قیمت فرش کلاسیک به چه عواملی بستگی دارد؟

0

قیمت فرش کلاسیک به چه عواملی بستگی دارد؟ این روزها همه افراد به سبک چیدمان منازل خود اهمیت بسیار می دهند؛ حتی در این خصوص از راهنمایی افراد متخصص در این زمینه استفاده می کنند. فرش ها تاثیر به سزایی در دکوراسیون منازل دارند؛ مخصوصا در خانه های ایرانی که وجود فرش از الزامات محسوب می شود.

قیمت فرش کلاسیک به چه عواملی بستگی دارد؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : سبک کلاسیک یکی از سبک های محبوب بین ایرانیان است. با انتخاب این سبک دکوراسیون برای خانه خود نیاز به فرش کلاسیک نیز به وجود می آید. اولین مسئله ای که در خرید هر وسیله ای مهم به شمار می آید، قیمت آن است.

فرش کلاسیک با قیمت های مختلفی در بازار وجود دارد که عوامل متعددی در تعیین قیمت فرش ها تاثیر دارند. در این مقاله ما ضمن معرفی فرش کلاسیک به برخی از عوامل موثر در قیمت آن اشاره می کنیم و توضیحات مختصری در این باب به شما ارائه می کنیم.

به چه نوع فرشی کلاسیک می گویند؟

قیمت فرش کلاسیک به چه عواملی بستگی دارد؟ فرش کلاسیک همان فرش های قدیمی و سنتی است که امروزه با نام کلاسیک عنوان می شود. واژه کلاسیک در لغت نامه فارسی به معنای درجه یک و مرغوب است؛ اما در زمینه تخصصی فرش و قالی این واژه جهت معرفی طرح و نگاره های با سبک خاص استفاده می شود.

به طور کلی منظور از فرش کلاسیک فرش هایی با نگاره های قدیمی هستند. مشخصه سنتی این سبک فرش ها از ویژگی های آن است که با وجود رنگ های ملایم برای دکوراسیون های کلاسیک، رسمی و شیک استفاده می شود.

برای استفاده از فرش کلاسیک در فضای خانه خود لازم است که فضا را طوری طراحی کنید که با این طرح سنتی هارمونی داشته باشد. فرش های با سبک کلاسیک غالبا نقشه هایی شلوغ با ریزه کاری های بسیار دارند که در سراسر فرش پراکنده شده است.

درست است که این فرش ها طرح های سنتی دارند؛ اما باید توجه داشت که این فرش ها هیچ گاه قدیمی و از مد افتاده نمی شوند و با رعایت اصول ممکن است از این نوع فرش ها در هر دکوراسیونی استفاده کرد.

عوامل موثر بر قیمت فرش کلاسیک

فرش کلاسیک با قیمت های مختلفی در دو نوع فرش ماشینی و دستبافت در بازار موجود است. قیمت هر کدام از این فرش ها به عواملی بستگی دارد.

فرش دستبافت

فرش های دستبافت از قدیمی ترین فرش ها به حساب می آیند و همیشه از ارزش بالاتری نسبت به فرش های ماشینی برخوردار بوده اند.‌ این نوع از فرش ها در طرح ها، بافت و جنس های مختلفی وجود دارند که با توجه به منطقه ای که در آن بافته می شوند، طراحی و اندازه آن ها با یکدیگر متفاوت است.

فرش های دستبافت قیمت بالاتری نسبت به سایر فرش ها دارند که این قیمت ها نیز به دلیل عوامل متعددی است. می خواهیم برخی از موارد موثر در قیمت فرش های دستبافت را به طور مختصر بیان کنیم.

دورگه بودن زمینه

این اصطلاح برای مواردی به کار برده می شود که رنگ بالا و پایین زمینه یکسان نیستند. درواقع یکی از عیوب فرش محسوب می شود و فرش هایی با این مشکل قیمت پایین تری دارند.

ابعاد فرش

هر چه ابعاد فرش های دستبافت بیشتر باشد، مسلما قیمت آن نیز بالاتر است. فرش های با ابعاد بزرگتر به دلیل استفاده از مواد اولیه بیشتر از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

کم بافی فرش

کم بافی نیز یکی از عیوب فرش به حساب می آید که موجب ایجاد تفاوت قیمت در فرش ها می شود. برای این منظور به پشت فرش ها دقت کنید. در صورتی که شاهد گره های منظم باشید، این فرش از نظر کم بافی مشکلی ندارد؛ اما در صورتی که گره های نامنظم و با فواصل زیاد وجود داشته باشد، ارزش این فرش در مقایسه با فرش سالم کمتر است.

عمر فرش

عمر فرش یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که در تعیین قیمت فرش های دستبافت تاثیر دارد. هر چه عمر فرش و به اصطلاح قدمت آن بیشتر باشد، فرش کلاسیک با قیمت بالاتری داریم. فرش های دستبافت از لحاظ قدمت به موارد زیر تقسیم بندی می شوند:

  • نو: فرش هایی هستند که در ۵ سال اخیر بافته شده اند.
  • کهنه: فرش هایی که در بازه زمانی ۵ الی ۲۵ سال اخیر بافته شده باشند را کهنه می گویند.
  • نیمه عتیقه: فرش هایی هستند که در بازه زمانی ۲۵ الی ۶۰ سال پیش بافته شده اند.
  • عتیقه یا آنتیک: فرش هایی هستند که در بازه زمانی ۶۰ الی ۲۵۰ سال پیش بافته شده اند.

جنس فرش

مواد و الیافی که در بافت فرش به کار رفته اند نیز از جمله عوامل موثر در قیمت فرش به حساب می آیند. فرش های دستبافت در دو جنس ابریشم و پشم وجود دارند. در این میان ابتدا فرش های با جنس ابریشم گرانتر از سایر فرش ها هستند و بعد از آن فرش های چله ابریشم و در مرتبه بعدی فرش هایی که ترکیبی از پشم و ابریشم هستند، قیمت بالایی دارند.

طرح فرش

فرش هایی که در آن طرح های پیچیده و ظریف به کار رفته است از قیمت بالاتری برخوردار هستند. در برخی از فرش ها طرح های سراسری و افشان دارند که این فرش های کلاسیک با قیمت بالاتری در بازار موجود هستند.

رنگ فرش

رنگ به کار رفته در فرش ها از دلایل تفاوت قیمت در آن ها است. الیاف فرش ها به دو روش طبیعی و مصنوعی رنگرزی می شوند. فرش هایی که در آن ها از رنگ طبیعی استفاده شده باشد، قیمت بالاتری نسبت به فرش های با رنگ مصنوعی دارند.

فرش ماشینی

فرش های ماشینی همان طور که از اسم آن ها معلوم است، توسط ماشین آلات صنعتی تولید می شوند. به دلیل سرعت بالای تولید و قیمت ارزان مواد اولیه این نوع فرش کلاسیک با قیمت پایین تری نسبت به فرش کلاسیک دستبافت عرضه می شود.

برای خرید فرش ماشینی با طرح های متنوعی از تولید کننده های مختلف رو به رو می شوید که هر کدام از آن ها قیمت متفاوتی دارد. این اختلاف قیمت ها به دلایل متعددی بستگی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

جنس الیاف مورد استفاده

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در قیمت فرش های ماشینی جنس الیاف به کار رفته در آن است. امروزه فرش های ماشینی در جنس های مختلفی تولید می شوند. از الیافی که در فرش های ماشینی به کار می رود، به موارد زیر اشاره می کنیم:

  • الیاف پشمی
  • آکریلیک
  • ابریشم مصنوعی
  • پلی استر
  • پلی پروپیلین
  • بی سی اف

این الیاف به ترتیب از بالا به پایین از مرغوبیت کمتری برخوردار هستند. سه مورد آخر شامل پلی استر، پلی پروپیلین و بی سی اف از جنس پلاستیک هستند و به دلیل مقاومت کمتر قیمت پایین تری نیز دارند.

تراکم بافت

عامل موثر بعدی در قیمت فرش های ماشینی میزان تراکم آن ها است. هر فرشی دو نوع تراکم دارد؛ تراکم عرضی و تراکم طولی. منظور از تراکم فرش تعداد گره های بافته شده در فرش است که تراکم عرضی را شانه می گویند.

هر چه تعداد گره ها در یک فرش بیشتر باشد، میزان الیاف به کار رفته در آن فرش بیشتر است و به دنبال آن فرش سنگین تر می شود. تعداد گره ها در هر متر را برحسب شانه بیان می کنند و هرچه شانه فرش رقم بالاتری داشته باشد، نقش های آن فرش ظریف تر است.

فرش های ماشینی ۱۲۰۰ شانه از بیشترین قیمت برخوردار هستند و بعد از آن فرش های ۱۰۰۰ شانه، ۷۰۰ شانه و ۵۰۰ شانه به ترتیب در رده های بعدی قرار می گیرند.

سایز فرش

سایزهای استاندارد فرش های ماشینی دوازده، نه و شش متری است. فرش های دوازده متری به واسطه استفاده بیشتر از مواد اولیه از قیمت بالاتری برخوردار هستند و قیمت فرش های شش متری نصف فرش های دوازده متری است؛ اما قیمت فرش های نه متری نسبت صحیحی از فرش های دیگر ندارد.

کلام آخر

در این مقاله فرش های کلاسیک و انواع مختلف آن را معرفی کردیم. فرش کلاسیک در دو نوع دستبافت و ماشینی وجود دارد که در تعیین قیمت هر کدام از این نوع فرش ها عوامل متعددی تاثیرگذار است. از جمله این عوامل جنس فرش ها، ابعاد آن ها، میزان رنگ استفاده شده در فرش و غیره هستند.

در متن ارائه شده به شما فرش کلاسیک با قیمت های مختلف را بر اساس عوامل موثر بر آن بررسی کردیم.  جهت خرید اینترنتی فرش های کلاسیک به وب سایت سرای ابریشم به آدرس سرای ابریشم مراجعه کنید. فروشگاه اینترنتی سرای ابریشم با ارائه محصولات متنوع برای کاربران خود خدمات متعددی را فراهم کرده است.

اگر فرش کلاسیک انتخاب شما است می توانید به سایت سرای ابریشم مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.

 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد