رنده – کف رند – Surface Planer

0

رنده – کف رند – Surface Planer

به گزارش دکوکده : رنده – کف رند – Surface Planer قبل از انجام هر عملیاتی روی چوب، ابتدا باید پهنا و سپس ضخامت سطوح مختلف چوبی را با رنده – کف رند ، صاف و مسطح کرد. بنابراین برای تسطیح قطعات چوبی، یک رو و یک نر کردن چوبها، دو راهه زدن با دقت و سرعت بیشتر، از ماشین رنده – کف رند استفاده می شود.

مقدمه

قبل از انجام هر عملیاتی روی چوب، ابتدا باید پهنا و سپس ضخامت سطوح مختلف چوبی را با رنده – کف رند ، صاف و مسطح کرد. بنابراین برای تسطیح قطعات چوبی، یک رو و یک نر کردن چوبها، دو راهه زدن با دقت و سرعت بیشتر، از ماشین کف رند استفاده می شود. در بازار، ماشین رنده – کف رند را برحسب اندازه ی عرض صفحه می شناسند. یعنی زمانی که گفته می شود کف رند ۴۰، یعنی عرض صفحه ی ماشین ۴۰ سانتی متر است. (که برابر با طول تیغه ی ماشین کف رند است)

انواع ماشین رنده و کاربرد آنها

ماشین های رنده – کف رند ، از نظر پیشبرد کار به چند دسته تقسیم می شوند: الف) ماشین های کف رند قدیمی (سنتی): هنوز هم از آنها استفاده می شود؛ در این ماشین ها پیشبرد کار به صورت دستی بوده و موارد حفاظتی و ایمنی در آنها کمتر رعایت شده است. ب) ماشین های کف رند مجهز به دستگاه  هدایت کننده چوب: روی این ماشین ها دستگاهی نصب است که روی چوب قرار گرفته، آنرا به پیش برده و از تیغه عبور می دهد. در این ماشینها دست به هیچ وجه به تیغه نزدیک نمی شود و ازاین نظر ایمنی بیشتری دارد. سرعت و دقت نیز در این ماشین ها بیشتر است زیرا چوب به طور یکنواخت و مداوم از روی تیغه عبور داده می شود. این امر باعث صاف و یکنواخت شدن سطوح چوب هاست. ج) ماشین های کف رند کامپیوتری (CNC) : نوع پیشرفته ماشین های کف رند بوده که درکارخانه ها از آنها استفاده می شود. تمام عملیات در آنها به صورت اتوماتیک انجام می گیرد و در واقع فرمان از طریق رایانه به ماشین داده می شود. به زبان ساده، همه کارها با برنامه ای که به ماشین داده شده، انجام می گیرد. د) ماشین های کف رند مخصوص: ماشین های دیگری نیز در خط تولید کارخانه ها (به ویژه در خط تولید پارکت) وجود دارند که معمولا از آنها استفاده می شود. در این ماشین ها در یک مرحله ممکن است چهار تیغه یا بیشتر با چوب برخورد کرده و عملیات رندیدن سطوح مختلف چوب واحتمالا ً عمل فرزکاری انجام گیرند. به عبارت ساده تر، با یک مرحله عبور، چهار طرف چوب رنده می شود. بنابراین به این نوع ماشین ها فرز چند تیغه نیز می گویند. در این ماشین ها همزمان چهار طرف چوب رنده و گندگی می شود.

قسمتهای مختلف یک ماشین کف رند

  • بدنه ماشین
  • صفحه ورودی و خروجی
  • گونیا
  • اهرم های تنظیم صفحه با توپی و متعلقات آن
  • الکتروموتور
  • کلیدهای قطع و وصل
  • حفاظ
برای آشنایی با فروشندگان ماشین رنده و مشاهده جزییات محصولات به سایت خوگرپلاس وارد شوید.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد