واشر کامل موتور

0

واشر کامل موتور ، از قطعات حایز اهمیت در موتور به شمار می رود. واشر کامل موتور با کیفیت و مناسب در بهبود قدرت و عملکرد موتور نقش بسزایی را ایفا می کند. توجه نکردن به سالم بودن این قطعات مشکل جدی و اساسی را برای موتور به بار می آورد.

واشر کامل موتور

کارتر، سیلندر و سرسیلندر سه قسمت مهم و اصلی موتور محسوب می گردد. به عنوان ستون فقرات موتور می توان از سیلندر نام برد. این قطعه مانند استوانه ای صیقلی و صاف می باشد. در داخل سیلندر، پیستون به صورت بالا و پایین حرکت می کند.

آلیاژ چدن یا چدن در ساخت این قطعه مورد استفاده قرار می گیرد. سرسیلندر، یکی از قطعات اصلی و اساسی موتور به شمار می رود. این قطعه متشکل از اتاق احتراق، میل اسبک، سوپاپ ها و میل بادامک می باشد.

سرسیلندر به طور معمول بر روی واشری مهم و نازک قرار دارد. این واشر مهم، واشر سرسیلندر نام دارد، که یکی از اجزای اصلی واشر کامل موتور به حساب می آید. آب بندی و هماهنگ سازی فضای بین سیلندر و سرسیلندر توسط این واشر صورت می گیرد.

واشر ها از جمله مجموعه واشر کامل موتور، دارای فضای پهناوری در موتور می باشند و استفاده های مختلفی در مکان های متفاوت از آنها به عمل می آید.

به عنوان نمونه این واشرها علاوه بر موتور، در گلویی اگزوز و گیربکس نیز کاربرد گسترده ای دارند. اما همانطور که ذکر شد، مهم ترین و اصلی ترین واشر کامل موتور، واشر سرسیلندر می باشد. ایجاد درز بندی مناسب بین سیلندر و سرسیلندر توسط واشر سرسیلندر صورت می گیرد.

در سیلندر و سرسیلندر روغن و آب در جریان است. واشر سرسیلندر از ترکیب شدن روغن و آب در ناحیه متصل شدن سیلندر و سرسیلندر جلوگیری به عمل می آورد.

واشر کامل موتور چیست؟

واشر سرسیلندر به عنوان جز اصلی واشر کامل موتور، از جنس مخصوصی ساخته می شود، تا قابلیت تحمل گرما و حرارت زیاد ناشی از کار کردن موتور را داشته باشد. ایجاد درز بندی خوب و مناسب در این قطعه مانع از مخلوط شدن مایعات در موتور می گردد. این قطعه ضمن حفظ فشار احتراق، از نشت آن به فضای بیرون ممانعت به عمل می آورد.

با افزایش دمای موتور، دمای سرسیلندر را نیز بالا می برد. نقص و خرابی سیستم خنک کاری منجر به افزایش دمای موتور می گردد.

در این حالت امکان آسیب جدی به سایر قطعات موجود در موتور و تغییر شکل آنها وجود دارد. با ادامه این روند واشر سرسیلندر اولین قطعه ای از واشر کامل موتور می باشد که در معرض سوختن قرار می گیرد.

سوختن واشر کامل موتور به ویژه واشر سرسیلندر باعث از بین رفتن خاصیت و قابلیت آن می شود. در چنین شرایطی با از بین رفتن آب بندی میان سرسیلندر و سیلندر، مخلوط شدن روغن و آب اتفاق می افتد.

در این حالت علاوه بر مشاهده ذره های روغن در آب رادیاتور، باعث چرب شدن آن نیز می گردد. با ادامه این روند، رنگ شیری در آب رادیاتور پدیدار می شود و موجب از دست رفتن خاصیت روغن کاری، روغن موجود در موتور می گردد.

در این لحظه باید برای رفع چنین مشکلاتی اقدام به عوض کردن واشر سرسیلندر کرد. تعویض این قطعه با باز کردن سرسیلندر امکان پذیر می شود. یکی از ویژگی های مهم و تاثیر گذار در واشر سرسیلندر، جنس این قطعه می باشد. جنس بکار رفته در این قطعه باید از دوام و مقاومت در برابر تحمل فشار، حرارت و گرما برخوردار باشد و در اثر این فرآیند دچار تغییر شکل نشود. واشر سرسیلندر از بزرگترین مجموعه واشر کامل موتور به شمار می رود که از نقش و اهمیت ویژه ای در موتور برخوردار می باشد.

این قطعه ضمن تاثیر گذاری در قدرت و عملکرد موتور، باعث ممانعت از صدمه خوردن سایر قطعات موجود در موتور می شود. استفاده از واشر سرسیلندر با کیفیت و اصلی در میزان دوام و طول عمر این قطعه بسیار تاثیر گذار می باشد.

واشر کامل موتور از جمله واشر سرسیلندر به دلایلی نظیر ترکیدن و تاب داشتن سرسیلندر، شل بودن و نادرست بستن پیچ های آن و حرارت بیش از حد موتور، در معرض سوختگی قرار می گیرد.

دیر روشن شدن، کاهش قدرت و گرمای بیش از حد موتور، مخلوط شدن روغن و آب و خارج شدن آب از اگزوز، نمایانگر و بیانگر سوختن واشر سرسیلندر می باشد. در این شرایط برای جلوگیری از به وجود آمدن هزینه های اضافی، در سریع ترین فرصت باید نسبت به تعویض واشر کامل موتور و واشر سرسیلندر اقدام نمود.

مجله اینترنتی دکوکده

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد