دکتر متخصص اعصاب و روان

0

حتما این سوال در ذهن شما نیز ایجاد شده ‌است که چه زمان باید به دکتر متخصص اعصاب و روان مراجعه کنیم؟ این افراد متخصص برای ما چه اقداماتی انجام می‌دهند؟ تفاوت متخصص روانپزشکی مغز و اعصاب با متخصص مغز و اعصاب در چیست؟

با ما همراه باشید که پاسخ این سوالات برایتان روشن شود و اگر نیاز به دکتر روانپزشک داشتید، ما راهی سریع و مطمئن به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دکتر متخصص اعصاب و روان کیست؟

روانپزشک و متخصص اعصاب و روان کسی است که به بررسی، ارزیابی، پیشگیری و درمان اختلالات روانی، عاطفی و ذهنی می‌پردازد و به اصطلاح کسی است که روان درمانی می‌کند. این متخصصان آموزش‌های لازم را برای درمان بیماری‌های روانی می‌بینند و تنها کسانی هستند که مجوز تجویز دارو برای بیماری‌های روانی را دارند. بسیاری از این روانپزشکان تخصص ویژه‌ای در یک گروه سنی خاص دارند، به عنوان نمونه روانپزشک کودک که کمک به گروه سنی کودکان و نوجوانان را بر عهده دارد.

خوب است بدانید که روانپزشک همان متخصص اعصاب و روان است. در این نوع تخصص، متخصص بیمار را درمان می‌کند و نه بیماری را و گاهی شروع به درمان محیط اطراف بیمار می‌کند، زیرا می‌داند که محیط ناسالم خود بیماری‌زا است.

روانپزشک و متخصص اعصاب و روان در درمان بیماران خود باید به حرف‌های آن‌ها با دقت تمام گوش بدهد، تجربه‌های زندگی آن‌ها را مد نظر قرار دهد. محیط زندگی، والدین، آموزگاران و روابط اجتماعی، تعلقات دینی، قومی، فرهنگی و زبانی، نکاتی هستند که باید به آن‌ها توجه لازم را داشته باشد، زیرا تمامی این موارد در شناخت، چگونگی درمان و نوع آن موثر است.

بسته به نوع بیماری متخصص روانپزشکی مغز و اعصاب یکی از روش‌های دارو درمانی، روان درمانی، بستری در بیمارستان و الکتروشوک را استفاده می‌کند که در تمامی این روش‌ها مهارت لازم را دارد.

چه زمانی باید به دکتر متخصص اعصاب و روان مراجعه کرد؟

هرگاه علائم شایع، خود را به بیشترین شکل نشان دهند، باید به دکتر مراجعه کنید. این علائم می‌توانند حتی یک احساس درد طولانی بدون علت مشخص باشد. تغییر در خلق و خو، خورد و خوراک، اختلالات خواب، پایین آمدن سطح انرژی و پایین آمدن آستانه تحریک‌پذیری می‌توانند زنگ خطر باشند. سایر اختلالات که باید به آن‌ها نیز دقت کنیم، عبارت هستند از:

دکتر متخصص اعصاب و روان

  • افسردگی
  • اضطراب
  • بیش فعالی و کم توجهی
  • اختلالات رفتاری و شخصیتی
  • وسواس
  • ترک مواد و الکل
  • اوتیسم و مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان
  • تیک و اختلالات یادگیری
  • اختلالات خواب
  • اختلالات روابط جنسی

شما برای پیدا کردن دکتر متخصص اعصاب و روان لازم نیست که به زحمت بیفتید، تنها کافی است در سایت دکتر با من جست و جو کنید. حتی می‌توانید متخصص روانپزشک غرب تهران را نیز بیابید و دیگر از تحقیق و پرس و جو از دوستان بی‌نیاز باشید.

در درجه اول برای درمان بیماری لازم است که متخصص با بیمار مصاحبه داشته باشد که با شرح حال او آشنا شود و بتواند نسبت به بیمار شناخت پیدا کند. خیلی از افراد نگران هستند که پس از خوب شدن  بیماری دوباره بازگردد، اما نگران نباشید. با استفاده از یک دکتر متخصص اعصاب و روان در سایت گفته شده به راحتی می‌توانید بسیاری از اختلالات را نظیر اختلالات دوقطبی، اسکیزوفرنی یا افسردگی که امکان عود مجدد آن‌ها وجود دارد، با داروهای شیمیایی تولید شده از بازگشت دوباره آن‌ها جلوگیری کنید.

گاهی بیمار با قرار گرفتن در شرایطی که فرد را از نظر روحی تحت فشار می‌گذارد و سبب شکستن فرد می‌شود، احتمال بازگشت بیماری را بیشتر می‌کند. البته برخی از عودها با قطع مصرف دارو باز می‌گردد، زیرا مغز هنوز از مصرف دارو بی‌نیاز نشده ‌است.

آیا بین دکتر متخصص اعصاب و روان و متخصص مغز و اعصاب تفاوت وجود دارد؟

روانپزشک و متخصص اعصاب و روان فردی است که به درمان بیمار می‌پردازد، نه بیماری و در واقع با شرایط روحی بیمار سر و کار دارد. کارهایی که متخصصان اعصاب و روان انجام می‌دهند، عبارت هستند از:

  • ارزیابی بیماران از لحاظ فیزیکی و روحی برای تعیین ماهیت و حد اختلالات رفتاری، عاطفی و ذهنی
  • بررسی تاریخچه دقیق و سوابق پزشکی و روانپزشکی بیمار به منظور ارائه بهترین درمان
  • انجام تست‌های مختلف برای شناخت بیماری و یافتن درمان
  • تجویز دارو و داشتن جلسات درمانی منظم به منظور بهبودی بیماری
  • همکاری با پزشکان دیگر به منظور درمان کامل بیمار

دکتر متخصص اعصاب و روان

متخصص روانپزشکی مغز و اعصاب به دلیل مراجعه انواع بیماران مبتلا به اختلالات روحی و روانی باید از ثبات روحی بالایی برخوردار باشند که بتوانند به دور از هر گونه احساسات، تصمیم درستی اتخاذ کنند. همچنین دکتر اعصاب و روان باید شنونده خوبی باشد و با حوصله به حرف‌های مراجعه‌کننده گوش دهد.

رازداری نیز بسیار مهم است، زیرا گاهی بیمار خصوصی‌ترین مسائل خود را به پزشک می‌گوید و اگر این اطمینان نباشد، روند درمان به خوبی انجام نمی‌شود.

نورولوژیست یا متخصص مغز و اعصاب فردی است که به درمان و تشخیص بیماری‌های مغزی از جمله سکته، خونریزی‌های مغزی، فلج اندام‌ها، مولتیپل اسکلروزیس یا بیماری ام اس می‌پردازد.

اگر چه هر دو مورد در زمینه خود متخصص هستند، اما تفاوت‌های مشخصی بین این دو وجود دارد. همانطور که می‌دانید مغز ارگان پیچیده‌ای است که کنترل اعمال ارادی و غیر ارادی بدن را بر عهده دارد.

متخصص روانپزشکی مغز و اعصاب به درمان آن دسته علائمی می‌پردازد که ریشه در مغز دارند و باعث عملکرد ارادی ناهنجار یعنی همان رفتار انسان می‌شود. این در حالی است که متخصص مغز و اعصاب به درمان علائم و اختلالاتی می‌پردازد که منجر به عملکرد غیرارادی ناهنجار می‌شود.

برای نمونه فردی که به افسردگی مبتلا است، تمایل دارد که گوشه‌نشینی کند، به انزوای اجتماعی برود، کم خوابی یا بیش خوابی دارد و دور از فعالیت‌های اجتماعی که قبلا برایش لذت بخش بوده، ‌است. یعنی این که بیمار بر جسم خود تسلط دارد و تصمیم می‌گیرد در یکسری از جمع‌ها شرکت نکند.

در مقابل فردی که مبتلا به سکته مغزی است، علائمی مثل تاری دید، فلج، سر درد، دوبینی، ناتوانی در گفتار و حرکات غیرارادی دارد. این علائم و رفتارها خارج از کنترل بیمار است، زیرا مغز در حالت غیرارادی و خودکار خود فرورفته است.

هر دو متخصص باید به پرونده پزشکی بیمار دقت داشته باشند و برای درمان دارو تجویز کنند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت دکتر با من با من از بهترین روانپزشک و متخصص اعصاب و روان بهره‌مند شوید.

دکتر اعصاب و روان زمان بیشتری را صرف مشاوره دادن به بیمار می‌کند، زیرا با افرادی سر و کار دارد که از نظر روحی و سلامت روان مشکل دارند، اما تمرکز اصلی متخصص مغز و اعصاب بر درمان وضعیت فیزیکی بیمار است.

کلام آخر

دکتر متخصص اعصاب و روان در زمینه سلامت روان تخصص دارد و با دادن مشاوره و برقراری ارتباط با بیمار سعی در رفع کردن مشکل روحی و روانی بیمار دارد. برای پیدا کردن بهترین دکتر اعصاب و روان لازم نیست ساعت‌های طولانی تحقیق و پرس و جو کنید، تنها لازم است که در سایت دکتر با من به جست و جو بپردازید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد