مناطق و بناهای دیدنی و جذاب در دنیا

0

جهان پیرامون ما ، مکان هایی جذابی رای دیدن دارد اما این جذابیت ها فقط در یک محدو ده جغرافیایی نیست هر دین و هر نژادی با هر رنگ و پوستی یک معماری و یک الگوی خاص برای محیط زندگیش ندارد . در این مقاله قصد داریم که شما را با چند مکان و بنای تاریخی که در دنیا بی نظیر هستند اشنا کنیم :

قصر پوتالا، تبت

Image result for ‫قصر پوتالا، تبت‬‎

بر بلندی شهر لهاسا که پیش‌تر مقر دولتمردان تبتی و اقامتگاه زمستانه دالای لاما بوده است. ساختمان عظیم ۱۳ طبقه‌ی قصر پوتالا به چشم می‌خورد، این بنا که به سبک معابد سنتی بودائیان ساخته شده دارای صدها اتاق است.

Image result for ‫قصر پوتالا، تبت‬‎

نقل است که در قرن هفتم میلادی بیش از هفت هزار کارگر در ساخت این قصر مشارکت داشته‌اند. این ساختمان که هم‌اکنون یکی از موزه‌های دولتی چین به حساب می‌آید در فهرست میراث یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده است.

ساگرادا فامیلیا، اسپانیا

به طور قطع این ساختمان یکی از خارق العاده‌ترین کلیساها در جهان است، که ساخت آن به طراحی بنام آنتونیو گادی باز می‌گردد. برج و باروهایی که در این کلیسا وجود دارد به دست‌های هشت پایی می‌ماند که در این ساختمان پنهان شده! شروع ساخت ساگرادا فامیلیا از ۱۸۸۲ میلادی آغاز شده ولی به دلیل ایده‌ی آرمانگرایانه و بلندپروازی‌های طراح آن، روند ساخت و ساز بنا هنوز به پایان نرسیده است! قرار است در پایان کار کل کلیسا شامل سه سردر و ۱۸ برج باشد که بلندترین آن به ارتفاع ۱۷۰ متر نمادی از حضرت عیسی مسیح (ع) است.

علی‌رغم اینکه قرار بود پروژه ساخت تا سال ۲۰۲۶ مقارن با یکصدمین سالگرد مرگ گادی، به درازا بیانجامد، اما به نظر می‌رسد چیز زیادی از ساخت آن باقی نمانده! این سازه یکی از مهم‌ترین نمادهای شهری بارسلونای اسپانیا به حساب می‌آید که سالانه دها هزار گردشگر را به سوی خود جذب می‌کند.

Image result for ‫ساگرادا فامیلیا، اسپانیا‬‎

ایاصوفیه، ترکیه

ایاصوفیه مهم‌ترین نماد شهر استانبول می‌باشد که در قلب این پایتخت دوتکه آسیایی – اروپایی واقع شده است. این مسجد دارای چهار مناره سنگی است که در صده ششم میلادی به عنوان یک کلیسای ارتودوکس ساخته شده و بعدها به مسجد بدل گشت، که از ۱۹۳۵ نیز به عنوان موزه از آن استفاده می‌شود.

Related image

 این سازه عظیم الجثه تنها در مدت پنج سال ساخته شده و دارای گنبد پرابهت با ارتفاع ۵۶ متر است.

Image result for ‫ایاصوفیه، ترکیه‬‎

قصر زمستانه، روسیه

Related image

این ساختمان پسته‌ای رنگ زیبا که در کناره رودخانه نوا در سنت پطرزبورگ واقع شده از آثار فراچسکو بارتولومئو راسترلی است که به عنوان اقامتگاه زمستانه تزار روسیه مورد استفاده قرار می‌گرفت. شکل ظاهری آن به صورت یک بلوک است و تمامی جزئیات طراحی دوره باروک در آن رعایت شده است. حاشیه کناری که در بالای بنا قرار دارد و مجسمه‌هایی که در آن کار شده، بیشتر به این می‌ماند که این افراد قصد شیرجه زدن در رودخانه نوا را دارند! شباهت زیاد آن به معماری اروپایی و حضور آن در قلب روسیه از جذابیت‌های این قصر است.

موزه اسکار نیمییر، برزیل

Related image

اسکار نیمیر یکی از طراحان برجسته‌ای است که در شکل گیری برزیلیا، پایتخت برزیل نقش زیادی داشته است. این موزه که در کاریتیبا واقع شده دیدگاه زیبایی شناختی شما را به چالش می‌طلبد.

Image result for ‫موزه اسکار نیمییر، برزیل‬‎

همچون سایر ساختمان‌های مهم، نمای آن به گونه‌ای است که عاشقانه دوستش خواهید داشت یا اینکه به شدت از آن بیزار خواهید شد! این بنا دارای یک گالری اصلی، نمای بالائی زرد رنگ و راهرویی شیب دار در بالای آب نما است. فضای داخلی موزه که به «موزه چشم» معروف است تلفیقی از زیبایی و وسواس طراح را به خوبی نشان می‌دهد.

Related image

تاج محل هندوستان

Image result for ‫تاج محل، هندوستان‬‎

تاج محل یکی از مشهورترین بناهای عاشقانه جهان است که حتی شاعر بلندآوازه هندی تبار، رابیندرانات تاگور آن را به «قطره اشکی بر چهره‌ی ابدیت» یاد کرده است.

Image result for ‫تاج محل، هندوستان‬‎

تاج محل در منطقه آگرای هند و به دستور شاه جهان که از مرگ همسر دلبندش سخت متاثر شده بود، ساخته شد. گفتنی است ممتاز‌محل، همسر شاه در زمان زایمان چهاردهمین شاهزاده در سال ۱۶۳۱ میلادی جان به جان آفرین تسلیم کرد. در ساخت تاج محل از مرمر ناب سفید رنگ استفاده شده که جلوه‌ای خاص به این بنای تاریخی – عاشقانه داده است.

Image result for ‫تاج محل، هندوستان‬‎

 

منبع : مجله لیندلی اسکات

نویسنده وترجمه : محمد علی زارع

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد