ پذیری خوبی را از خود نشان می دهد؛ همین موضوع و طیف رنگی زیبای آن باعث شده تا این چوب طرفداران خاص خود را داشته باشد.

رد پای تخته ساپلی در ساخت ابزارآلات موسیقی هر چند اندک اما موثر به چشم می خورد. تا جایی که گیتار و ویلن نیز می توانند موجبات آشنایی شما با تخته ساپلی را فراهم آورند. این تخته به دلیل طرح های زیبا و جذابی که دارد در ساخت این دو ساز استفاده می شود. چوب ساپلی دارای نقش های رگه رگه، مواج و خالدار است و در صفحه پشتی این دو ساز استفاده می شود.

آشنایی با تخته ساپلی و ضعف های آن

صنعتگرانی که آشنایی با تخته ساپلی دارند می دانند که این چوب از جمله چوب های محبوب است. گرچه گاهی اوقات کار کردن با آن کمی مشکل می شود، اما به دلیل جاذبه هایی که در رنگ و طرح دارد، نمی شود از آن گذشت. اما با داشتن همه این ویژگی ها این چوب نسبت به بخار و فشار از خود  عکس العمل نشان داده و رنگ خود را از دست می دهد. باید اقرار کرد که ویژگی های مثبت تخته ساپلی بیش از ویژگی های منفی آن است، چرا که این چوب به راحتی رنگ می پذیرد و می توان آن را به راحتی جلا داد.

قیمت تخته ساپلی

قیمت تخته ساپلی معمولا بر اساس الوارهای آن تعیین می شود، ولی الوارهای طرحدار و رو کش های تهیه شده از درخت ساپلی تقریبا دارای قیمت بالایی است. به طور کلی تولیدات تهیه شده از این تخته به دلیل نوع چوب آن و همچنین طیف رنگی آن در بازار دارای قیمت بیشتری است. تخته ساپلی کالایی است که در آفریقا به لحاظ اقتصادی دارای اهمیت است و معمولا از این کشور صادر می شود. این کالا هم به صورت الوار و هم به صورت روکش تولید و عرضه می شود.

تخته ساپلی و کاربردهای رایج آن

با آشنایی با تخته ساپلی به این موضوع پی خواهید برد که این تخته در صنعت چوب مورد استفاده های گوناگونی قرار می گیرد که از جمله می توان به ساخت مبلمان، کابینت، کف پوش ها، قایق سازی ها ، ابزار آلات موسیقی، تخته سه لایی و روکش های چوبی اشاره کرد. کف پوش های تولید شده از تخته ساپلی طرح زیبایی از رنگ را به خانه شما می آورد. چوب مصالحی است که از دیرباز به عنوان کف پوش مورد استفاده بشر بوده است و هیچ وقت قدیمی نمی شود. کف پوش های چوبی به منزل شما گرما و صمیمیتی خاص می بخشند. با استفاده از کف پوش های چوبی به راحتی می توانید دکوراسیون محیط خود را همیشه شیک و پاکیزه نگه دارید.

 

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید و یا به درباره از لینک آشنایی با تخته ساپلی مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد