کابینت

0

انتخاب یک کابینت مناسب می‌تواند محل زندگی یا کار شما زیبا کند. دانستن نکاتی برای خرید کابینت به شما کمک می کند از خرید کابینت خود رضایت داشته باشید.

کابینت

وقتی صحبت از خرید کابینت در میان باشد، افکار به سمت سفارش کابینت به نجار یا طراح دکوراسیون خواهد رفت. امروزه خرید اینترنتی کابینت نیز یکی از راه‌های فروش جدید این محصولات شده است؛ اما از آنجا که مشتریان دسترسی مستقیم به محصول و سفارش خود ندارند لازم است نکاتی را در خصوص راهنمای خرید کابینت به خاطر داشته باشند تا از هزینه‌هایی که متقبل می‌شوند پشیمان نشوند.

بررسی انواع کابینت

کابینت‌ها سبک‌های مختلفی دارند، شناخت انواع آن ها به شما کمک می کند که بدانید چه سبک برای منزل یا دفتر شما مناسب است.

  • سبک کلاسیک: شما می‌توانید این سبک را با مشاهده‌ی پرداخت‌هایی که برروی درب های چوبی ابزارخورده به تعداد زیاد طراحی شده و شکل ظاهری آن‌ها شبیه گل‌ها و سرستون های فرون وسطی هستند شناسایی کنید. امروزه این سبک از سبک های مد در بازار طراحی داخلی هستند.
  • سبک شبه کلاسیک: شاید تشخیص سبک شبه کلاسیک از کلاسیک ساده نباشد. برای شناخت این سبک از سبک بالا کافی است سبک مدرن را نیز بشناسید. این سبک تلفیقی از سبک مدرن و سبک کلاسیک است و دارای پرداخت های کمتری از سبک کلاسیک می باشد.
  • سبک مدرن براق: نام براق مسلما شما را به یاد کابینت های هایگلاس می اندازد. در واقع شما درست حدس زدید در این سبک شما شاهد آلمان‌هایی نظیر روکش های کریستال، pvc براق و … هستید و از جنبه ی انتخاب رنگ در این سبک می‌توان به انتخاب های تک رنگی و نهایتا سه رنگی در این سبک اشاره کرد.
  • سبک مدرن مات: تنها تفاوت این سبک با سبک مدرن براق، در مات بودن آن است. تمام ویژگی های گفته شده در طراحی سبک مدرن همانند هم می‌باشد و شما بسته به سلیقه ی خود نوع مواد و روکش کابینت خود را انتخاب می کنید.
  • سبک کوبیسم: تنها سبکی است که تنها در ایران استفاده می شود و استقبال خوبی از آن شده است. این کابینه‌ها با درهای روکش دار pvc طراحی می شوند و دارای موج های برجسته می باشند. از دیگر نام‌های بازاری این سبک می توان به نام سبک مواج اشاره کرد.

سبک های گفته شده در بازار ایران یافت می‌شوند اما شما می‌توانید با کمی جست‌وجو در سایت های خارجی زبان نیز، سبک های متفاوت با فرهنگ ایرانی را پیدا کرده و در صورت پسندیدن به نجار یا طراح خود سفارش دهید؛ هرچند به علت کمبود تجربه این انتخاب را به شما پیشنهاد نمی کنیم.

همچنین اگر می خواهید جنس های به کار رفته در طرح خود را انتخاب کنید، بد نیست بدانید که کابینت های هایگلاس و بعد از آن mdf بهترین نمونه‌ها بوده و از نظر دوام و زیبایی بهترین هستند. البته می توانید از کابینت های فلزی در صورتی که طرح و رنگ مشخصی برای دکوراسیون آشپزخانه منزل یا دفتر خود دارید استفاده کنید؛ هرچند معایبی همچون رنگ رفتگی و سر و صدا در هنگام استفاده را دارند. اگر می خواهید هزینه ی بیشتری کنید و حس طبیعی بودن را به دکوراسیون خود بیاورید بهتر است از مواد چوبی طبیعی استفاده کنید. بهتر است بعد از نصب آن ها اقدام به عایق کاری دربرابر آتش، حشرات و قارج‌ها صورت گیرد در غیر این صورت برای شما صرفه‌ی اقتصادی نخواهد داشت.

کابینه خود را چگونه بررسی کنیم

اطلاعات زیر روش های اتصال و سرهم کردن کارهای معمولی کابینه را ارائه می‌کند. بدون پرداختن به جزئیات کابینه های ویژه راه‌حل‌های مشکلات موجود ارائه شده است.

 

سوار کردن یک کابینه را بدانید

کابینه های گران قیمت و روکش کاری شده در مغازه (کارگاه) جمع می گردند. اتصالات، چسبانده و بلوک بندی شده و بعضی اوقات با استفاده از میخ ها و پیچ ها محکم می‌شوند. نجاری و کنده کاری چوب معمولا با هم انجام شده و در صورت استفاده از چوب نرم با استفاده از میخ ها و در صورت استفاده از چوب سخت با استفاده از پیچ ها به هم متصل می‌شوند.

برای جلوگیری از شکافته شدن چوب‌های سخت باید قبل از پیچ کردن یا میخ زدن سوراخ کاری شده باشند و قسمت سر آن ها باید به وسیله قالب های پوششی، قالب‌های تزئینی، بتونه، چوب، پنبه یا سایر پرکننده‌ها پنهان شده و جهت هماهنگی با پرداخت های قسمت های دیگر رنگ شده باشند. هیچ‌گونه میخ، پیچ یا اتصالی نباید قابل رویت باشد مگر آنکه جزء طراحی مجموعه باشند.

چروک خوردگی و تاب برداشتن: از اثراتی هستند که در صورت توجه صحیح به جزئیات نصب و ساختار کار چوبی می توان به مقدار زیادی از به وجود آمدن آن ها جلوگیری نمود. در پشت سطوح مسطح بزرگ  باید چندین نوار باریک به سطح چسبانده و با پرچ، یا با اتصال پروانه‌ای یا دم چلچله‌ای به یکدیگر نصب شده باشد.

گیره هایی نیز ممکن است که به پشت سطوح عریض و غیره باید با کنده کاری تزئینی (مانند شیار در اتصال کام و زبانه) یا سطوح برگشته (مانند اتصال شانه دار) مخفی شوند. پانل‌ها باید از یک طرف خیلی محکم مهار شده باشند و اغلب از طرف دیگر آزاد گذاشته می‌شوند. اتصالات خانه‌دار( نه آن هایی که چسانده شده‌اند ) این امکان را به پانل‌ها می‌دهند تا به راحتی منبسط و منقبض شوند بدون آنکه از جای خود جدا شوند.

سطوح تزئینی بزرگ: (نظیر کتیبه‌ها یا تاقچه‌های بالای شومینه) همواره باید به صورت پیش‌ ساخته بوده و همراه قطعات متصل‌کننده از کارگاه حمل شوند و به طور آزادانه به قطعات دیگر پونز زده می‌شوند.

کابینه خود را چگونه بررسی کنیم

نصب

تمام درجات مختلف کارهای چوبی باید ترجیحا قبل از نصب در محل از نظر اعمال حفاظتی یا رنگ آستری مجهز شده باشند. پوشش‌های اولیه مناسب عبارت اند از: رنگ آلومینیوم یا سفید کاری شده در روغن بزرگ، آستری با تربانتین یا الکل‌های معدنی.

آماده سازی

روی چهارچوب‌های داخل اندود دیوار ممکن است به یک یا دو لایه پرداختکاری اکتفا شده باشد، ممکن است در تور فتگی بین ستون‌ها قرارگرفته باشند، یا ممکن است که پرداخت حذف شود. در آخرین حالت، باید از کاغذ دیواری در بین ستون‌ها و کار چوب استفاده نمود.

در دیوار بنایی، اندود گچ می‌تواند شامل یک یا دو لایه پرداختکاری باشد یا اینکه اصلا پرداختکاری حذف شده باشد. سطوح دیوار بنایی، مخصوصا دیوارهای خارجی، باید از مواد در آب و عایق رطوبتی استفاده شود یا در مورد کار چوبی باید با یک لایه کاغذ ضد آب محافظت شده و قسمت بیرونی آن همواره خزپوش شود. وقتی که نازک‌کاری داخل کابینه‌ ها اندود گچ باشد، چه تکی چه روش گچ روی برزنت، پوشش گچ نهایی بعد از نصب کابینه باید به کار برده شود.

پشت بندها

چوب‌های نرم برای نصب کابینت باید دقیقا در جای مناسب خود قرار داده شوند مستقیما به قطعات چهارچوب یا تخته پوش‌ها محکم شده و باید از دید مخفی باشند.

متصل کننده‌ها

 

متصل کننده‌ها ابزاری برای تنظیم کردن لبه‌های کابینه به طور دقیق در اتصال با ناهمواری‌های اندود گچ، مصالح بنایی یا سایر پوشاننده‌های سطوح هستند. زهوارهای چوبی، قاب‌های پانل‌ها یا هر اتصال دیگر کابینه باید دارای لبه‌هایی اریب برای متصل کننده‌ها باشند.

درزپوش ها

نامنظمی‌های کوچک بلوک‌بندی‌ها، تخته‌کوبی‌ها یا محل تیرک‌ها می‌توانند با استفاده از درزپوش (تکه های چوب به شکل گوِه، توفال‌ها) کار تکمیل شده را به طور شاقول درآورند. درزپوش‌ها باید در معرض دید باشند.

بلوک‌بندی‌ها

از تکه تخته‌های ناصاف هستند که باید جهت نگهداری کف‌های کاذب و کارهای بزرگ یا سنگین کابینه استفاده شود و در صورت امکان از دید مخفی باشند. بلوک‌بندی باید دقیقا در جای مناسب خود قرار داده شده و با استفاده از میخ‌هایی در جای خود محکم شده باشد.

کارهای چوبی پیش ساخته

معمولا به طور مجزا ساخته شده و در محل جمع می شوند. در این مورد با سازنده مشورت نمایید.

چگونه کابینه ها را در هنگام خرید قضاوت کنیم

کابینه ها از دید بصری شامل سه وجه نمایان، نیمه پیدا و ناپیدا هستند که با شناخت این موارد می‌توانید تصمیم گیری بهتری در هنگام خرید و سفارش طراحی دکوراسیون منزل خود توسط کابینه داشته باشید. لیست زیر به همراه تصویر آمده در پایین آن به شما در فهم این مطلب کمک می کند.

وجود نمایان

  • موقعی که درها و کشوها بسته باشند، کلیه سطوح قابل رویت اند.
  • سطح پایینی کف کابینه‌هایی با بیش از ۱۲۰ سانتی متر فاصله از سطح کف تمام شده.
  • بالای کابینه‌هایی با ارتفاع کمتر از ۱۸۰ سانتی متر از سطح کف تمام شده یا اگر بیش از ۱۸۰ سانتی متر است، قابل رویت از یک طبقه یا سطح بلندتر مشرف به آن.
  • لبه‌های جلویی شبکه چهارچوب‌ها، قفسه ها صفحه‌های جداکننده داخل قفسه‌ای، میله‌های آویز و قسمت‌های انتهایی و بالایی که قابل رویت هستند.
  • قسمت‌های شیب‌دار بالایی کابینه‌ها که قابل رویت هستند.
  • سطوح قابل رویت درون کابینه‌های باز یا شیشه‌دار تنها در نوع مرغوب
  • سطوح داخلی درهای لولادار تنها در نوع مرغوب.
  • وجوه قابل رویت زیری، بالایی و انتهایی جلوی درهای کشویی فقط در نوع مرغوب و متوسط.

وجوه نیمه پیدا

  • قفسه‌ها.
  • جداکننده‌ها.
  • سطوح داخلی قسمت‌های پشتی، پهلویی و پایینی.
  • پهلوها، پشت‌ها و زیرهای کشو.
  • قسمت زیری صفحات پایینی کابینه‌هایی که بین ۷۵ سانتی متر تا ۱۲۰ سانتی متر بالاتر از کف تمام شده می‌باشند.
  • سطوح داخلی درهای لولادار، به استثنای نوع مرغوب.
  • سطوح قابل رویت در کابینه‌های باز یا شیشه‌دار نوع غیر مرغوب و متوسط و کلیه اتاق‌هایی که به عنوان انباری، نگهبانی یا تاسیسات تخصیص داده شده‌اند.
  • وجوه قابل رویت قسمت‌های زیری، بالایی و انتهایی جلوی درهای کشویی فقط در نوع نامرغوب.

وجود ناپیدا

  • فضای قرارگیری انگشتان پا مگر در حالت‌های خاص.
  • بلوک‌های چوبی زیرسازی.
  • شبکه چهارچوب‌ها، صفحات گسترده و رویه‌های توپر کابینه.
  • پانل‌های ایمن‌ساز.
  • قسمت زیر صفحات پایین کابینه‌هایی که کمتر از ۷۵ سانتی متر از کف تمام شده فاصله دارند.
  • قسمت‌های مسطح بالای کابینه‌هایی که بیشتر از ۱۸۰ سانتی متر از کف تمام شده فاصله دارند. به استثنای حالتی که از یک سطح بالاتر قابل رویت باشد.
  • سه لبه ناپیدا از قفسه‌های قابل تنظیم.
  • قسمت زیری سطح پیشخوان‌ها، فضای زانو و کف کشوها.
  • سطوحی از کابینه ها که به قسمت‌های مجاور متصل شده و نسبت به یکدیگر لب به لب باشند.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید ویا به لینک کابینت مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد