ثبت برند محصولات دانش بنیان

0

ثبت برند محصولات دانش بنیان : شاید اولین سوالی که به ذهن خواننده متبادر می شود، تفاوت میان محصولات دانش بنیان و سایر محصولات است. محصولاتی که در حوزه فن آوری های بالا یا متوسط رو به بالا باشند و به دلیل دانش فنی به کار رفته در طراحی محصول تولید نمونه آزمایشگاهی و استفاده از محصولات صنعتی، کپی برداری و الگوبرداری از محصول سخت باشد، محصولات دانش بنیان گفته می شود؛ به دلیل سختی تولید این محصول و امتیازات ذکر شده محصولات دانش بنیان ثبت قانونی ایده توسط صاحب اثر امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

ثبت برند محصولات دانش بنیان

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : از این رو بسیاری از افراد و شرکت هایی که محصول دانش بنیان را تولید می کنند، به دنبال سریع ترین راه ممکن برای ثبت برند محصول یا محصولات دانش بنیان خود هستند؛ در این میان برخی نکات در رابطه با دسته بندی محصولات دانش بنیان شرایط حمایت از ثبت برند بین المللی و نحوه دریافت حمایت و میزان دریافت حمایت مالی جهت ثبت برند محصول دانش بنیان وجود دارد که در این مقاله در رابطه با آنها توضیحاتی ارائه می شود.

دسته بندی محصولات دانش بنیان

اگر برای شما سوال است که محصولات دانش بنیان به چند دسته تقسیم بندی می شوند، باید گفت که این محصولات به طور کلی در ۹ دسته قرار می گیرند:

  1. فناوری زیستی
  2. مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های شیمیایی
  3. سخت افزار های برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک
  4. فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای رایانه ای
  5. ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته
  6. داروهای پیشرفته
  7. وسایل ملزومات و تجهیزات پزشکی
  8. محصولات پیشرفته سایر حوزه ها
  9. خدمات تجاری سازی

دلایل لزوم ثبت برند محصول

پس از تولید یک محصول وقتی محصول مورد نظر وارد بازار عرضه و تقاضا می شود، یکی از اولین و واجب ترین گام ها ثبت علامت تجاری یا برند محصولات مورد نظر به منظور پیشگیری از سو استفاده، جعل و تقلب است. ثبت برند محصولات دانش بنیان از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا علاوه بر مشقت های فراوان در تولید این محصولات نوآوری استفاده شده در آن ها  باید از طریق ثبت برند محفوظ شود. از طرفی دیگر یک محصول جهت ورود موفق به بازار باید از ثبت برند برخوردار باشد تا با هویت مناسب به بازار ورود کند.

به همین دلیل شما این امکان را دارید که به عنوان صاحب اثر برند یا علامت تجاری محصول مورد نظر را در سطح داخل کشور یا در سطح بین المللی به ثبت برسانید. لازم به ذکر است برای ثبت برند محصولات دانش بنیان در سطح بین المللی ابتدا محصول باید در سطح داخلی به ثبت برسد.

شرایط حمایت از ثبت برند محصولات دانش بنیان

تنها در مواردی که یک محصول شامل خصوصیات زیر نباشد، حمایت از ثبت برند محصولات دانش بنیان انجام می گیرد:

  • به هیچ عنوان از اسامی عام مانند واژه «میز، صندلی و غیره» در نام محصول استفاده نشده باشد.
  • به هیچ عنوان از عبارات توصیفی مانند «نفیس، ارزشمند و غیره» در نام برند به کار نرفته باشد.
  • استفاده از عباراتی که شنیدن آنها باعث ایجاد حس گمراهی می شود، در نام برند استفاده نشده باشد؛ مانند «چرم طبیعی» برای محصولات چرم نما
  • عبارت برند نباید خلاف موازین شرعی، نظم عمومی یا اخلاق حسنه اجتماعی باشد.
  • استفاده از نماد سازمان های بین المللی و همچنین پرچم کشور ها در برند ممنوع است.
  • برندی قابل حمایت است که خلاقانه و نوآورانه باشد؛ همچنین برند نباید در تعارض با علامت های ثبت شده تجاری قرار گیرد.
  • هنگام ثبت برند محصولات دانش بنیان پرهیز از تشابه و تعارض با علامت های معروف تجاری الزامی است.

نحوه دریافت حمایت از ثبت برند محصول دانش بنیان

برای دریافت این حمایت مالی شرکت های دانش بنیان بایستی درخواست رسمی خود را مبنی بر این امر به کریدور ارسال نمایند.

حمایت از ثبت برند محصول دانش بنیان در قبال ارائه اسناد و مدارک هزینه های انجام شده صورت می گیرد. پس از ثبت برند تجاری توسط شرکت تمام اسناد و مدارک با هماهنگی واحد مربوطه در کریدور برای ایشان ارسال می شوند. بعد از بررسی این مدارک توسط کریدور فرایند به سمت کارگزاران ارجاع داده شده و میزان حمایت از ثبت برند مشخص می شود.

حمایت مالی از ثبت بین المللی برند شرکت دانش بنیان

به موجب حمایت مالی از ثبت بین المللی برند شرکت دانش بنیان مقداری از هزینه های ثبت علامت تجاری در خارج از کشور توسط کریدور پرداخت می شود. این هزینه ها شامل هزینه ثبت علامت تجاری داخلی و خارجی، هزینه کارگزار و غیره است.

میزان هزینه حمایتی به مقدار ۷۰ درصد تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال برای هر کشور محسوب می شود. لازم به ذکر است، حداکثر ۳ کشور ثبت برند تجاری را حمایت می کنند.

راهنمای انتخاب نام تجاری: انواع نام ها برای برند

  • نام تشریحی: این نوع نام ها کارکرد و ویژگی های محصول را تشریح می کنند؛ معمولا اینگونه نام ها غیر قابل ثبت هستند؛ مانند: Global Crossing
  • نام پیشنهادی: با شنیدن این نام ها مزیت محصول تولید شده به مشتری یادآوری می شود؛ مانند: Agilent Technologies
  • نام ترکیبی: این نوع نام ها از ترکیب دو یا چند کلمه جهت ایجاد واژه ای جدید ایجاد می شوند؛ مانند: Redhat
  • نام کلاسیک: این نوع نام ها برگرفته از نام های لاتین و یونانی است؛ نظیر: Meritor
  • نام اختیاری: استفاده از کلمات واقعی و موجود؛ معمولا ارتباط معنایی روشنی بین نام و محصول وجود ندارد؛ مانند: Apple
  • تخیلی: واژه هایی که بدون توجه به معنی نهایی به صورت مرکب یا غیر مرکب ابداع می شوند؛ مانند: Avanade

کلام آخر

ثبت برند محصولات دانش بنیان از اهمیت ویژه ای نسبت به ثبت سایر محصولات برخوردار است؛ به دلیل سختی تولید این محصول و امتیازات ذکر شده محصولات دانش بنیان ثبت قانونی ایده توسط صاحب اثر امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

در این مقاله علاوه بر توضیح نحوه ثبت محصول دانش بنیان به بررسی مواردی چون دلایل لزوم ثبت برند محصول، حمایت مالی از ثبت بین المللی برند شرکت دانش بنیان، راهنمای انتخاب نام تجاری (برند)، نحوه دریافت حمایت از ثبت برند محصول دانش بنیان و شرایط حمایت از ثبت برند محصول دانش بنیان مورد بررسی قرار گرفت.

امیدواریم از این مقاله آموزشی نهایت استفاده را برده باشید. لازم به ذکر است هرگونه سوالی در خصوص ثبت شرکت دانش بنیان و ثبت برند محصولات تولید شده دانش بنیان توسط کارشناسان ثبت فردا در هفت روز هفته پاسخگویی می شود.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد