بهترین رنگ پاستلی در دکوراسیون چیست؟

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : توجه به دکوراسیون و طرح و رنگ‌بندی منازل اهمیت ویژه‌ای یافته و هر منزلی با سلیقه خاصی چیدمان می‌شود. طراحی فضای داخلی خانه از جمله نکاتی است که با توجه به این که محل استراحت است، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. توجه به رنگ‌ها در انتخاب وسایل و لوازم خانه و همچنین دیوار و سقف منزل و اتاق با سلیقه‌های مختلف، نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد فضایی شاداب دارد. امروزه با تکراری شدن رنگ‌های پراستفاده مانند سفید، کرم، قهوه‌ای و خاکستری استفاده از رنگ پاستلی در دکوراسیون بیشتر منازل و یا حتی محیط‌های کاری توجه ویژه‌ای را به سمت خود کشانده است.

هر محیط کاری و هر منزلی برابر با خواست و سلیقه صاحب آن برای رنگ‌بندی و چینش در نظر گرفته می‌شود. انتخاب بهترین رنگ پاستلی در دکوراسیون هم بستگی به علایق افراد دارد و برای همه سلیقه‌ها یکسان نیست. از آنجایی که رنگ پاستلی در دکوراسیون به روشنایی و رنگ‌بندی محیط جلوه خاصی می‌بخشد به مرور زمان علاقمندان زیادی را جهت بکار بردن آن به سمت خود سوق داده است. در ادامه این مطلب انواع رنگ پاستلی و راهکارهای بکار بردن آن در طراحی داخلی محیط و همچنین خرید وسایل و لوازمی که قرار است در آن محیط چیده شوند را توضیح خواهیم داد.

معرفی رنگ پاستلی در دکوراسیون و طراحی داخلی

قبل از این که به ارائه راهکارهای پیشنهادی برای رنگ‌بندی اتاق یا محیط کاری برای طراحی دکوراسیون داخلی بپردازیم بهتر است آشنایی مختصری با رنگ‌های پاستیلی داشته باشیم تا راهکارهای ارائه شده بیشتر ملموس‌تر گردد. آنچه که به‌ عنوان رنگ پاستلی در دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد رنگ‌های شاد و روشنی هستند که در روشنایی نمای اتاق جلوه نمایی می‌کنند. این رنگ‌های روشن که با رنگ‌های بهاری و تابستانی نیز از آن‌ها یاد می‌شود همان رنگ‌های آبی، بنفش، زرد، صورتی، سبز و … هستند که با مقدار زیادی رنگ سفید ترکیب شده و ملایم و ظریف به نظر می‌رسند. همراه این‌ها رنگ‌های پرکاربرد دیگری مانند سبزنعنایی، زرد کوارتز، هلویی و بنفش یاسی نیز جزء رنگ‌های پاستلی معروف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اساس استفاده از رنگ پاستلی در دکوراسیون، فراهم کردن محیطی آرامش‌بخش و شادی است که پس از فراغت یافتن از روزی پرمشغله و سخت و یکنواخت، با دریافت حس آرامش و راحتی، از شدت فشار کاری و استرس در درون کاسته شود. انرژی شادی که از رنگ‌های پاستلی در فضای منزل پراکنده می‌شود به سرعت بر روحیه افراد تأثیر گذاشته و با دور کردن هرگونه تشویش و استرسی، سختی‌های بیرون به فراموشی سپرده می‌شود.

راهنما و راهکارهای بکار بردن رنگ پاستلی در دکوراسیون

استفاده از رنگ پاستلی جهت شاداب کردن محیط منزل یا محل کار به شناخت رنگ‌ها وابسته است. ابتدائی‌ترین و مهم‌ترین نکته در این خصوص شناخت رنگ‌های متضاد و همچنین رنگ‌های مکمل است تا با در کنار هم قرار دادن رنگ‌ها، جلوه زیبایی بتوان خلق کرد. برای بکاربردن رنگ پاستلی بهتر است اتاق و یا محیط مورد نظر، الگوی واضحی از دکوراسیون و چینش داشته باشد تا بتوان رنگ‌های مورد نظر را با یکدیگر ترکیب کرد. استفاده از نورپردازی در محیط، در انتقال انرژی مضاعف بر ساکنین اتاق تأثیر شگرفی خواهد داشت. در ادامه با شناخت رنگ‌های مکمل، ترکیب آن‌ها با رنگ‌های پاستلی را بررسی خواهیم نمود. در این زمینه با مراجعه به سایت کافه نقاشی که با بهره‌گیری از تجربه چندین ساله گذشته و بهره‌گیری از علم و دانش بروز مهندسین جوان، با در نظر گرفتن انواع سلیقه‌های روز جامعه فعالیت دارد می‌توان از مشاوره و راهنمایی‌های ایشان نیز استفاده نمود.

رنگ سفید: معمولاً رنگ سفید به‌ عنوان پرکاربردترین رنگ در ترکیب رنگ پاستلی در دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد و خاصیت آن طوری است که براحتی با هر رنگی قابل پیوستگی و تکراری نشدن دارد.

رنگ‌های قهوه‌ای و کرم: شاید در ابتدا رنگ‌های پاستلی دخترانه به نظر برسند. اما استفاده از رنگ‌های کرم، قهوه‌ای و رنگ‌هایی نظیر بژ و نسکافه‌ای که خاصیت گرمی هم دارند قابلیت ترکیب با رنگ‌های پاستلی داشته و متانت و سنگینی به جلوه اتاق خواهد بخشید. ترکیب این رنگ‌ها محیط را هیچگاه تکراری نکرده و چشم‌ها را از مشاهده زیبایی‌ها خسته نخواهد کرد.

 خنثی: مانند رنگ‌های خاکستری و مشکی نیز در ترکیب با رنگ پاستلی در دکوراسیون، جلوه محیط را با وقار کرده و جذابیت خاصی با آن بدنبال خواهد داشت.

رنگ‌های متضاد: بکار بردن طراحی و رنگ‌بندی محیط با رنگ‌های متضاد و استفاده از طیف‌های همان رنگ، پیشنهاد دیگری برای جذابیت بخشیدن به فضای داخلی می‌باشد. برای مثال اگر دیوار اتاق به رنگ آبی پاستلی است، بهترین رنگی که برای لوازم انتخابی می‌توان در نظر گرفت رنگ‌های تیره و یا روشن رنگ آبی می‌تواند باشد. همچنین ترکیب رنگ‌های صورتی پاستلی با لیمویی روشن و رنگ آبی با سبز نعنایی و یا پرتقالی روشن نیز در این حیطه گنجانده می‌شود.

ترکیب نمودن رنگ‌های پاستلی با رنگ‌های روشن، اثر رنگ‌های پاستلی را خنثی خواهند نمود. اما در کنار آن انتخاب رنگ برخی وسایل بزرگی که به چشم می‌آیند از رنگ‌های تیره، جذابیت خاصی را جلوه خواهد نمود. در بکار بردن رنگ پاستلی در دکوراسیون حتماً هم نیازی نیست رنگ دیوار از رنگ‌های پاستلی باشد، بلکه چینش وسایلی با رنگ پاستلی در اتاقی که دیوارش رنگ متضاد است نیز انرژی بخش خواهد شد.

در نظر گرفتن ویژگی‌های زنانه و مردانه بودن رنگ پاستلی در دکوراسیون

چون اغلب رنگ‌های پاستلی بیشتر خاصیت زنانه بودن دارند شاید برخی از آقایان رغبتی به استفاده از آن نداشته باشند. اما از آنجایی که در طراحی دکوراسیون به ظرافت‌های زنانه بیشتر توجه و اهمیت داده می‌شود، با شناخت و انتخاب و ترکیب نوع رنگ‌های مختلف، ضمن حفظ ویژگی‌های اولیه رنگ پاستلی در دکوراسیون، می‌توان یکنواختی را نیز از بین برد. با این اقدام تمامی اعضای خانواده از دریافت شادابی و انرژی برای داشتن روحیه‌ای همراه با آرامش، لذت خواهند برد. برای مثال با انتخاب رنگ پس‌زمینه آشپزخانه به رنگ سبزنعنایی و یا اتاق خواب به رنگ آبی پاستلی این نقیصه را می‌توان برطرف نمود.

امیدواریم عناوین فوق راهنمای مناسبی برای بکاربردن رنگ پاستلی در محیط و فضای دلخواه بوده باشد. البته ذکر این نکته نیز لازم است که بیشترین تأثیر در طراحی دکوراسیون، توجه به سلیقه و علایق درونی خود افراد و میزان انرژی که از بودن در آن دریافت خواهند کرد بستگی دارد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد