کفپوش اتاق نوزاد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

0

کفپوش اتاق نوزاد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

کفپوش اتاق نوزاد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ امروزه گزینه‌ های متعددی برای انتخاب کف ‌پوش اتاق کودکان وجود دارند. با این‌ حال هنوز هم فرش‌ها و موکت‌ها و قالیچه‌ها، بهترین گزینه برای اتاق کودکان و نوزادان به شمار می‌ رود؛ چرا که مسلما فرش با نرمی و لطافت خاص خود، به‌ خوبی از زانوان ظریف کودک هنگام چهار دست‌ و پا رفتن محافظت می‌ کند و آسیب‌ پذیری او را هنگام برداشتن نخستین گام‌ ها به حداقل می رساند.حال این سوال مطرح می‌ شود که آیا هر فرشی مناسب است؟ و یا چگونه مناسبترین کفپوش را برای اتاق کودک انتخاب کنیم؟ برای پاسخ به این سوال، ویژگی‌های مناسب برای اتاق کودک را بررسی می‌کنیم.

جلوگیری از آلرژی

برخلاف تمام شایعات، استفاده از فرش به کیفیت هوای داخل اتاق کمک می کند. مطالعات متعددی نشان می‌ دهند که فرش از انتقال گرد و غبار و سایر آلرژن ‌ها در فضای اتاق و در نتیجه استنشاق آن‌ ها جلوگیری می‌کند. بنابراین فرش به تنفس شما و کودک دلبندتان کمک می‌ کند. پس درصورتی‌که کف اتاق شما از چوب یا هر نوع کف‌ پوش دیگری ساخته شده است، فرشی انتخاب کنید که بخش وسیعی از کف اتاق را پوشش دهد.

نرمی و لطافت فرش

کفپوش اتاق نوزاد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ همان‌طور که اشاره کردیم، یکی از مهم‌ ترین مزایای فرش نسبت به سایر کف‌ پوش‌ ها، نرمی و لطافت آن است. با این‌ حال، برخی از فرش‌ ها در مقایسه با موارد مشابه، نرمی بیشتری دارند. البته در سال‌ های اخیر، فرش‌های ماشینی نیز بیشتر به سمت استفاده از الیاف نرم‌ تر رفته اند و دست خریدار برای انتخاب در هر سبکی کاملا باز است. پس هنگام خرید، برای انتخاب نرم‌ ترین فرش از فروشنده کمک بگیرید.

عاری بودن از ترکیبات آلی فرّار

بیشتر وسایل خانگی از ترکیبات آلی فرّار یا VOC ها ساخته شده‌ اند. این ترکیبات عمدتا شیمیایی هستند که به شکل گاز آزاد و در نهایت به هوایی که تنفس می‌ کنیم وارد می‌ شوند. این موضوع با سلامتی شما و نوزادتان در ارتباط است و قطعا جای نگرانی و تامل دارد. به منظور به حداقل رساندن استنشاق این گاز ها، به دنبال فرش ‌هایی باشید که درصد ترکیبات آلی فرّار در آن‌‌ها کمتر است.

فرش‌ هایی که از الیاف طبیعی تولید می ‌شوند، در مقایسه با فرش‌ هایی که از الیاف مصنوعی ساخته می شوند، VOC کمتری دارند. بهتر است پیش از تولد نوزاد یا حداقل پیش از اولین ورود او به اتاق ‌خوابش، فرش اتاق را پهن کنید. همچنین در صورت امکان در روزهای اولی که فرش را پهن کردید، در اتاق را ببندید و پنجره‌ های آن را باز نگه دارید تا فرش کاملا هواگیری کند.

قابلیت شستشو

کفپوش اتاق نوزاد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ ناگفته پیداست که نوزادان و کودکان کثیف‌کاری ‌های زیادی می‌ کنند! برگشتن شیشه شیر روی فرش، خرابکاری بچه ‌ها و کنجکاوی‌ های آن ‌ها می‌ تواند به باقی ماندن لکه روی فرش منجر شود. بنابراین فرشی مقاوم نسبت به لکه ‌ها، یکی از وسایل ضروری اتاق کودک است. لکه‌ ها بر اثر نفوذ مواد مختلف در تار و پود فرش ایجاد می‌ شوند. بنابراین حتما اطمینان حاصل کنید که فرش قابلیت شستشو دارد و در برابر شستشوی مکرر مقاوم است.

دوام و پایداری

معمولا دوام و پایداری فرش اتاق‌ خواب، به اندازه‌ فرش ‌هایی که در مناطق پر رفت ‌و آمد خانه مثل راهروها یا سالن پذیرایی استفاده می‌ شوند، مورد توجه قرار نمی‌ گیرد. با این ‌حال اطمینان حاصل کنید که فرشی که برای اتاق‌ خواب کودک انتخاب می‌ کنید، تا مدت زیادی سالم و قابل‌ استفاده خواهد بود چرا که خرید فرش نوعی سرمایه‌ گذاری محسوب می‌ شود و باید عملکرد بالایی داشته باشد.

انتخاب شخصی

کفپوش اتاق نوزاد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ حال با در نظر گرفتن تمام ویژگی ‌های مذکور بهترین فرش برای اتاق کودک چه فرشی است؟ فرش‌ های مختلفی تمام ویژگی‌های گفته شده را دارند و شما برای داشتن بهترین انتخاب باید تمام این موارد را بررسی کنید و البته سبک دکوراسیون و سلیقه خودتان را نیز درنظر بگیرید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد