آریتمی قلب چیست و راه درمان آن

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : امروزه بسیاری از مردم با مشکلات قلبی متفاوتی دست و پنجه نرم می کنند. قلب یکی از مهم ترین اجزای بدن است و ایجاد مشکل در عملکرد آن موجب ناراحتی افراد می شود. یکی از این بیماری های قلبی آریتمی قلب (Cardiac arrhythmias) نام دارد. اگر می خواهید با این بیماری بیشتر آشنا شوید و اطلاعات بیشتری در رابطه با آن بدست آورید، در ادامه با ما همراه باشید.

آریتمی قلب چیست؟

آریتمی به معنای مشکلات ریتم قلب است. اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند و ریتم قلبی نا منظمی دارند، اگر به درستی تشخیص داده شوند، می توانند زندگی عادی در کنار خانواده خود داشته باشند. آریتمی می تواند تمامی گروه های سنی را درگیر کند، اما در افراد مسن تر بیماری فیبریلاسیون دهلیزی شایع تر است.

اگر بافت قلب شما به دلیل هر بیماری آسیب دیده باشد، این احتمال که شما در معرض خطر ابتلا به بیماری آریتمی باشید، وجود دارد. برای مثال اگر حمله قلبی داشته اید، به نارسایی قلبی مبتلا هستید یا اگر به ویروس کرونا شدید مبتلا شدید، ممکن است به این بیماری دچار شوید.

انواع خاصی از آریتمی که در بیماران قلبی مختلف رخ می دهد، می تواند موجب مرگ برخی از آنها شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که اگر این بیماری زودتر تشخیص داده شود، می توان از این مرگ ها جلوگیری کرد.

محرک های متفاوتی از جمله بیماری های ویروسی، الکل، تنباکو، تغییر وضعیت بدن، ورزش، نوشیدنی های حاوی کافئین، برخی از داروهایی که بدون نسخه تجویز شده اند و داروهای تفریحی غیر قانونی برای آریتمی وجود دارد.

تاریخچه بیماری آریتمی قلب چیست؟

آشکار شدن مکانیسم های آریتمی به توانایی ثبت فعالیت الکتریکی قلب بستگی دارد. بدین ترتیب در سال ۱۹۰۱ زمانی که گالوانومتر ریسمانی که امکان ثبت دقیق الکتروکاردیوگرام در سطح بدن را فراهم کرد، توسط انیتهوون ساخته شد، مطالعه آریتمی قلب به روشی انفجاری توسعه یافت.

نقشه برداری از گسترش فعالسازی برای چندین دهه در طول یک آریتمی با یک الکترود «روینگ» انجام می شد. به صورتی که در مکان های متفاوت از قلب با ضبط همزمان سیگنال دیگری به عنوان مرجع زمانی قرار می گرفت.

بیماری آریتمی قلب چه علائمی دارد؟

علائم بیماری آریتمی قلب
علائم بیماری آریتمی قلب

گاهی اوقات ممکن است که آریتمی قلب بی صدا باشد و هیچ علائمی از خودش نشان ندهد. اما پزشکان می توانند با گرفتن نبض، گوش دادن به صدای قلب یا انجام دادن آزمایش های تشخیصی، ضربان قلب نامنظم در طول معاینه را پیدا کنند.

همچنین علائم این بیماری ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • احساس از دست دادن ضربان قلب هنگامی که شما در حال انجام دویدن یا فلیپ فلاپ هستید.
  • احساس کوبیدن قلب در سینه شما
  • تنگی نفس
  • ناراحتی قفسه سینه
  • سر گیجه یا احساس سبکی سر
  • احساس ضعف یا خستگی بسیار
  • ضعیف شدن عضلات قلب

عوارض و خطرات بیماری آریتمی قلب

عوارض و خطرات بیماری آریتمی قلب
عوارض و خطرات بیماری آریتمی قلب

امروزه بیماری فیبریلاسیون دهلیزی در میلیون ها نفر شایع شده است، اما برای افراد مسن خطر بیشتری دارد. اعداد مربوط به تعداد بیماران مبتلا به بیماری آریتمی روزانه در حال افزایش است و اغلب افرادی که به این بیماری قلبی دچار می شوند، بالای ۶۰ سال سن دارند. این تنها به این دلیل است که با افزایش سن امکان ایجاد بیماری های قلبی و دیگر بیماری ها در افراد مختلف افزایش می یابد.

این بیماری می تواند برای افراد مسن خطرناک تر باشد و همچنین درمان آن سخت تر شود. زیرا شرایط بدن آن ها امکان استفاده از هر نوع دارویی به آن ها را نمی دهد و ممکن است به بسیاری از داروها حساسیت داشته باشند. همچنین گاهی اوقات ممکن است که داروهای دیگری که آن ها مصرف می کنند، موجب به وجود آمدن بیماری آریتمی شود.

البته لازم است بدانید که برخی از انواع آریتمی هستند که بیشتر در کودکان و جوانان اتفاق می افتند. در این نوع بیماری آریتمی ممکن است که ضربان قلب به طور ناگهانی بسیار بالا برود و ناگهان به طور کامل متوقف شود.

درمان بیماری آریتمی قلب

درمان بیماری آریتمی قلب
درمان بیماری آریتمی قلب

بیماری آریتمی یک بیماری قلبی است، قلب هم یک بخش حیاتی از بدن ما محسوب می شود، در نتیجه با یک درمان خانگی ساده نمی توان آن را بهبود بخشید.

نحوه درمان آریتمی قلب به این بستگی دارد که آریتمی سریع، آهسته یا بلوک قلبی باشد. برای درمان آریتمی هر گونه علت زمینه ای آریتمی شما مانند نارسایی قلب نیز باید درمان شود.

درمان های مورد استفاده برای آریتمی عبارت هستند از:

  • برخی از پزشکان برای جلوگیری از پیشرفت آریتمی و کنترل سرعت آن داروهای متفاوتی تجویز می کنند.
  • کاردیوورژن الکتریکی دستگاهی است که با استفاده از الکتریسیته ریتم قلب را به حالت طبیعی باز می گرداند و بیمار را بیهوش یا آرام می کند.
  • با استفاده از ابلیشن کاتتر بیمار را تحت بیهوشی موضعی یا عمومی قرار می دهند و با دقت آن قسمت از بافت قلب بیمار که باعث آریتمی می شود را از بین می برند.
  • برخی مواقع دستگاه کوچکی به نام ضربان ساز را تحت بی حسی به صورت موضعی در قفسه سینه بیمار می کارند. ضربان ساز برای ساختن ضربان های طبیعی سیگنال های الکتریکی ایجاد می کند که به ایجاد ضربان قلب طبیعی کمک خواهد کرد.
  • دفیبریلاتور کاردیوورتر همانند دستگاه ضربان ساز قابل کاشت است و ضربان قلب بیمار را کنترل می کند و هر زمان که قلب برای بازگشتن به حالت طبیعی به کمک نیاز داشته باشد، این دستگاه به آن کمک می کند تا به حالت طبیعی باز گردد.

چگونه بهترین پزشک قلب را پیدا کنیم؟

پس از مشاهده تمام این موارد متوجه شدیم که آریتمی قلب یک بیماری بسیار خطرناک است، در نتیجه بهتر است پس از مشاهده علائم آن در اولین فرصت به یک دکتر متخصص قلب و عروق مراجعه کنیم. اما چگونه می توانیم بهترین دکتر متخصص قلب تهران را پیدا کنیم؟ در این مواقع داشتن یک سایت از متخصصین مختلف که تمامی دکترهای متخصص قلب و عروق مربوط به این حوضه را در اختیار ما بگذارد، می تواند برای ما بسیار مفید باشد.

ما در رابطه با این مشکل سایت «دکتر با من» را به شما معرفی می کنیم. در سایت «دکتر با من» شما به راحتی می توانید دکتر متخصص قلب مشهور در تهران یا هر شهری که در آن زندگی می کنید را پیدا کنید. جالب است بدانید که این سایت منحصر به فرد شماره تلفن، آدرس مطب و تمامی اطلاعات بهترین پزشکی که شما انتخاب کرده اید را در اختیارتان می گذارد.

حرف آخر

مشاهده کردیم که بیماری آریتمی قلب می تواند همه افراد از کودکان گرفته تا افراد مسن را تهدید کند. همچنین برخی اوقات داشتن یک بیماری دیگر یا استفاده کردن از داروهای یک بیماری دیگر می تواند تبدیل به زمینه سازی برای مبتلا شدن به بیماری آریتمی شود. پس همیشه مراقب خودتان و سلامتی خود باشید که گرفتار چنین بیماری خطرناکی نشوید.

اما اگر اکنون با این بیماری درگیر هستید و به دنبال یک دکتر متخصص قلب برای درمان می گردید، سایت «دکتر با من» ایجاد شده است که در بحرانی ترین شرایط بهترین پزشکان را در رابطه با هر بیماری به شما عزیزان معرفی کند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد