مراقبت از پوست چرب و حساس چگونه باید باشد؟

0

این مقاله قصد دارد به موضوع “مراقبت از پوست چرب و حساس” بپردازد و مطالبی را در این زمینه به افراد علاقه‌مند ارائه دهد.

مراقبت از پوستی که چرب و حساس است، می‌تواند روش‌های مختلفی داشته باشد که موجب حفظ طراوت و شادابی پوست شود و همچنین سلامتی و جوانی پوست نیز باقی بماند. ارائه راهکارهای مختلفی برای مراقبت‌های پوست وجود دارد که هر کدام مناسب نوع خاصی از پوست هستند.

تقسیم‌بندی پوست به سه نوع خشک، معمولی و چرب خواهد بود. البته پوست مختلط هم در این دسته قرار دارد. این حالت ممکن است به گونه ای وجود داشته باشد که نقطه‌ای از پوست چرب و نقطه‌ای دیگر دچار خشکی باشد.

برای هر کدام از انواع پوست که ویژگی‌های خاصی دارند، اثرگذاری مراقبت‌های پوستی می‌تواند متفاوت باشد. بدن انسان، تولید چربی را انجام خواهد داد که رطوبت آن در برابر عوامل تحریک‌کننده بیرونی حفظ شده و از پوست حفاظت شود. این روندی طبیعی خواهد بود که نرم شدن و صاف شدن پوست را رقم خواهد زد.

با تولید بیش از حد سبوم، چرب شدن پوست رخ خواهد داد. چربی بیش از حد پوست، منافذ پوستی را مسدود خواهد کرد و می‌تواند مشکلات پوستی گوناگونی را به وجود آورد. در چنین مواقعی، رعایت نکات مراقبتی پوستی به شکلی مناسب می‌تواند تضمین کننده سلامت پوست باشد. چربی در افراد دارای پوست صورت چرب در برخی از نواحی مانند میان دو ابرو، اطراف دهان و بینی بیشتر به چشم خواهد خورد.

برای بررسی بیشتر با این مقاله همراه شوید و آن را تا انتها مطالعه کنید.

مراقبت از پوست چرب و حساس با توجه به عوامل به وجود آورنده چربی

مهم‌ترین دلایل چرب بودن پوست مواردی مانند تغییرات هورمونی، استرس، ارثی، قاعدگی، بارداری، مصرف برخی از داروها، لوازم آرایشی و تغذیه نامناسب را شامل خواهند شد.

علاوه بر این موارد، برخی از عوامل محیطی نیز تاثیر قابل توجهی روی چرب شدن پوست خواهند داشت. به عنوان مثال مواردی مانند آلودگی هوا، رطوبت، شرایط نامناسب اقلیمی، گرما، اشعه ماورا بنفش و غیره از عواملی هستند که می‌توانند چرب شدن پوست را در خانم‌هایی که مصرف قرص ضد بارداری دارند، تشدید کند.

هر کدام از عوامل مطرح شده دارای مراقبت‌های پوستی متفاوتی هستند تا به تعادل چربی پوست کمک کنند.

مراقبت از پوست چرب و حساس

نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که رطوبت و چربی دو موضوع مجزا هستند. منظور از این نکته این است که امکان دارد فردی دارای پوست چرب باشد، در حالی که پوست وی فاقد رطوبت است. برعکس این موضوع نیز صادق است. اسیدهای آمینه‌ای که ساخت آنها در سطح پوست رخ می‌دهد، روی رطوبت پوست اثر خواهند گذاشت. به عبارت بهتر این پروسه ارتباطی با چربی پوست ندارد. اما می‌توان این نکته را بیان کرد که پوست‌های چرب، حفظ رطوبت را به میزان بیشتری انجام می‌دهد.

پوست‌های چرب و حساس نیازمند مراقبت بیشتری هستند، زیرا پوست چرب بیشتر استعداد به وجود آوردن جوش را دارند. در واقع می‌توان گفت که ترشح چربی را می‌توان از دلایل اصلی جوش در صورت و بدن مطرح کرد.

برخی از علائم و نشانه‌های داشتن پوستی چرب را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • منافذ بزرگتر
  • جوش
  • بافت پوست بیش از حد چرب
  • آکنه
  • جوش سرسیاه
  • خودداری از باقی ماندن آرایش روی پوست به مدتی طولانی

مهم‌ترین موارد مراقبت از پوست چرب و حساس

مهم‌ترین موارد مراقبت از پوست چرب و حساس موارد زیر را در بر خواهد گرفت:

  • شستشوی پوست: پوست‌های چرب نسبت به دیگر انواع پوست، نیازمند شستشوی بیشتری هستند تا باز شدن منافذ غدد چربی و بیرون آمدن چربی‌ها از این طریق رخ دهند. به این ترتیب انسداد منافذ اتفاق خواهد افتاد. چرا که با بسته شدن منافذ پوست چرب، زمینه‌ای را به وجود خواهند آورد که جوش‌های قرمز و التهابی ایجاد شوند. تعادل در شستشوی پوست چرب نیز باید وجود داشته باشد. روزی دو یا سه بار شستشو در طول شبانه روز کافی است تا از ایجاد جوش پیشگیری شود.
  • استفاده از مرطوب کننده مناسب: استفاده از مرطوب کننده مناسب ضرورت دارد که از پوست‌های چرب و حساس مراقبت شود. غیرکومدوژنیک بودن مرطوب کننده پوست‌های چرب نیز مهم است تا کومدون یا همان جوش‌های زیرپوستی را به وجود نیاورند.
  • استفاده از ضد آفتاب با چربی کنترل شده، روشی مناسب است تا از پوست چرب و حساس مراقبت شود. ضد آفتاب‌هایی که فاقد چربی هستند و عرضه آنها به بازار انجام می‌شود، به صورت صد در صد عاری از چربی نیستند و در واقع چربی آنها کنترل شده است.
  • استفاده بیشتر از سبزیجات و میوه‌جات و مصرف ویتامین‌های گروه ب (B) در رژیم غذایی

مراقبت از پوست چرب و حساس

  • پرهیز از مصرف لبنیات پر چرب
  • محدود کردن مصرف غذاهای چرب و سرخ شده: زیرا این مواد غذایی در طولانی مدت، چاق شدن فرد را رقم خواهد زد و زمینه‌ای برای تولید آندروژن را به وجود خواهد آورد. در این حالت، هورمون‌های مردانه سبب خواهند شد تا سبوم ترشح شوند.
  • پرهیز از مصرف نوشابه‌های گازدار و قندی
  • خودداری از مصرف سیگار: زیرا سیگار از مهم‌ترین عواملی است که ترشح کورتون از بدن را سبب خواهد شد و روی ترشح چربی تاثیر منفی خواهند داشت.
  • محدود کردن استفاده از شیرینی‌جات، فست فود و تنقلات: چرا که بیش از حد مصرف کردن این مواد غذایی، چربی پوست را بیشتر خواهد کرد و زمینه‌ساز به وجود آمدن جوش خواهد بود.
  • کافی بودن خواب و استراحت
  • استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی متناسب با نوع و وضعیت پوست

مراقبت از پوست چرب و حساس با ماسک‌ها و داروهای خانگی

داروهای خانگی طبیعی می‌توانند برای مراقبت از پوست چرب و حساس مورد توجه قرار گیرند. استفاده از ماسک‌های خانگی می‌توانند به عنوان مراقبت‌های پوستی مطلوب در نظر گرفته شوند. به این ترتیب پوست افراد شفاف و بی عیب و نقص خواهد شد. مراجعه به دکتر پوست تهران و دیگر شهرها نیز می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

انواع ماسک‌های موثر خانگی که در زیر به آنها اشاره شده است، به عنوان مراقبت از پوست چرب و حساس مورد توجه قرار می‌گیرند:

ماسک عسل

ابتدا آماده کردن مقداری عسل ارگانیک انجام و قرار دادن آن روی صورت به طور یکنواخت اجرا شود. باید تا ۱۵ دقیقه صبر کرد که خشک شود. سپس باید شسته شود. تکرار این کار باید دو بار در هفته انجام گیرد که پوستی شفاف و بدون جوش داشته باشید.

ماسک خیار برای صورت

مراقبت از پوست چرب و حساس

خیار به عنوان یکی از مواد طبیعی در نظر گرفته می‌شود و در دسته مراقبت‌های پوست چرب قرار می‌گیرد. خیار به عنوان ماده‌ای شناخته شده است که لکه‌های تیره روی پوست چرب را از بین خواهد برد. آنتی اکسیدان‌های موجود در خیار، اورینتین، کوکوربیتاسین و ویتکسین را در بر می‌گیرند که پوست را درخشان‌تر می‌کنند و موجب از بین رفتن علائم جوش خواهند شد. رنده کردن یک خیار برای تهیه این ماسک باید انجام گیرد. سپس آب خیار باید گرفته شود و گوشت آن در یخچال قرار گیرد تا سرد شود.

پس از سرد شدن، قرارگیری آب و گوشت خیار روی پوست صورت باید به صورت یکنواخت انجام شود. در صورتی که این فرآیند تکرار شود، منافذ پوست باز خواهند شد. شیوه دیگر این است ماست با آب خیار مخلوط شده و پس از آن قرارگیری ترکیب حاصل شده روی پوست اجرا شود. بعد از سپری شدن نیم ساعت باید شسته شود. استفاده از این ماسک بهتر است در هفته دو بار اجرا شود تا نتیجه مطلوب را ببینید.

کلام آخر

این مقاله به موضوع “مراقبت از پوست چرب و حساس” پرداخته و مطالبی را در این زمینه به مخاطبان خود ارائه داده است. مراقبت از پوست حساس بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد. در صورت حاد بودن مشکل باید به بهترین متخصص پوست در تهران و سایر شهرها مراجعه کرد و ارتباط با دکتر پوست آنلاین و حضوری را مورد توجه قرار داد.

در مورد مراقبت‌های پوستی صورت می‌توان گفت که هر پوستی متناسب با شرایط خود، نیازمند مراقبت‌های خاصی است. پیش از اقدام برای اجرای شیوه‌های مراقبت از پوست حساس و چرب باید منشا و علت چرب بودن پوست را تشخیص داد.

در ادامه، آدرس یک وب سایت ارائه خواهد شد. به منظور آگاهی از کاربرد این وب سایت و آشنایی با موارد استفاده و کاربرد آن، بهتر است که ادامه مطلب را مطالعه کنید.

وب سایت دکتر با من از قابلیت ارائه خدمات پزشکی که مورد نیاز افراد مراجعه کننده است، برخوردار خواهد بود. خدمات پزشکی در این وب سایت شامل مشاوره پزشکی و فروش محصولات پزشکی خواهد بود. به عبارت بهتر این وب سایت به عنوان پلی برای برقراری ارتباط بین پزشکان و افراد مراجعه کننده شناخته خواهد شد.

توصیه این است که بعد از مراجعه به این وب سایت، نوع نیاز خود و دریافت خدمات به طور دقیق مشخص کنید. نیازمندی شما در کدام زمینه است؟ پزشکی، روانشناسی یا لوازم پزشکی؟ به این ترتیب دسترسی به خدمات پزشکی و سلامت آسان‌تر خواهد شد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد