در فرانسه با قوانینی شبیه به ایران حقوق بخوانید!

0

تحصیل حقوق در فرانسه : وکالت و حقوق یکی از محبوب‌ترین رشته‌های دنیا است. برای علاقه‌مندان این رشته همیشه سوال است که جهت تحصیل در اروپا، کدام کشور برای رشته‌ی حقوق بهتر است؟

ما به طور قطع نمی‌توانیم به یک کشور خاص اشاره کنیم و بگوییم که اگر می‌خواهید بهترین وکیل دنیا شوید، پس حتما در این کشور درس بخوانید.

اما می‌توانیم از مزایای تحصیل حقوق در فرانسه صحبت کنیم. کاری که قرار است در این مقاله انجام دهیم و شما را با زیبایی‌های  این رشته در کشور زیبایی چون فرانسه آشنا سازیم.

وانین حقوقی در ایران

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : اول از همه باید یادآور شویم که قوانین اساسی و حقوقی در کشور فرانسه به کشور ایران شباهت بسیار زیادی دارد و از همین رو، تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی سعی دارند برای وکالت در فرانسه اقدام کنند یا این رشته را در دانشگاه‌های فرانسوی بخوانند.

علاوه بر این، کشور فرانسه را می‌توان یکی از بهترین و اصلی‌ترین مناطق جهت اعمال سیاست‌های حقوقی و اقتصادی در اروپا دانست.

به همین ترتیب، حقوق بین‌الملل جزو یکی از قوانین اساسی این کشور قرار دارد و شما با انتخاب این رشته به سرعت می‌توانید در دل دانشگاه‌های فرانسوی جا باز کنید.

در بهترین دانشگاه‌های فرانسه وکیل شوید

البته به این نکته هم دقت داشته باشید که از میان دانشگاه‌های فرانسوی، فقط تعداد محدودی از  آن‌ها هستند که دانشکده‌ی مخصوصی جهت آموزش رشته‌ی حقوق دارند و مناسب برای تحصیل حقوق در فرانسه هستند.

  • دانشگاه آمریکایی پاریس (American University in Paris)
  • دانشگاه Pahthoen Sorbonne
  • دانشگاه Monaco
  • دانشگاه Toulouse

در این چهار دانشگاه، دانشکده‌های مخصوص رشته‌ی حقوق وجود دارد که آن را در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهند.

دیگر نگران تحصیل حقوق در فرانسه نباشید!

پس اگر نیمی از رشته‌ی مورد نظر را در ایران خوانده باشید نیز می‌توانید برای ادامه‌ی تحصیل در فرانسه، اقدام کنید. علاوه بر این می‌توانید در دوره‌ی یک ساله‌ی دانشگاه‌های فرانسه شرکت کنید تا در رشته‌ی حقوق اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، مدرک معتبری بگیرید و در نهایت در این رشته مشغول به کار شوید!

برای مثال، در این دانشگاه‌ها دوره‌ی یک ساله‌ی LLB برای رشته‌ی حقوق بین‌الملل ارائه می‌شود و دوره‌ی LLM نیز وجود دارد که مخصوص دانشجویان حقوق است. یعنی اگر نتوانستید از دانشگاه پذیرش بگیرید یا در پرداخت شهریه‌ها با مشکل رو‌به‌رو هستید و تمکن مالی کافی ندارید، می‌توانید در یکی از این دوره‌ها شرکت کنید.

به یاد داشته باشید که این دوره‌ها مخصوص دانشجویانی است که بیشتر تمایل دارند در رشته‌ی حقوق بین‌الملل یا حقوق مالیاتی اطلاعات بیشتری به دست بیاورند.

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه فرانسه

شما برای اینکه بتوانید در یکی از دانشگاه‌های فرانسوی پذیرش بگیرید و در رشته‌ی حقوق درس بخوانید، قطعا باید مدارک و شرایط خاصی را فراهم نمایید.

البته این مدارک به خود دانشگاه نیز بستگی دارد و شما باید سایت دانشگاه را با دقت بررسی کنید و از مدارک لازم جهت اپلای، آگاه شوید. اما به طور معمول، باید مدارکی که در لیست زیر نامبرده شده تهیه کنید:

  • پرداخت هزینه‌ی لازم برای درخواست پذیرش و تکمیل اپلیکیشن (فرم پذیرش)
  • ارائه‌ی آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی ترجمه شده
  • ارسال کپی صفحات پاسپورت (دقت کنید که پاسپورت شما اعتبار کافی داشته باشد)
  • ارسال توصیه نامه (روابط خود را با اساتید خوب کنید تا توصیه‌نامه‌ی خوبی برایتان بنویسند)
  • ارائه‌ی مدرک قبولی در آزمون آیلتس یا DEIF (شما باید نمره‌ی خوبی از این آزمون‌ها کسب نمایید)
  • ارائه‌ی رزومه‌ی تحصیلی و علمی کامل

در نظر داشته باشید که دانشگاه هزینه‌ی درخواست پذیرش را در واحد پولی یورو یا دلار دریافت می‌کند.

پس برای  اینکار یا باید از طریق دفاتر مهاجرتی اقدام کنید، یا از سامانه‌های پرداخت بین‌المللی در ایران استفاده کنید و پورسانت تراکنش را نیز بپردازید. اما جز این، ارسال مدارک هزینه‌ی دیگری ندارد.

سعی کنید برای افزایش شانس خود جهت پذیرش، با اساتید دانشگاه نیز صحبتی داشته باشید و انگیزه‌نامه‌ی قوی‌ای نیز ارائه دهید.

وضعیت دخل و خرج یک دانشجوی حقوق در فرانسه چطور است؟

ابتدا از شما می‌خواهیم نفس عمیقی بکشید و خود را برای شنیدن خبری خوش‌حال کننده آماده سازید!

چون دانشگاه‌های دولتی فرانسوی برای دانشجویان بومی، رایگان است و برای دانشجویان بین‌المللی، فقط سالی ۲۰۰ یورو خواهد بود! از این مقرون‌به‌صرفه‌تر چه می‌خواهید؟

فقط کافی است که مدارکتان کامل باشد و مدارکتان را به درستی ارسال کنید؛  پذیرش بگیرید و حس و حال حقوق خواندن در فرانسه را تجربه کنید.

البته به همین راحتی که  ما این پاراگراف را نوشتیم نیست. شما برای پذیرش گرفتن از دانشگاه‌های دولتی فرانسوی، قطعا سختی‌های زیادی می‌کشید.

اما خبر خوشحال کننده‌تر این است که حتی اگر بخواهید در دانشگاه‌های خصوصی درس بخوانید،‌ باز هم شهریه‌ی بالایی به شما تعلق نمی‌گیرد! یعنی بر خلاف دانشگاه‌های کانادایی که سالی ۱۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ خرج روی دستتان می‌گذارند، دانشگاه‌های فرانسوی نهایت،  سالی ۲۰۰۰ یورو برای پرداخت تعیین می‌کنند.

بازار کار برای یک وکیل در فرانسه چگونه است؟

متاسفانه با وجود اینکه شرایط اخذ پذیرش از دانشکده‌های حقوق بالا است و فرانسه هر سال تعداد زیادی دانشجوی حقوق می‌پذیرد، اما بازار کار برای این دانشجویان کمی سخت است.

البته منظورمان این نیست که اوضاع وکیل‌ها در بازار فرانسه کساد است! بلکه شما باید وکیل خیلی باهوش و کارکشته‌ای باشید تا بتوانید در این بازار کار حرفه‌ای، شغلی گیر بیاورید.

با توجه به این که در فرانسه قوانین کیفری  و حقوق بین‌الملل یا داخلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و معمولا دانشجویان بومی تسلط بیشتری به این امور دارند، شما باید تمام و کمال درس بخوانید و از هر نظر آماده و واجد شرایط باشید تا بتوانید با بومی‌های فرانسوی‌زبان رقابت کنید.

پس فرانسه محل وکیل‌های خارجی نمی‌گذارد؟

گفته‌های ما اصلا به این معنی نیست که فرانسه نیازی به یک وکیل خارجی ندارد! قطعا در پاریس به وکلای خارجی و غیر بومی نیز نیاز است تا بتواند در انجام امور حقوق بین‌المللی به آن‌ها کمک کند  و از مهارت خود در راستای پیشرفت کشور، استفاده کند.

اما یکی از مواردی که کار شما را سخت‌تر می‌کند، این است که باید به زبان فرانسه تسلط کامل داشته باشید. یعنی اگر می‌خواهید در یکی از دانشگاه‌های فرانسوی حقوق بخوانید، پس قطعا باید زبان فرانسه بلد باشید تا بتوانید از قوانین کیفری و اساسی در این کشور سردربیاورید و در موارد مختلف، از آن‌ها به خوبی استفاده کنید.

درست مثل دانشجویان حقوق در کشور خودمان که قطعا باید به زبان عربی و فرانسوی تسلط داشته باشند.

البته این به معنی نیست که رشته‌ی حقوق به زبان انگلیسی تدریس نمی‌شود! در دانشگاه‌های فرانسه، رشته‌ی حقوق به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شود و نیازی نیست که از بابت این مسئله نگران باشید.

اما اگر قصد دارید که در همین کشور به زندگی ادامه دهید  و کار پیدا کنید، بعد از فارغ‌التحصیلی به شما چند ماه زمان می‌دهند تا به یادگیری این زبان و مهارت‌های لازم بپردازید.

چگونه مجوز وکالت بگیریم؟‌

همانطور که در کشور ایران سختگیری‌هایی در این زمینه لحاظ شده و برای مثال، برای کار در رشته‌ی حقوق باید در کانون وکلا امتحان دهید و مدرک مخصوص آن را اخذ کنید، در فرانسه نیز باید قوانین خاصی را رعایت کنید تا بتوانید مجوز وکالت بگیرید و مشغول به کار شوید.

با درنظر داشتن این نکته که شما یک مهاجر هستید، پس شرایط اخذ مجوز وکالت در کشور فرانسه طبیعتا سخت‌تر خواهد بود.  اما به طور معمول، باید برای اخذ مدرک  d’Aptitude à la profession d’Avocat (CAPA)  تا حد زیادی تلاش کنید (که قطعا از قبولی در امتحان  کانون وکلا سخت‌تر خواهد بود).

این نکته را در نظر داشته باشید که فقط در صورت قبولی در امتحانات دانشگاهی می‌توانید این مدرک را اخذ کنید. پس دانشجوی خوبی باشید و خوب درس بخوانید. فرانسه به دانشجویان باهوش ایرانی برای وکالت نیاز  دارد.

سخن آخر       

در این مقاله سعی کردیم راجع به مزایای رشته‌ی حقوق در کشور فرانسه توضیحاتی ارائه دهیم. کشوری که هزینه‌ی کمی برای دانشجویان در نظر گرفته است و از امکانات آموزشی فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

حالا، اگر گوشه‌ی ذهنتان به مهاجرت تحصیلی به اروپا فکر می‌کنید و به رشته‌ی حقوق نیز علاقه دارید، توصیه می‌کنیم شانستان را برای پذیرش در دانشگاه‌های فرانسوی امتحان کنید. موفق باشید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد