فرش کلاسیک ترکیه چه ویژگی منحصر به فردی دارد؟

0

فرش کلاسیک ترکیه چه ویژگی منحصر به فردی دارد؟ آسیای میانه و تمام سرزمین های تحت تسلط عثمانی از دیر باز با هنر فرش بافی آشنا بودند. دامداری شغل اصلی این سرزمین ها بود؛ به همین جهت از پشم گوسفندان جهت بافت قالی استفاده می کردند.

فرش کلاسیک ترکیه چه ویژگی منحصر به فردی دارد؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : ترکیه از اولین کشور هایی بود که به دلیل صنعت دامداری بسیار خوب و زندگی عشایری به سوی هنر فرش بافی رفت. کشور ترکیه و ایران در طول تاریخ مدت زیادی یک کشور محسوب می شدند؛ به سبب همین امر در بسیاری از آثار هنری و تاریخی هر دو کشور رد پاهای زیادی مانند نقوش مشترک در هنر فرش بافی از یکدیگر وجود دارد.

فرش و هنر کلاسیک برگرفته شده از سنت ها است؛ بدین گونه که طرح های بسیار اصیل و سنتی را با صنعت امروزی همراه می کند. در ادامه ضمن ارائه توضیحاتی درباره فرش کلاسیک ویژگی های آن را نیز بیان می کنیم.

فرش کلاسیک ترکیه

فرش آناتولی یک اصطلاح است که به فرش های بافته شده در آسیای صغیر می گویند. هنر فرش بافی یا قالی بافی در گذشته با دست انجام می شد و قدمت آن به دوران ما قبل از تاریخ بر می گردد. به تدریج این هنر با فرهنگ های مختلف همراه شد تا به شکل امروزی تبدیل شود.

فرش ترکیه همانند ایران با ورود اسلام به این کشورها دستخوش تغییرات بسیاری شد که ممکن است اثرات اش را در فرش های بافته شده در آن بازه زمانی مشاهده کرد؛ اما فرش ترکیه دارای ویژگی های منحصر به فردی است که آن را با سایر فرش ها متفاوت می سازد.

ویژگی های فرش کلاسیک ترکیه

یکی از بارزترین ویژگی های فرش های کلاسیک ترکیه در رنگ است. اغلب فرش های ترکیه ای دارای رنگ زمینه روشن هستند. در زمینه آن بیشتر از رنگ های کرم، نسکافه ای و شیری استفاده می شود.

فرش ترکیه در سال های اخیر دستخوش تغییراتی شد که بیشتر به سلیقه اروپاییان نزدیک است. همچنین دیگر در فرش کلاسیک ترکیه طرح های لچک، بته جقه و ترنج خیلی استفاده نمی شود و رنگ های ملایم و ساده جای طرح های سنتی را گرفته اند.

فرش های ترکیه ای علاوه بر اینکه در آن ها از رنگ های لایت و ملایم استفاده می شود، دارای گل های برجسته نیز هستند؛ از همین رو این فرش ها به راحتی با دکوراسیون مدرن هماهنگی دارد.

گره کشی فرش های ترکیه ای به صورتی انجام می شود که از ظرافت بسیار بالایی برخوردار است؛ همچنین ترکیه به دلیل سال ها تجربه در زمینه تولید نخ های ابریشمی پنبه ای از نخ های بسیار با کیفیتی در بافت فرش ها استفاده می کند.

فرش ترک از نظر کیفیت بافت و دوام و ماندگاری مثال زدنی است.

تفاوت فرش ایرانی و ترکیه ای

در فرش های ترکیه ای خبری از طرح های سنتی و اصیل نیست؛ در صورتی که آن ها به وفور در طرح های فرش کلاسیک ایرانی مشاهده می شوند. انتخاب بین طرح های ایرانی و ترکیه ای کاملا به سلیقه و دکوراسیون داخلی خانه شما بستگی دارد.

قیمت عامل مهم دیگری است که خریداران به تفاوت آن پی می برند. اگرچه فرش های ایرانی دارای ظرافت و بافت همسان بیشتری نسبت به فرش های ترکیه ای دارند؛ اما به دلیل اینکه این فرش ها وارداتی هستند، به دنبال آن قیمت بالایی را نیز دارا هستند.

انواع طرح های فرش کلاسیک ترکیه

فرش ترک ساده

بارز ترین ویژگی این فرش سادگی در طرح و رنگ است. فرشی که وقتی در خانه پهن می شود، احساس آرامش و لطافت را انتقال می دهد. در این فرش از طرح رنگ های بسیار روشن و ملایم استفاده شده است.

از مزایای فرش های روشن بزرگ تر نشان دادن فضا است که البته باید به این نکته نیز توجه کرد که فرش های روشن نسبت به سایر فرش ها زودتر کثیف می شوند.

فرش ترک ممتاز

این فرش دارای گل های برجسته است و تمام ویژگی های فرش های ترک از قبیل عدم پرز دهی و لطافت مناسب را دارد. نخ به کار رفته در این فرش باعث می شود که دیر تر کثیف شود و احتیاج به شستشو داشته باشد.

فرش ترک سمرقند

جدید ترین نوع از فرش های ترکیه ای فرش ترک سمرقند است که زمینه کرم رنگ دارد و در این فرش بیشتر رنگ های صورتی و ملایم به کار رفته است.

فرش ترک وینتچ

فرش وینتچ یا کهنه نما یکی از انواع فرش هایی به شمار می رود که ریشه آن ترک است. فرش وینتچ به طرح هایی گفته می شود که با استفاده از روش های نوین به فرش های کهنه و عتیقه شباهت دارد و از ظرافت و زیبایی منحصر به فردی برخوردار است.

خرید فرش کلاسیک ترکیه

همانطور که در بالا اشاره کردیم، فرش های ترکیه ای دارای ظرافت بسیاری هستند و همین امر سبب می شود که این فرش ها در شرایط و با کیفیت بسیار مناسبی بافته و در ترابری آن ها نیز توجه بسیاری شود.

خرید فرش این روزها با وجود فروشگاه های معتبری چون سرای ابریشم برای همگان راحت تر شده است. سرای ابریشم با ایجاد امکان خرید اینترنتی فرش کلاسیک این مسیر را هموار تر کرده است و همچنین با ارائه مشاوره جهت طراحی دکوراسیون داخلی شما را در انتخاب فرش مناسب با دکوراسیون خانه همراهی می کند.

نتیجه گیری

در این مقاله مزایای منحصر به فرد فرش کلاسیک ترکیه را شرح دادیم؛ همچنین نکاتی را که ممکن است، به آن ها توجه نکرده باشید، باز گو کردیم. اگر برای فضای مدرن یا سنتی خود قصد خرید فرش کلاسیک ترکیه دارید، به هارمونی رنگ ها توجه کنید. شاید گاهی انتخاب رنگی متضاد با وسایل خانه جلوه بسیار زیبا تری را ایجاد کند.

اگر فرش کلاسیک انتخاب شما است می توانید به سایت سرای ابریشم مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.

 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد