آیا تغییر تابعیت شرکت در ایران امکان‌پذیر است؟

0

آیا تغییر تابعیت شرکت در ایران امکان‌پذیر است؟ تابعیت شرکت‌ها همچون تابعیت یک انسان مهم تلقی می‌شود و از آغاز فعالیت شرکت‌ها باید تابعیت حقوقی خود را اعلام و ثبت نمایند. تابعیت یک شرکت مستلزم پیروی از قوانین آن کشور است که در این خصوص قوانینی را وضع و اعمال کرده‌اند.

آیا تغییر تابعیت شرکت در ایران امکان‌پذیر است؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : تابعیت داشتن شرکت فواید زیادی دارد که یکی از آن‌ها حمایت حقوقی و دیپلماتیک آن کشور از شرکت است. با ما همراه باشید تا درباره امکان و چگونگی تغییر تابعیت شرکت در ایران گفتگو کنیم.

در دنیا قوانین بسیار متنوعی جهت تعیین تابعیت شرکت اعم از مکان ثبت، تابعیت اکثریت شرکا و محل اقامت شرکت(مرکز اصلی) وجود دارد.

اما در ایران، تابعیت شرکت‌ها بر اساس مرکز فعالیت و اقامت مرکز اصلی مشخص می‌شود. به طور مثال اگر اقامتگاه شرکتی (مرکز اصلی) و فعالیت عمده آن در ایران باشد، در لیست شرکت‌های ایرانی خواهد بود؛ خواه در کشورهای دیگر شعبات دیگری نیز داشته باشد.

اما سوال اینجاست آیا تغییر تابعیت شرکت در ایران امکان‌پذیر است؟ بله

اما انجام این کار شرایط متفاوتی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تغییر تابعیت شرکت در ایران

در قوانین تجارت ایران قوانین مشخصی مبنی بر تغییر تابعیت شرکت مطرح نشده‌است؛ با این حال با کمک مشاوران حقوقی و مطالعه قوانین تجارت امکان تغییر تابعیت شرکت در ایران را بررسی خواهیم کرد.

تغییر تابعیت شرکت با مسئولیت محدود

در اساس نامه شرکت با مسئولیت محدود ذکر نشده که امکان تغییر تابعیت در شرکت وجود دارد. اما نبود این مفاد در اساس نامه به این معنا است که امکان تغییر تابعیت شرکت وجود ندارد؟ خیر

درباره شرکت با مسئولیت محدود قانون گذار طبق ماده ۱۱۰ قانون تجارت صراحتاً اعلام کرده‌است که” امکان تغییر تابعیت شرکت در ایران وجود ندارد مگر به اتفاق آرای”. در نتیجه اگر افراد تصمیم به تغییر تابعیت شرکت داشته باشند، باید تمامی شرکا به اتفاق با این تصمیم موافقت خود را به طور کتبی و رسمی اعلام کنند. در این صورت پیش‌بینی می‌شود که به شرط انتقال مرکز اصلی به کشور مقصد و همچنین موافقت آن کشور، تابعیت شرکت را امکان‌پذیر باشد.

توجه داشته باشید که باشد تمامی قوانین تجارت کشور مقصد را بررسی و به آن عمل کنید.

تغییر تابعیت شرکت سهامی

تغییر تابعیت در شرکت‌های سهامی در ماده ۹۴ قانون تجارت، این‌گونه بیان شده‌است که ” هیچ مجمع عمومی مجاز به تغییر تابعیت شرکت در ایران نیست”. اما قانون مداران معتقدند که تغییر تابعیت شرکت سهامی نیز با اتفاق نظر شرکا میسر است.

درباره دیگر شرکت‌ها قانون و ماده‌ای که به طور مشخص به امکان تغییر تابعیت شرکت اشاره شده باشد، وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود که در دیگر شرکت‌ها امکان تغییر تابعیت وجود داشته باشد.

بررسی کردیم که چه مفادی برای تغییر تابعیت شرکت در قوانین ما وجود دارد؛ ولی عدم قانونی مشخص در این بین که صراحتاً دراین‌باره سخن گفته باشد، به طور کامل مشخص و مبرهن است. قانون مداران دراین‌ مواقع از اصل اراده سخن می‌گویند.

اصل اراده این‌گونه است که اگر مانعی از سمت مقنن جهت تغییر تابعیت شرکت در ایران مقرر نشده باشد، پس امکان انجام این کار تنها به شرط توافق تمامی شرکا امکان‌پذیر است.

به طور کل جهت تغییر تابعیت شرکت در ایران توافق تمامی شرکا و در بعضی مواقع اکثریت شرکا الزامی است و حتماً باید به این نکته توجه داشت که در قوانین تجارت ایران اگر تمامی شرکا با تغییر تابعیت شرکا موافقت کنند؛ ولی مرکز اصلی این شرکت به کشور مقصد انتقال پیدا نکند و به فعالیت خود به شکل قبل ادامه دهد، این تغییر تابعیت ممکن نیست و شرکت قادر به داشتن هویت خارجی نخواهد بود.

نتیجه‌گیری

اگرچه در قوانین تغییر تابعیت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی شرط موافقت شرکا ذکر شده‌است، ولی این تنها یکی از شروط تغییر تابعیت است. اگر تغییر تابعیت میسر نشد، این امکان وجود دارد که جهت انتقال، شرکت  را منحل و سپس در کشور مورد نظر دوباره ثبت شود.

برای انجام هرچه بهتر این روند، بهتر است قبل از هر اقدامی با  یک مشاور ثبت شرکت مشورت کنید که با استفاده از دانش و تجربه خود راهنمایی‌های لازم را انجام دهد. از ین جهت شرکت ثبت فردا، علاوه بر دادن اطلاعات به صورت تلفنی، آماده خدمت رسانی حضوری نیز است. همین حالا شماره ۳ را به ۱۰۰۰۷۲۷ ارسال کنید که از مشاوره رایگان ثبت فردا برخوردار شوید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد