ترفندهای نجاری: اتصالهای غیر فلزی

0

یکی از تفاوت های کار با چوب با نجاری این است که روش هایی از انجام اتصالات وجود دارد که برای محکم ماندن به بست های مکانیکی نیازی ندارند. نجاری با تاکید بر انجام ساخت و سازها به گونه ای سریع و کارآمد همیشه برای ساخت اتصالات از میخ، پیچ، سنجاق یا بست استفاده می کند. از طرف دیگر، کار با چوب بر ظاهر زیبا تاکید دارد و سعی دارد روش های ساخت اتصال را پنهان نماید. درست است، ممکن است زمان هایی وجود داشته باشد که برای ساخت مبلمان یا کابینت به استفاده از میخ یا پیچ نیاز باشد، اما روش های اتصال بسیار زیادی وجود دارد که به چنین بست هایی نیاز ندارد. برای یک کار چوب درجه یک، روش های انجام اتصال معمولا مشخص نیستند.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید هزینه نجاری را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال نجار در تهران باشید می‌توانید درخواست نجاری ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

در اینجا لیستی از اتصالاتی را معرفی می کنیم که اگر درست انجام شوند، قطعا دو صفحه را بدون هر گونه بست فلزی و با کمی چسب و ابزار دیگر به هم وصل می کنند.

اتصال کام و زبانه

نمونه های اتصال کام و زبانه در پروژه های چوبی بسیار قدیمی قابل مشاهده می باشد. این روش، یکی از قدیمی ترین تکنیک های اتصال می باشد که بسیار بادوام است. پایه کام و زبانگی ساده است: یک حفره مربع یا مستطیلی شکل روی یک صفحه که با نام کام شناخته می شود که برای سازگار شدن با گیره ای روی صفحه دیگر با نام زبانه ایجاد می شود. این روش معمولا برای کارهای کاربردی مانند محکم کردن میز یا ریل صندلی به پایه ها مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی کام به زبانگی وصل شود و کاملا ایمن شود، دو صفحه به اندازه یک صفحه قدرتمند می شوند.

اتصال کام و زبانه را می توان به راحتی با دست یا به کمک اسکنه شکست، اما بیشتر چوبکاران مدرن با استفاده از اره فلزبر نواری یا اره زبانه دار  رومیزی آن را برش می دهند تا به طور ایمن جدا شود. کام معمولا با جدا کننده مخصوص (یک دریل که به داخل آن فرو می رود) جدا می شود.

اتصال دم چلچله ای کامل

ممکن است اتصالی زیباتر و شیک تر از اتصال دم چلچله ای کامل وجود نداشته باشد. زمانی که این اتصال به درستی برش داده شده و وصل شود، بی شک یکی از قوی ترین و زیباترین روش های اتصال دو صفحه به یکدیگر می باشد. از این روش عموما برای ساخت کشوها یا گنجه ها استفاده می کنند که در آنها اتصال به بخشی از کاراکتر چوب تبدیل می شود.

در تمام شکل های اتصال دم چلچله ای، یک سری حفره و برآمدگی زاویه دار در هم قفل می شوند و اتصالی قوی را تشکیل می دهند. این کار باعث می شود اتصالات هم سریع تر برش خورده و زیباتر به نظر برسند، خصوصا زمانی که چوب ته رنگ های متناقض داشته باشد.

برش این اتصال کلاسیک و خیلی سخت، توسط اره دم چلچله ای صورت می گیرد، اما چوب کاران معمولا برش ها را با تیغه دم چلچله ای انجام می دهند.

اتصال دم چلچله ای نیمه

اتصال دم چلچله ای نیمه که به اتصال دم چلچله ای کامل شباهت دارد روشی است که در آن تنها یک سمت آن به شکل اتصال دم چلچله ای است. وقتی از سمت مخالف اتصال را تماشا کنید، انتهای صفحه هیچگونه اتصالی را مشاهده نمی کنید به همین دلیل نام آن اتصال نیمه می باشد. ساخت اتصال دم چلچله ای نیمه کمی سخت تر است اما استفاده های زیادی دارد، مانند زمانی که دو طرف کشو را به سمت جلو، جایی که نمی خواهید مشخص باشد متصل می کنید. هر گونه تیغه دم چلچله ای برای برش این اتصال مناسب می باشد.

اتصال دم چلچله ای ریلی

اتصال دم چلچله ای ریلی شبیه به اتصالات چلچله ای کامل و نیمه می باشد، با این تفاوت که در این روش یک صفحه حفره ای ریل مانند به خود می گیرد و صفحه دیگر شکلی مناسب برای اتصال به آن. این اتصال در یک جهت استحکام بسیار زیادی داشته و در جهت دیگر در صورت چسب کاری نشدن یا محکم نشدن به راحتی جدا می شود. جدای از این محدودیت، مثال های زیادی وجود دارد که اتصال دم چلچله ای ریلی برای آنها مناسب می باشد. برای مثال، برای سازه هایی که میخواهید به راحتی از هم جدایشان کنید، مانند قفسه کتابی که دارای بخش های قابل جدا شدن می باشد.

همانند دیگر اتصالات دم چلچله ای، اتصال دم چلچله ای ریلی نیز می تواند با تیغه دم چلچله ای و روتر برش داده شود، اما می توان آن را با یک روتر یا تیغه دم چلچله ای به تنهایی نیز برش داد.

اتصال جعبه ای

اگر به دنبال روشی مشابه اما ساده تر از روش اتصال جعبه ای هستید که به راحتی ساخته شده و جدا شود، اتصال جعبه ای را در نظر بگیرید. اتصال جعبه ای همانند اتصال دم چلچله ای است، با این تفاوت که برش های کام و زبانه ای آن کاملا مربعی شکل می باشند. معمولا با اعمال چسب به لبه های کام و زبانه آن را محکم می کنند. این تغییرات در اتصال انگشتی استفاده های فراوانی دارد که با کمک گرفتن از یک تیغه دم چلچله ای به راحتی قابل ساختن می باشد.

اتصال پرچی

اتصال دوبل یکی دیگر از روش های قدیمی اتصال می باشد که در آن دو یا چند چوب گرد که با نام پرچ شناخته می شوند به حفره هایی درون صفحه مجاور خود نصب می شوند تا آنها را کنار یکدیگر نگه دارند. در واقع این یک اتصال دم چلچله ای است که با پرچ های پنهان اتصال را محکم می نماید. چسب پرچ ها و صفحات را از جدا شدن حفظ می کند در حالی که پرچ ها قدرتی جانبی را فراهم می آورند. ساخت اتصال پرچی را می توان با دریل نیز به انجام رسانید ندارند اما در این صورت نصب پرچ ها می تواند کمی سخت باشد بنابراین چوبکاران از تیغ دم چلچله ای استفاده می نمایند.

اتصال بیسکویتی

اتصالات بیسکویتی به اندازه دیگر اتصالات ذکر شده در این لیست محکم نیست، اما برای برخی سازه ها فوق العاده می باشد. برای مثال، این اتصال برای متصل کردن چهارچوبه به بدنه کابینت، با چسباندن صفحات جدای بالای میز مناسب می باشد. در این روش یک ابزار متصل کننده بیسکویتی برای برش صفحات مورد استفاده قرار می گیرد، سپس یک بیسکویت فوتبالی شکل به هر صفحه چسبیده شده و به یکدیگر فشرده می شوند تا زمانی که چسب خشک شود. زمانی که بیسکویت توسط رطوبت چسب منبسط شود، چسب خشک شده و اتصال ایمن می شود.

ساخت اتصال بیسکویتی نیازمند یک متصل کننده مخصوص بیسکویتی می باشد اما این ابزار قیمت زیادی ندارد و زمانی که در انجام این تکنیک حرفه ای شوید اتصال بیسکویتی روش مورد علاقه تان خواهد شد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد