کاهش سرمایه و انواع و روش های کاهش سرمایه

0

کاهش سرمایه و انواع و روش  های کاهش سرمایه، چرا و به چه دلیل؟!

کاهش سرمایه و انواع و روش های کاهش سرمایه اصولا مواقعی اتفاق می افتد که شرکت مورد نظر در یک رکود اقتصادی گیر کرده باشد؛ در واقع کاهش سرمایه به طور کلی یک عقب گرد کامل و یک پس رفت زیان آور به حساب می آید که در اغلب مواقع در پی یک سرمایه گذاری نادرست و یا یک حساب و کتاب مالیاتی نادرست اتفاق می افتد.

کاهش سرمایه و انواع و روش های کاهش سرمایه

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : در این موقعیت ها شرکت ها و سازمان های مختلف در صدد این بر می آیند که با کاهش سرمایه و کم کردن تزریق پول و اندوخته از ضرر بیشتر و وارد شدن صدمه افزون تر به بدنه اقتصاد شرکت خود جلوگیری کنند و با پول صرفه جویی شده ضررهای وارده را جبران بکنند.

کاهش سرمایه و روش های کاهش سرمایه به منزله سقوط سهام یک شرکت خواهد بود. گفتنی است که شرکت های مختلف با گردش مالی بالا دست به افزایش سرمایه خود می زنند که با بالا بردن رقم گردش مالی این امکان را داشته باشند تا اندوخته و سود بیشتری را نصیب شرکت خود بکنند؛ پس باید گفت که این دو کاملا در برابر یکدیگر قرار دارند؛ اما مواقعی وجود دارد که کاهش سرمایه برای جبران ضرر وارده الزامی است.

برای جلوگیری از ورشکسته شدن و از بین رفتن هر آنچه که تا به امروز ساخته شده و برای حفظ آن لازم است که سرمایه را کاهش دهیم؛ اما چگونه باید سرمایه را کاهش داد؟ انواع و روش های آن چیست؟

انواع روش های کاهش سرمایه چیست؟

روش های کاهش سرمایه به دو بخش کلی تقسیم می شوند: روش اول به عنوان روش اختیاری شناخته شده است. روش اختیاری زمانی اتفاق می افتد که بودجه معین برای شرکت بیش از اندازه است و و با اشراف به این که امکان این مهم هست تا از سرمایه اضافه در حساب شرکت استفاده های مفید تری شود، گزینه ای معقول تر به حساب بیاید.

در این بحث باید به این موضوع دقت کنید که در کاهش سرمایه اختیاری هیچ امر واجبی بر گردن سهامداران و شرکای شرکت مورد نظر نیست بلکه تنها به دلایل اختیاری با صلاحدید و توافق در شورای شرکت این امر به عمل در می آید؛ تنها در این صورت است که کاهش سرمایه اختیاری تلقی می شود.

نکته دیگری که در کاهش سرمایه تفاوقی مورد توجه قرار می گیرد، نحوه کاهش سرمایه است. کاهش سرمایه باید به صورت مساوی و یکسان از سهم هریک از شرکا کاسته شود که این مهم نزد وکیل شرکت و با حضور تمامی اعضا صورت میگیرد.

اما کاهش سرمایه به صورت اجباری که به عنوان کاهش سرمایه اصلی و خطرناک از آن یاد می شود؛ در این حالت همه چیز به هییت مدیره بستگی دارد. هییت مدیره اگر متوجه این شود که با گذشت از زمان مقرر سرمایه لازم به شرکت برای انجام معاملات و غیره پرداخت نشده است، با مراجعه به دادگاه درخواست کسر بودجه می کند و در اساسنامه شرکت میزان سرمایه را تغییر می دهد؛ این شرایط زمانی اتفاق می افتد که اطلاعات درستی در رابطه با مقدار بودجه شرکا در دست نباشد.

روش های آن به چه صورت است؟

در هردو صورت با توافق قبلی که بین شرکا و سهام داران اتفاق افتاده است، مقدار کسری به شکل مساوی از سهم تمامی سهامداران کاسته می شود؛ اما لازمه انجام این کار چیست؟ برا عملی کردن این موضوع باید یک برگه کپی از توافق های قبلی هییت مدیره و صورت جلسه های آنها را به دادگاه تحویل بدهید؛ به علاوه باید آگهی در روز نامه به چاپ برسانید و در رابطه با این کاهش سرمایه و اتفاقات پیرامون آن اطلاع رسانی کنید. تحویل یک برگه از این روزنامه به دادگاه نیز الزامی است.

معمولا از این روش از رایج ترین شیوه ها برای جلوگیری از اعلام کردن ورشکستگی یاد می شود. انجام این فرآیند دارای پیچیدگی ها و دغدغه های فراوانی است چراکه دادگاه در مقابل شما باید متقاعد بشود که شما تنها به صورت اختیاری در حال انجام این کار هستید و در فراهم کردن سرمایه برای ادامه کار و فعالییت دچار مشکل و کم آورد نشده اید.

امکان دارد زمانی فرا برسد که شرکت شما بعد از سال ها فعالیت و پیشبرد فعالیت با بهره گیری از هر راهی این امکان را داشته است که تا حدی به جلو پیشرفت کند؛ اما بعد از این سال ها دچار ضرر و زیان های متعددی شده تا جایی که نصفی از سرمایه اولیه شرکت از بین رفته است؛ در این صورت نیز قابل ذکر است که کاهش سرمایه شرکت راهی برای نجات شرکت و جلوگیری از انحلال آن می باشد. درکل کاهش سرمایه و انواع و روش های کاهش سرمایه  زمانی به کار می آید که بخواهیم جلوی از بین رفتن و انحلال شرکت به صورت دایمی را بگیریم.

در پایان …

در انتها باید گفت کسری بودجه و عدم فراهم آوری آن ذره ذره به نابودی شرکت شما منجر می شود چراکه لازمه اصلی گردش چرخ اقتصاد پول است و اگر گردش مناسب و سوددهی مالی وجود نداشته باشد، در انتها چیزی جز ورشکستگی رخ نمی دهد؛  اما از آنجا که به راحتی نباید به این اتفاق تن داد، تنها راه فرار از اعلام ورشکستگی و نابودی کامل این است که با تشکیل جلسه فوری بین شرکا و هییت مدیره از این اتفاق جلوگیری بشود.

در مواردی همانند شرکت pepsi  دیده شده است که با یک کاهش سرمایه و با یک پا پس کشیدن موفق شدند که نیروی بیشتری ذخیره کنند و در نهایت شتاب بیشتری بگیرند و روند افزایش سرمایه و ارزش شرکت خود را مثل قبل و حتی بهتر ادامه بدهند.

شرکت Pepsi  در سال ۲۰۰۷ با یک کاهش سرمایه اختیاری موفق شد زیان هایی که سال های پیش داشته بود را به صورت کامل جبران و به راه خود ادامه بدهد.

اما همانطور که ذکر شد؛ انجام این کار دارای روش های بسیار پیچیده و لازمه آن دانش تخصصی و حقوقی است. برای آن باید از افراد متخصص کمک بگیرید. اکثر مواقع که افراد در انجام این مهم شکست می خورند، دلیل آن این است که دانش و اطلاعلات کافی در این رابطه  ندارند.  برای انجام این مهم و کسب اطلاعات در رابطه با روش های کاهش سرمایه به سایت ثبت فردا مراجعه کنید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد