مرحله ثبت علامت تجاری در ایران

0

مرحله ثبت علامت تجاری در ایران : امروزه تقریبا تمام کالاهایی که ما  با آنها سروکار داریم، دارای برند و علامت تجاری خاصی است. به عنوان مثال، پوشاک، تجهیزات ارتباطی، وسایل آشپزخانه و بسیاری موارد دیگر، از جمله مواردی هستند که هر کدام از آنها، برندهای مختلفی دارند.

 مرحله ثبت علامت تجاری در ایران

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : همانطور که می‎دانید، این برندهای تجاری در زمینه کاری خود، رقابت خاصی را تجربه می‎کنند و برای ماندن در این رقابت، بایستی کیفیت محصولات یا خدمات خود را افزایش دهند.

به هر‎حال، هر کدام از آن‎ها از علامت تجاری خاصی برخوردار هستند. ما در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری را در رابطه با برندها و ثبت علامت تجاری در ایران، در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.پس بهتر است با ما همراه باشید و جهت ثبت برند مورد نظر خود، اطلاعات لازم را کسب کنید.

علامت تجاری یا همان برند چیست؟

علامت تجاری در واقع، نام و لوگویی است که مختص به کسب و کار خاصی می شود. در واقع، ثبت برند تجاری در ایران، یکی از راه‎های شناساندن کسب و کار خود به مردم است و نیز باعث ایجاد تفاوت بین محصولات و خدمات مشابه است. با معرفی برند خود، قادر به ارائه محصولات  با ویژگی های منحصر به فرد خود هستید.

چرا باید علامت تجاری داشته باشیم؟

از آنجا که امروزه محصولات و خدمات مشابه و مختلفی برای ارائه به مردم موجود است، در نتیجه، بهتر است افراد برای جلوگیری از هرگونه مشکل، نسبت به ثبت علامت تجاری اقدام کنند. زمانی که محصولات شما از کیفیت بالاتری نسبت به دیگر برندها برخوردار باشد، افراد بیشتری به برند شما جذب خواهند شد. علامت تجاری در واقع، همان نشان مخصوص کسب و کار شما خواهد بود.

لازم به ذکر است که شما با ثبت علامت تجاری خود از مزایای قانونی آن نیز بهره‌مند خواهید شد. در این راستا، دیگر نگران این نیستید که دیگران از کالاها و محصولات شما سوءاستفاده کنند و به راحتی به انجام فعالیت های خود می‎پردازید.

مراحل ثبت علامت تجاری در ایران کدام است؟

همانطور که در بالا اشاره شد، شما برای مطمئن کردن کسب و کار خود و همچنین معرفی آن به مردم، نیازمند ثبت برند یا علامت تجاری هستید. اما از اقدامات لازم برای انجام این کار اطلاعاتی دارید؟ ثبت برند تجاری در ایران  در چندین مرحله صورت می‌پذیرد و با طی کردن این مراحل، قادر به ثبت برند مورد نظر خود خواهید بود. لازم به ذکر است زمانی که  برای ثبت برند خود اقدام می‌کنید، باید مطمئن شوید که برند انتخابی شما، پیش از آن به ثبت نرسیده باشد.

در صورتی که نام یا علامت تجاری مورد نظر شما، قبلا ثبت شده باشد، قادر به انتخاب آن نخواهید بود و ثبت برند شما لغو خواهد شد. اگر به دنبال اطلاع از برندهای ثبت شده هستید، بهتر است به سامانه استعلام برند مراجعه کنید و از این موضوع اطمینان حاصل فرمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر، در ادامه به بررسی این مراحل بپردازیم پس با ما همراه باشید.

مرحله اول: انتخاب نام تجاری مناسب

اولین قدم جهت ثبت علامت تجاری در ایران، انتخاب نامی مناسب و درخور است. نامی که متناسب با فعالیت های شما باشد، نشانگر زمینه کارهایی است که انجام می‎دهید. برند انتخابی شما بایستی با زمینه فعالیت‎ شما هم‎خوانی داشته باشد.

توجه داشته باشید در زمان ثبت برند  نامی که برای نوع فعالیت خود  انتخاب می‌کنید، بایستی پتانسیل معرفی و همچنین افزایش معروفیت برند شما را داشته باشد. برای انجام این کار، بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • نام تجاری انتخابی باید مزایا، محصولات و خدمات شما را توصیف کند.
  • نام تجاری باید جذابیت داشته باشد و تاثیر مثبتی بر مخاطب بگذارد.
  • برند انتخابی تکراری نباشد و تشابه اسمی نیز نداشته باشد.
  • از نشانه های گمراه کننده استفاده نکنید.
  • از کلمات توصیف کننده استفاده نکنید.

مرحله دوم: استعلام نام تجاری

همان‎طور که در ابتدا اشاره شد، نام برند انتخابی شما باید  جدید و به روز باشد و برای اطلاع از این مورد بایستی استعلام بگیرید و از نام انتخابی خود مطمئن شوید. اگر برندی تکراری را انتخاب کنید، در این را ه به مشکل برمی خورید و دیگر قادر به انجام کارهای دیگر نخواهید بود.

مرحله سوم: ارائه اظهارنامه ثبت علامت تجاری در ایران

پس از طی کردن مراحل قبل، بایستی برای ارائه اظهارنامه ثبت برند، اقدامات لازم را انجام دهید. اظهارنامه شما شامل موارد مختلفی است و تمام مشخصات لازم اعم از نام و نام خانوادگی، آدرس و موارد لازم دیگر  را به طور دقیق ارائه دهید.

مرحله چهارم: تحویل پرونده به  اداره نامهای تجاری

پس از انجام مراحل ذکر شده  و ارسال اظهارنامه خود، پرونده شما توسط کارشناسان مربوطه، مورد بررسی قرار می‎گیرد. اداره مربوطه نیز در بازده زمانی ۱۵ روزه نسبت به تایید یا رد آن اقدام خواهد کرد. کارشناسان به بررسی مواردی از این قبیل خواهند پرداخت:

  • نام تجاری انتخابی از علایم نامناسب و ممنوع نباشد.
  • برند انتخابی نمایانگر محصول باشد.
  • نام انتخابی شما، شباهتی به دیگر برندها نداشته باشد.

مرحله پنجم: مراجعه جهت دریافت مدرک برند

آخرین مرحله از ثبت علامت تجاری در ایران، مراجعه به اداره مالکیت معنوی و دریافت مدارک صادرشده است. برای انجام این کار، باید مدارک لازم را همراه داشته باشید و به صورت حضوری به اداره مربوطه مراجعه کنید. لازم به ذکر است که تاریخ انقضای نام تجاری شما، ده ساله است و پس از گذشت این مدت، باید نسبت به تمدید آن اقدام کنید.

برای انجام مراحل فوق چه باید کرد؟

برخی اوقات، افراد زمان و دانش کافی برای انجام این دسته از اقدامات را ندارند. به همین دلیل از مشاوران و کارشناسان مربوطه برای انجام آن‎ها کمک می‎گیرند. اگر شما نیز در انجام این کار، دچار مشکل شده اید، بهتر است به ” سایت ثبت فردا ” نگاهی بیندازید و از کارشناسان مربوطه  درخواست کمک کنید. آنها بهترین راه ممکن را برای انجام کار  به شما نشان می دهند و شما را راهنمایی خواهند کرد.

نتیجه گیری

ثبت علامت تجاری در ایران، یکی از کارهایی است که در اولین مراحل اقدام برای راه اندازی کسب و کاری خاص بایستی انجام شود. انجام این کار، نیازمند طی کردن مراحلی خاص و ارائه مدارک لازم است. ما برای اطلاع بیشتر شما در این مقاله، نسبت به معرفی این مراحل اقدام کرده ایم. امید است با معرفی آنها، قادر به ثبت برند مورد نظر خود به  به بهترین راه  باشید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد