تنظیم آهنگ حرفه ای را به بهترین نحو انجام دهید

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده: حتما شما نیز این جمله را شنیده اید، تنظیم آهنگ حرفه ای را باید به بهترین نحو انجام داد. اما این جمله به چه معنا است؟ تنظیم آهنگ به معنای درک شعر و ترانه شما توسط متخصصان مربوطه است تا بتواند آهنگ شما را گوش نواز و زیباتر جلوه دهد.

راه های زیادی برای انسجام بین ملودی و ریتم وجود دارد که این کار بستگی به خلاقیت و دانش فردی است که انتخاب کرده اید تا آهنگ مورد نظر شما را تنظیم کند.

در یک نگاه کلی می توان این گونه گفت که تنظیم آهنگ به معنای چینش تمامی عناصر تشکیل دهنده ترانه مورد نظر در کنار یکدیگر به صورتی است که جمله بندی شعر و لحن نت ها، هارمونی لازم را در کنار یکدیگر پیدا کرده اند. در ادامه این موضوع را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

تنظیم آهنگ چیست؟

هر آنچه که شنونده به جز شعر و ملودی در یک اثر می شنود، کار تنظیم کننده آهنگ است. تنظیم آهنگ حرفه ای یک پروسه نسبتا طولانی روی ساخت یک آهنگ است تا هماهنگی لازم بین درامز، گیتار، پیانو یا کیبورد و غیره روی ساختار موسیقیایی اثر ایجاد شود.

به عنوان نمونه در نظر بگیرید شعر و تم ملودی اثر شما غمگین است، تنظیم کننده آهنگ باید به نحوی کار خود را به درستی انجام دهد تا حس غم چندین برابر به شنونده القا شود.

کسی که ملودی و شعر یک آهنگ را می نویسد، لزومی به داشتن دانش تنظیم آهنگ ندارد و می تواند ملودی اثر خود را به خوبی بسازد؛ اما بدون علم و دانش مربوطه نمی تواند آهنگ خود را تنظیم کند و برای تنظیم کار خود باید نزد متخصصی که به علم تئوری موسیقی اشراف و احاطه دارد، برود.

تنظیم کننده آهنگ چه کسی است؟

وظیفه اصلی تنظیم کننده آهنگ این است که تمامی عناصر موجود در یک ترانه را به نحوی در کنار یکدیگر مانند یک پازل بگذارد تا سازگاری لازم را در ترانه به دست آورد. تنظیم کننده آهنگ فردی است که می تواند جوهر اصلی یک آهنگ را از آهنگساز بگیرد و آن را تبدیل به اثر کاملی کند که این امر نیازمند تسلط کافی به تمام آلات موسیقی و تئوری و علم مربوطه است.

در نظر بگیرید که یک آهنگ به سبک راک در ذهن شما است و شما به عنوان یک موسیقیدان تصمیم می گیرید نت های مربوطه را با سازهای مختلف بنوازید، ابتدا شما ایده خود را می سازید و سپس برای تنظیم کننده، آهنگ خود را می فرستید، تنظیم کننده آهنگ وظیفه راهنمایی شما را بر عهده دارد.

به این صورت که آیا استفاده شما از سازها درست بوده است؟ خوانندگی آهنگ هارمونی لازم را با ملودی دارد؟ سازها باید الکترونیک باشند یا آکوستیک؟ آیا آهنگ را به درستی آغاز کرده اید؟ پایان آهنگ چطور است؟ تا در نهایت یک اثر شنیدنی و زیبا و تنظیم آهنگ حرفه ای خلق شود.

ویژگی های تنظیم کننده آهنگ چیست؟

ویژگی های تنظیم کننده آهنگ
ویژگی های تنظیم کننده آهنگ
  • تئوری موسیقی را به خوبی می شناسد.
  • عملکرد تمامی سازها را می داند.
  • بر قواعد ساخت موسیقی اشراف کامل دارد.
  • کار با تمامی نرم افزارهای موسیقی مانند تنظیم آهنگ با Fl Studio را می داند.
  • تحصیلات آکادمیک دارد.
  • خلاق است.
  • تمامی ژانرهای موسیقی را می شناسد.
  • هنرمندان و صاحبان سبک های مختلف موسیقی را می شناسد.

چگونه می توانید تنظیم آهنگ حرفه ای را به بهترین نحو انجام دهید؟

تبدیل شدن به یک تنظیم کننده حرفه ای بیش از هر عامل دیگری نیازمند ذوق و قریحه در زمینه موسیقی است. تمامی تنظیم کنندگان موفق در این زمینه، الهام اصلی کار خود را از احساساتشان می گیرند؛ زیرا احساسات خود را به گونه ای رشد داده اند که آن ها را به انجام دادن درست کارشان هدایت می کند.

باید آموزش دیده و مدام در حال به روزرسانی اطلاعات خود باشید. قسمت های مختلف آهنگ ها را بشناسید و همیشه در نظر داشته باشید که موسیقی یعنی به چالش کشیدن احساسات شنونده؛ پس بسیار طبیعی است که باید احساسات مخاطبان هر اثر را به خوبی درک کنید. احساسات مخاطبان موسیقی سنتی با موسیقی راک تفاوت بسیار زیادی دارد؛ پس شناخت و درک آن ها از الزامات تبدیل شدن به یک تنظیم کننده حرفه ای است.

موضوع مهم بعدی به کمال رساندن آهنگ مورد نظر است. بدین صورت که اول از همه نرم افزارهای موسیقی را باید شناخت و سپس به آهنگ پر و بال داد و آن را تکمیل کرد.

استودیو بارانا و خدماتی که ارائه می دهد

خلاقیت در عرصه تنظیم آهنگ مساوی است با پیشرفت در خوانندگی. این جمله شعار استودیو بارانا در ارتباط با تنظیم آهنگ است. شما اگر می خواهید در این زمینه موفق شوید، باید از کسانی که در این زمینه به طور تخصصی فعالیت می کنند، کمک بگیرید. در استودیو بارانا هم می توانید آهنگ های ساخته شده خود را به دست حرفه ای ترین تنظیم کنندگان بدهید تا آن را برای شما گوش نوازتر کنند و هم اینکه اگر بخواهید می توانید در این زمینه آموزش لازم را ببینید.

ابزار مورد نیاز برای تنظیم کننده آهنگ چیست؟

برای داشتن یک استودیو برای تنظیم آهنگ ابزارهایی مورد نیاز است که بعضی از آنها ضروری و تعدادی دلخواه هستند. در ادامه به معرفی چند نمونه از این ابزارها اشاره خواهیم کرد.

رایانه

کمتر شغلی در دنیای مدرن امروز وجود دارد که نیازمند رایانه نباشد. رایانه ها امروز کارها را با سرعت و کیفیت بالا انجام می دهند. در نظر داشته باشید اگر می خواهید تنظیم آهنگ حرفه ای را به بهترین نحو انجام دهید، نیازمند یک سیستم به روز و با قدرت هستید؛ زیرا مرکز کنترل تمامی کارهای شما است.

کارت صدا

کارت صدا واسطه بین میکروفن و رایانه شما است. در تمامی کامپیوترها کارت صدا تعبیه شده، اما اگر می خواهید کیفیت کارتان چشمگیر باشد، باید یک کارت صدا با کیفیت بالا تهیه کنید. کارت صدا عمل پردازش داده های صوتی را انجام می دهد و هر چقدر به روزتر باشد، اختلال سیگنالی کمتری در کار شما به وجود می آورد.

میدی کنترلر

در دهه ۸۰ میلادی برای انعطاف بیشتر در عرصه تنظیم آهنگ، میدی کنترلر وارد بازار موسیقی شد. این دستگاه با ظاهری شبیه کیبورد، هیچ گونه صدا یا ریتمی به تنهایی ندارد؛ اما ورودی و خروجی تمامی سیگنال ها به رایانه شما را بر عهده دارد. در یک بیان ساده می توان گفت که میدی کنترلر با قابلیت انعطاف پذیری، این امکان را به تنظیم کننده موسیقی می دهد که کل بازه عملیات سخت افزاری و نرم افزاری موسیقی مورد نظر شما را کنترل و هدایت کند.

سخن آخر

یکی از پارامترهای مهم برای ماندگاری یک آهنگ بر عهده تنظیم کننده آن است. برای اینکه تنظیم آهنگ حرفه ای را به بهترین نحو انجام دهید، نیازمند مهارت، دانش و تجربه لازم در این زمینه هستید که با داشتن این ویژگی ها می توانید جزء به جزء یک آهنگ را در تعادل و هارمونی لازم نگه دارید.

تنظیم کننده آهنگ باید تمامی سازها را بشناسد و بداند دقیقا هر سازی چطور نواخته می شود و در کنار آن خلاقیت لازم، ابزار به روز و مناسب و همچنین علم موسیقیایی را داشته باشد.

فرآیند تبدیل شدن به یک تنظیم کننده آهنگ امر بسیار پیچیده ای محسوب می شود که نیازمند صرف زمان و طی کردن قدم به قدم مراحل در دنیای عظیم و تمام نشدنی موسیقی است.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد