تشخیص سکته قلبی با نوار قلب

0

تشخیص سکته قلبی با نوار قلب: در واقع نوار قلب (الکتروکاردیوگرام) یا آزمون ECG یا EKG یکی از ساده ترین و بی خطرین روش ها برای تشخیص بسیاری از اختلالات قلبی و غیرقلبی مانند حملات قلبی، گرفتگی عروق کرونر، آریتمی ضربان قلب، اثرات داروها، علت تنگی نفس، اختلالات الکترولیتی و … است. تشخیص سکته قلبی با نوار قلب امکان پذیر است که بدون درد است و نتایج قابل قبولی را ارائه می دهد. در ادامه این مقاله از دکتر با من قصد داریم به صورت مفصل درباره تشخیص حمله قلبی با نوار قلب، انواع سکته قلبی در نوار قلب و سایر موارد مربوط به این موضوع صحبت کنیم، با ما همراه باشید…

نوار قلب چیست؟

قبل از اینکه به چگونگی تشخیص حمله قلبی با نوار قلب بپردازیم بهتر است که با نوار قلب (الکتروکاردیوگرام) آشنا شویم. نوار قلب یا همان ECG یا EKG اولین روش برای تشخیص حمله قلبی است.

با نوار قلب فعالیت الکتریکی قلب اندازه گیری شده و انواع mi در نوار قلب ثبت می شود. تغییرات نوار قلب در سکته قلبی نشان دهنده میزان پیشرفت این بیماری است و همچنین آزمون ECG نشان می دهد که سکته در حال روی دادن است یا قبلا این اتفاق افتاده است.

نوار قلب یک تست بسیار ساده، سریع و بدون هیچ گونه دردی است. برای انجام تست ECG اصولا ۱۲ الی ۱۵ الکترود نرم را به ژل مخصوص آغشته می کنند و به قفسه سینه، بازوها و پاهای بیمار متصل می کنند. در طول این آزمون فعالیت الکتریکی قلب ثبت می شود . زمان نوار قلب حدود ۱۰ دقیقه است و در نهایت نتیجه بر روی یک کاغذ چاپ می شود که تفسیر نوار قلب بر عهده پزشک متخصص است.

آیا نوار قلب سکته قلبی را نشان میدهد؟

تشخیص سکته قلبی با نوار قلب

حمله قلبی یا همان mi و یا انفارکتوس میوکارد در صورتی رخ می دهد که خونرسانی و اکسیژن رسانی به بخشی از عضله قلب به دلیل انسداد جریان خون در عروق کرونر کاهش پیدا کند یا متوقف شود.

سکته قلبی یا ام آی ممکن است بدون هیچ گونه علائمی نمایان گردد یا پس از درد قفسه سینه یا سایر علائم سکته قلبی مانند تنگی نفس، درد فک، گردن، پشت و … بروز پیدا کند. در واقع دلیل اصلی سکته قلبی بسته شدن عروق تغذیه کننده قلب می باشد. از جمله روش های درمان سکته قلبی خفیف تا شدید می تواند دارو، استفاده از بالن، جراحی قلب باز و … باشد.

در جواب این سوال که آیا نوار قلب سکته قلبی را نشان می دهد؟ باید بگوییم که در واقع یکی از اصلی ترین روش های تشخیص سکته قلبی؛ نوار قلب یا همان الکتروکاردیوگرام می باشد، که نشان می دهد که حمله قلبی در حال روی دادن است و یا فرد قبلا دچار سکته قلبی شده است.

انواع mi در نوار قلب

انواع سکته قلبی در نوار قلب قابل تشخیص است. تفاوت نوار قلب سکته قلبی خفیف و نوار قلب سکته قلبی معمولی به شرح زیر است:

تغییرات نوار قلب در سکته قلبی خفیف:

  • موج ST فرورفته یا موج T وارونه
  • موج Q بدون پیشروی
  • انسداد جزئی عروق کرونر

تغییرات نوار قلب در سکته قلبی معمولی:

  • افزایش سطح موج ST
  • پیشرفت موج Q
  • انسداد کامل عروق کرونر

هر دو نوع سکته قلبی می تواند باعث صدمات جدی به بافت قلب شوند و خطرناک باشد. بنابراین در درمان سکته قلبی خفیف یا شدید نباید تعلل کرد.

روش کار تشخیص حمله قلبی با نوار قلب

برای تشخیص سکته قلبی با نوار قلب؛ ۱۲ الی ۱۵ الکترود مخصوص که آغشته به ژل است به بدن بیمار وصل می شود. وصل بودن صحیح تمامی الکترودها برای گرفتن نوار قلب دقیق الزامی است. بنابراین در انتخاب  بهترین مراکز نوار قلب دقت داشته باشید.

برای انجام نوار قلب نباید هیچگونه لوازم فلزی از جمله ساعت، بدلیجات و … همراه بیمار باشد. ۶ الکترود وظیفه ثبت لیدهایی از دست و پای بیمار را دارند و ۶ الکترود دیگر وظیفه ثبت لیدهای جلوی قلب را بر عهده دارند. همچنین اصولا یک نوار بلندتر از الکترود شماره ۲ گرفته می شود تا سلامت ضربان قلب بررسی شود.

کلام آخر

تشخیص سکته قلبی با نوار قلب امکان پذیر است. به این صورت که انواع سکته قلبی در نوار قلب قابل تشخیص بوده و پزشک می تواند بر اساس تغییرات نوار قلب در سکته قلبی نشان دهد که آیا بیمار سکته قلبی را رد کرده است یا در حال حمله قلبی است.

چنانچه به هر دلیلی برای برای تفسیر نوار قلب یا تشخیص بیماری قلب با نوار قلبدسترسی به پزشک متخصص قلب و عروق ندارید، جای هیچ گونه نگرانی نیست! شما همین الان می توانید نتیجه نوار قلبتان را به  متخصص قلب و عروق دکتر با من ارسال کنید و از وجود یا عدم وجود بیماری های قلبی خود اطمینان حاصل کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد