واشر کامل موتور چهار سیلندر

0

واشر کامل موتور چهار سیلندر

واشر کامل موتور چهار سیلندر : در سالم نگه داشتن موتور، واشر کامل موتور چهار  سیلندر، نقش بسزایی را ایفا می کند. واشر کامل موتور چهار سیلندر و به ویژه سرسیلندر از لایه فولادی، مسی و مواد نسوز ساخته می شود و در برابر حرارت مقاوم می باشد.

این قطعه مانع از نشت گاز شده که در نتیجه وجود واشر سرسیلندر سبب جلوگیری از آسیب دیدن موتور می گردد. بر همین اساس اهمیت ویژه ای در بهبود عملکرد موتور دارد. حفظ و نگهداری مایعات، آب بندی سیلندر و هدایت آن، از وظایف مهم واشر سر سیلندر در موتور می باشد. مقاومت بالا در برابر فشار و حرارت، از ویژگی های اصلی این قطعه به شمار می رود.

واشر کامل موتور چهار سیلندر، اهمیت ویژه ای در موتور چهار سیلندر دارد. از این مدل موتور ها در اغلب خودروهای امروزی مورد استفاده قرار می گیرد. این موتور ها از قابلیت های دینامیکی مفید و مناسبی بهره می برند.

همچنین در کاهش مصرف سوخت مؤثر و تاثیرگذار می ‌باشند. یکی از ویژگی های مهم این نوع موتور ها کاهش صدای تولیدی آنها است، که این امر در حین کارکرد موتور باعث انتقال لرزش کمتری به کابین می شود.

صرفه جویی در مصرف سوخت و مصرف پایین آن، مقرون به صرفه بودن و قیمت مناسب، از نقاط قوت موتور های چهار سیلندر به شمار می رود. رایج ترین و پرکاربردترین موتور های استفاده شده در صنعت خودرو سازی، این نمونه موتور ها می باشد. موتور های چهار سیلندر قابلیت ارائه توانایی های کافی و مناسب را به طرفداران خود دارند. اصلی ترین و اساسی ترین قابلیت این نوع موتور ها مصرف پایین و صرفه جویی در سوخت محسوب می گردد.

ویژگی های واشر کامل موتور چهار سیلندر

واشر سر سیلندر به عنوان یکی از اجزای مهم واشر کامل موتور چهار سیلندر، در بهینه کردن کارکرد سیلندر بسیار تاثیرگذار می ‌باشد. درز بندی و آب بندی سیلندر بسیار  مهم و موثر است. در صورت عدم وجود این مورد و نشت گاز، موجب کاهش بازدهی و قدرت موتور می گردد.

برای جلوگیری از این مشکلات بین فضای سرسیلندر و سیلندر این واشر مقاوم قرار داده می شود. تحمل حرارت و گرمای زیاد ناشی از کارکرد موتور، به وسیله این واشر صورت می گیرد. ضد یخ، خنک کننده ها و روغن نیاز مبرم سیلندر و موتور می باشد. برای به گردش درآوردن این مایعات، واشر سر سیلندر  زمینه ساز مسیر ارتباطی بین اجزا می شود. همچنین واشر سر سیلندر از مخلوط شدن مایعات با همدیگر پیشگیری می‌ کند.

واشر کامل موتور چهار سیلندر به ویژه واشر سر سیلندر، به منظور جلوگیری از سوختگی باید در برابر حرارت از مقاومت و دوام بالا برخوردار باشد. بر همین اساس این قطعه از مس، فولاد و پنبه نسوز تولید و عرضه می گردد.

همچنین برای بالا بردن مقاومت در برابر فشار، از فولاد چند لایه در ساختار آن استفاده می شود. پایین بودن کیفیت جنس این قطعه، قرار نگرفتن دقیق و صحیح واشر در فضای تعبیه شده خود، مسدود شدن مجرای آب در موتور، جوش آوردن موتور، افزایش حرارت و داغ شدن بیش از حد موتور، وجود نقص و مشکل در ترموستات، نشت کردن آب از موتور، پیچ خوردگی شیلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور، عدم استفاده از ضد یخ در فصل گرما و ایراد داشتن سرسیلندر، می تواند منجر به سوختن واشر سرسیلندر گردد.

نشانه های سوخته شدن واشر کامل موتور چهار سیلندر

اگر پس از روشن شدن موتور از آن دود سفید خارج و دچار لرزش گردد یا در مخزن رادیاتور روغن دیده شود، می تواند نشانه ای بر  سوختن واشر کامل موتور چهار سیلندر باشد.

همچنین وجود علائمی  نظیر شیری شدن رنگ روغن موتور، خارج شدن دود آبی رنگ یا آب از اگزوز، باد کردن شیلنگ های متصل به رادیاتور، به گوش رسیدن صدای شرشر آب و کاهش آب رادیاتور، میتواند دلیل بر سوختن واشر سرسیلندر باشد. برای اطمینان حاصل کردن از سالم بودن این قطعه می توان هر از چند گاهی آن را امتحان نمود.

در طی گذر زمان واشر سر سیلندر امکان دارد دچار آسیب شود، اما با مشاهده علائم گفته شده باید هرچه سریع تر نسبت به تعمیر آن اقدام نمود. سریعتر عمل کردن در این زمینه در کاهش مشکلات جدی و اساسی به موتور، و به بار آمدن هزینه های اضافی بسیار تاثیرگذار است.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد