هرآنچه از ثبت برند نوشیدنی های غیر الکلی باید بدانید

0

هرآنچه از ثبت برند نوشیدنی های غیر الکلی باید بدانید : همانطور که می دانید؛ در کشورهای مسلمان مصرف نوشیدنی های غیرالکلی رواج بیشتری دارد. همچنین این دسته از نوشیدنی ها سالم تر هستند و تنوع زیادی دارند. یکی از نوشیدنی های سنتی ایرانی به نام دوغ نیز در همین دسته قرار می گیرد که طرفداران بسیاری دارد. بنابراین در کشور ایران نیز بازار تولید نوشیدنی های مختلف غیرالکلی داغ است.

هرآنچه از ثبت برند نوشیدنی های غیر الکلی باید بدانید

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : در این رابطه باید بدانید زمانی که شرکت های مختلفی نسبت به تولید یک کالای خاص اقدام می کنند؛ رقابت شدیدی در بازار آن کالا به وجود خواهدآمد. یکی از مسائلی که موجب شهرت و افزایش اعتبار کالاهای مختلف در بازار می شود؛ برند یا نام تجاری آن است. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه این نوشته چگونگی ثبت برند برای نوشیدنی های غیر الکلی را توضیح می دهیم.

همه چیز در رابطه با ثبت برند نوشیدنی های غیر الکلی

جالب است بدانید که طبقات برند ۴۵ عدد هستند که هر یک از آن ها ویژگی ها و قوانین ثبت برند خاصی دارند. زمانی که قصد ثبت برند نوشیدنی  های غیر الکلی را داشته باشید؛ باید بدانید که مواد مورد نظر شما در کدام طبقه دسته بندی قرار می گیرند.

طبقه ای که انواع نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا، ورزشی و برخی اسانس های غیرالکلی و میوه ای در آن قرار دارند؛ طبقه ۳۲ است. البته هر یک از نوشیدنی های این طبقه نیز یک کد منحصر به فرد دارند که با عدد ۳۲ آغاز می شود.

قوانین ثبت برند نوشیدنی های غیر الکلی

ثبت برند برای این نوع از نوشیدنی ها همچون دیگر علائم تجاری قوانین به خصوصی دارد. از جمله آن ها باید به موارد زیر اشاره شود:

  • برند نوشیدنی های غیر الکلی که قصد ثبت آن را دارید؛ مشابه آن نباید به ثبت رسیده باشد. این مسئله یکی از مهم ترین نکاتی که است که در ثبت برند نوشیدنی های غیر الکلی باید به آن توجه کنید؛
  • مرجعی که جهت ثبت برند به آن مراجعه می کنید؛ اداره مالکیت صنعتی است. بنابراین متقاضیان باید از طریق این ارگان مراحل کار را پیگیری کنند؛
  • طبق قوانین تمامی نوشیدنی های غیر الکلی که در بازار ایران به فروش می رسند؛ باید با یک نام مشخص و برچسب مناسب به فروش برسند؛
  • در برچسبی که روی شیشه نوشیدنی قرار دارد؛ باید مواردی همچون نام تجاری و نشانی دقیق سازنده، شماره ثبت برند یا علامت تجاری را نشان دهد.
  • اگر علامت تجاری به صورت لاتین است؛ جهت ثبت برند و فروش نوشیدنی شرکت شما باید کارت بازرگانی داشته باشد.
  • شاید تصور کنید که تنها شرکت ها قادر به ثبت برند هستند؛ اما باید بدانید که اشخاص حقیقی نیز قادر به ثبت برند خواهندبود و برندی که به این صورت به ثبت می رسد؛ از نظر قانونی و میزان اعتبار تفاوتی با نوع دیگر ندارد؛
  • هنگام ثبت برند باید یک لوگو نیز به همراه آن به ثبت برسانید. این کار باعث می شود که نام تجاری نوشیدنی شما در ذهن مشتریان ماندگارتر شود.
  • با توجه به اینکه بسیاری از افراد حقیقی یا حقوقی در نام برند از اسامی مشخصی استفاده می کنند؛ این امکان وجود دارد که دو تقاضا مشابه جهت ثبت یک برند خاص به وجود بیاید. در این صورت باید تنها یک مورد از این دو تقاضا پذیرفته شود. با توجه به قوانین موجود، تقاضایی که زودتر انجام شده است؛ ارجحیت دارد.

مراحل ثبت برند برای نوشیدنی های غیر الکلی

نخستین مرحله در ثبت انواع برند از جمله ثبت برند نوشیدنی های غیر الکلی استعلام است. این مرحله بسیار حائز اهمیت است و باید به درستی و توسط افراد متخصص انجام شود که نتایج آن قابل استناد و ارزیابی باشد. در این مرحله باید اظهارنامه ثبت برند توسط متقاضی یا موکلین او تکمیل شده و در سامانه مالکیت معنوی ثبت نام را انجام دهید.

بعد از اینکه ثبت نام اولیه صورت گرفت و اطلاعات شخصی فرد در سامانه بارگذاری شد؛ شخصیت حقیقی یا حقوقی که متقاضی ثبت برند نوشیدنی است؛ باید به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کرده و حساب کاربری خود را تایید کند. در این مرحله گواهی امضا نیز ارائه خواهدشد.

زمانی که تمامی مدارک و اظهارنامه ثبت برند ارسال شد؛ سه نفر کارشناس و ریاست اداره علائم تجاری نسبت به بررسی مدارک این پرونده اقدام خواهندکرد. در صورتی که پرونده مطالعه شد و مشکل یا نقصی وجود نداشت؛ هزینه های مربوط به ثبت برند باید واریز شود.

در این مرحله ثبت برند در روزنامه اطلاع رسانی خواهدشد و به اشخاص ثالث یک مهلت یک ماهه می دهند که اگر اعتراضی در خصوص ثبت این برند دارند؛ آن را اعلام کنند.

پس از گذشت این یک ماه، آگهی ثبت یک مرحله دیگر در روزنامه به چاپ می رسد. در مرحله آخر باید یک نسخه از هر دو روزنامه رسمی که به چاپ رسیده است و سایر مدارک را با خود به اداره مالکیت معنوی تحویل دهید.

در این رابطه اگر قصد دارید که بسیار سریع امور ثبت برند نوشیدنی  های غیر الکلی خود را انجام دهید؛ به شما پیشنهاد می دهیم که به سایت ثبت فردا مراجعه کنید و از تجربیات وکلا این وب سایت بهره مند شوید.

مدارک ثبت برند نوشیدنی های غیر الکلی

از آن جهت که ثبت برند به دو صورت حقیقی و حقوقی انجام می شود؛ دسته بندی های زیر را برای مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند برای نوشیدنی های غیر الکلی خواهیم داشت.

ثبت برند اشخاص حقیقی

  • اظهارنامه ثبت برند یا علامت تجاری در دو نسخه؛
  • فتوکپی از تمامی مدارک هویتی متقاضی؛
  • فتوکپی از کارت بازرگانی در صورت تمایل به ثبت برند لاتین؛
  • فتوکپی از هر گونه مجوز فعالیت شامل پروانه بهر ه برداری، جوازکسب و غیره.

ثبت برند اشخاص حقوقی

  • دو نسخه اظهارنامه ثبت برند یا علامت تجاری؛
  • فتوکپی از مدارک شناسایی مدیرعامل؛
  • فتوکپی از روزنامه مربوط به تاسیس و آخرین تغییرات شرکت در صورت وجود؛
  • فتوکپی از کارت بازرگانی در صورت نیاز به ثبت برند لاتین؛
  • فتوکپی برابر اصل از تمامی مجوزات شرکت.

سخن پایانی

در این مقاله گفته شد که ثبت برند نوشیدنی های غیر الکلی در کشور مسلمانی همچون ایران بسیار رواج دارد و موجب می شود که فعالیت های تولیدکنندگان قانونی و در مسیر درست حرکت کند. این عمل توسط اداره مالکیت معنوی پیگیری می شود و قوانین و مراحل خاص خود را دارد که در این مقاله به طور کامل شرح داده شد.

یک نکته بسیار جالب در رابطه ثبت انواع برند این است که نباید حتما شرکت داشته باشید و اشخاص حقیقی نیز قادر به ثبت انواع برند از جمله برند نوشیدنی هستند و میزان اعتبار آن با نوع حقوقی تفاوتی ندارد.

مهم ترین نکته در مراحل ثبت برند این است که استعلام آن باید به درستی انجام شود. به این دلیل که اگر این امر توسط یک متخصص انجام نشود؛ این امکان وجود دارد که در هر یک از مراحل ثبت برند با مشکل مواجه شوید. به همین دلیل باید از کمک های متخصصان در این زمینه بهره مند شوید.

بنابراین اگر به دنبال ثبت برند با قیمتی ارزان و در کم ترین زمان هستید؛ بهتر است که با کارشناسان سایت ثبت فردا ارتباط برقرار کنید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد