روانشناسی، ارگونومی و ایمنی خانه تکانی 

0

روانشناسی، ارگونومی و ایمنی خانه تکانی

روانشناسی، ارگونومی و ایمنی خانه تکانی : خانه تکانی را از کجا شروع کنیم و چطور یک خانه تکانی اساسی و البته سریع داشته باشیم؟ این‌ها اولین سوالاتی است که حتی اگر بارها خانه تکانی کرده باشید باز هم احتمالا در اوایل اسفندماه ذهنتان را درگیر می‌کند. صحبت از خانه تکانی که می‌شود هر کس بنا به تجربه خودش همیشه پیشنهاداتی دارد؛ اینکه از آشپزخانه شروع کنیم یا تمیز کردن آن را بگذاریم آخر سر. روش کار چطور باشد؟ و … اما خانه تکانی را با هر سبک و سیاقی که انجام دهید؛ اگر برخی نکات روانشناسی، ارگونومی و‌ ایمنی را رعایت نکنید، خیلی زود خسته و کلافه می‌شوید، حتی ممکن است آسیب ببینید و مراحل آخر را به ناچار سمبل کنید! در این مطلب راهنمای جمع و جور اما کاملی را آماده کرده‌ایم تا فشارهای فیزیکی و روانی خانه تکانی به کمترین میزان برسند. بخش اول این راهنما مربوط به نکاتی راجع به آمادگی‌های روحی و ذهنی است؛ برای خواندننکات‌ ایمنی و ارگونومی اینجا کلیک کنید.

تغییر نگرش

پیش از خانه تکانی خوب است برای خیلی چیزها جایگزین پیدا کنیم. منظور فقط میز و مبل و صندلی نیست، لازم است برای ذهنیت و تفکرمان هم دنبال جایگزین باشیم. ذهنیت اکثرمان از خانه تکانی چیست؟ یک سنت هرساله اجباری احتمالا نه چندان خوشایند که قرار است خسته‌مان کند؟ قورباغه‌ای که باید قورت داده شود؟ این نگرش را می‌توان تغییر داد. امسال به این فکر کنید که این کار را برای مراقبت از خانواده‌مان انجام می‌دهیم، درست مثل وقتی که فرزند خواب‌آلودمان را در آغوش می‌گیریم تا تلوتلوخوران زمین نخورد. خانه تکانی هم قرار است حس و حال خوب، سلامت جسم و آسایش روانی را برای ما و خانواده‌مان به دنبال داشته باشد. قرار است کمک کند تا نظم را به سبک زندگی تبدیل کنیم. البته نه به تنهایی، بلکه با همکاری همه خانواده؛ این آغاز تغییر است.

آغاز؛ مهمترین مرحله

روانشناسی، ارگونومی و ایمنی خانه تکانی : اول کار لازم است سه مرحله اصلی را طی کنید؛ بلند شوید، راه بیفتید و کار را شروع کنید! با نشستن کار درست نمی‌شود. قرار نیست بعد از چندین روز تامل و صحبت کردن راجع به جزئیات تمیزکاری هنگام تصمیم‌گیری، با زدن یک دکمه همه چیز به صورت معجزه آسایی تمیز ‌شود. پس مراحل برنامه‌ریزی را همین الان به پایان برسانید. خودتان را فریب و روزها را از دست ندهید. به قول فرنگی‌ها «ایده‌ها تا زمانی که دست به کار نشوید، فقط چیزهای کوچک بامزه هستند!»

ذهن زیبا و متمرکز

قبل از اینکه به فکر سر و سامان دادن به وسایل پخش و پلای روی میزها باشید بهتر است ذهنتان را نظم دهید. این صرفا به معنای برنامه ریزی کردن -که قبلااینجادرموردش صحبت کردیم،- نیست. نمی‌شود همزمان که مایع شوینده را روی کف حمام می‌ریزید به این فکر کنید که تخت دخترتان را کجا بدهید برای تعمیر، برای مهمانی روز سوم عید چه بپوشید، امشب شام چه بخورید و …! ذهنی که منظم نیست، خوب فرمان نمی‌دهد و بعید نیست مجبور به دوباره کاری و یا سبب بروز بی‌احتیاطی شوید؛ آنجاست که ممکن است مایع شوینده مزبور را با شوینده دیگری ترکیب کنید و آنچه نباید، اتفاق بیفتد! پس پیش از اینکه به خودتان آسیب بزنید، تمرکز را بگذارید روی کار و دستانتان.

تصمیم گیری در لحظه

به هر اتاقی که باید تمیز شود بروید، یک نقطه را انتخاب کنید و برای آینده هر وسیله‌ای که دستتان به آن می‌خورد تصمیم بگیرید؛ در این انتخاب سه گزینه پیش روی شماسست:

۱.دور ریختنی

۲.اهدا کردنی

۳. نگه داشتنی

در همان لحظه وسیله را در کیسه زباله، جعبه وسایل اهدایی و یا سرجایش بگذارید. گزینه «بعدا در موردش تصمیم می‌گیرم» را از ذهنتان شیفت دیلیت کنید!

خانه تکانی موسیقایی!

کارتون سفیدبرفی را یادتان هست؟ اگر کمی خاطرات کودکی را بتکانید یادتان می‌آید در این کارتون هفت کوله همیشه موقع کارکردن سوت می‌زدند، این کار بی‌دلیل نبود، آواز خواندن و به طور کل موسیقی همیشه کار را راحتتر می‌کند. اگر با صدای خودتان حال نمی‌کنید یک سلکشن موسیقی مخصوص خانه تکانی جمع کنید تا ثانیه‌های کش‌دار پر و خالی کردن کابینت‌های آشپزخانه کوتاه‌‌تر شوند.

روانشناسی، ارگونومی و ایمنی خانه تکانی : پیشنهاد ما آهنگ‌های ریتمیک است؛ با حال و هوای عید. طوری که مشتاق‌‌تان کنند زودتر مهیای این جشن شوید، اگر به علاقه‌مندان و کسانی که موسیقی را خیلی محترم می‌شمارند برنخورد، بنظر ما ایرادی ندارد خانه تکانی را با «دوست دارم زندگی رو»ی سیروان شروع کنید، با «بوی عیدی» فرهاد به نیمه برسانید و تصنیف «بهار دلنشین» حسن ختامش باشد! داشتن استراحت‌های کوتاه و نوشیدن دمنوش‌های آرامشبخش مثل چای لیمو، بهار نارنج و گل گاوزبان با یک تکه کیک هم می‌تواند ادامه کار را راحتتر کند.

مدیریت بحران فرزندان!

بچه‌ها معمولا به نیمه کار که می‌رسند از خستگی گلایه و شکایت می‌کنند، به آن‌ها استراحت دهید اما وظیفه‌‌شان -که متناسب با توان و سنشان بهشان سپرده‌اید،- را خودتان انجام ندهید. همه ما از بچه‌ها انتظار داریم تکالیف مدرسه‌‌شان را فارغ از اینکه چقدر برایشان سخت و یا خسته کننده است، تمام و کمال انجام دهند چرا که به پایان رساندن وظیفه خودش نشانه مسئولیت پذیری است. خانه تکانی هم درست مثل همان تکالیف مدرسه است. البته مشوق‌های انگیزشی هم جواب می‌دهند.

ایجاد مشوّق‌های انگیزشی

از یک جای کوچک، مثل یک قفسه شروع کنید که زود مرتب و منظم شود. وقتی تمیزی آن را می‌بینید انرژی و انگیزه می‌گیرید که همه جا را سریعتر جمع و جور کنید. بعضی افراد به خصوص بچه‌ها اما نیاز به مشوق‌های انگیزشی بیرون از ماجرا دارند، خوردن غذای مورد علاقه‌‌شان در رستورانی که دوست دارند می‌تواند آن‌ها را ترغیب کند که اتاقشان را تا شب تمیز کنند و شام را بیرون از این آشفته بازار بخورند.

خاطره بازی ممنوع!

سریع باشید. خانه تکانی وقت مرور خاطرات نیست. گنجه‌های بالای کمد دیواری ها، چمدان‌های قدیمی همه و همه موقع خانه تکانی یک بار دیگر می‌آیند دم دست، اما اگر بخواهید تک تک آلبوم‌ها را ورق بزنید، هر بیت شعری که روی تکه کاغذی برایتان یادگاری نوشته‌اند را بخوانید و لباس‌های بچگی‌‌تان را به فرزندتان بپوشانید، وقت خیلی زیادی را هدر داده‌اید. راستش را بخواهید این خاطره بازی در مقطع حساس کنونی هیچ دردی از شما دوا نمی‌کند. پس سریع لوازم را گردگیری کنید و به جای خودشان برگردانید. البته می‌توانید جای آن‌ها را به خاطر بسپارید تا در تعطیلات عید مفصل به سراغشان بروید. حواستان به این نکته هم باشد این فضاها حسابی مستعد انباشتگی و نیازمند سبک باری هستند!

روانشناسی، ارگونومی و ایمنی خانه تکانی  : در نوجوانی ده‌ها عکس و پوستر از انواع و اقسام گربه‌های ایرانی جمع کرده بودید؟ کاست‌هایی دارید که دیگر هیچ ضبط صوتی برای پخش موسیقی‌‌شان ندارید؟ یکی را به یادگار نگه دارید و مطمئن باشید اگر بقیه را دوربیاندازید گناهی مرتکب نشده و به نوجوانی‌‌تان جفا نکرده‌اید! الان به لطف اینترنت گلچین موسیقی دهه بیست را هم که بخواهید، با یک کلیک در دسترستان است و گوگل برای جستجوی واژه «گربه» در لحظه برایتان ۲۴ میلیون نتیجه می‌آورد!

رویاها و آرزوهای فزاینده!

روبروی میز نهار خوری باستید و چشمتان را ببندید. آن را چطور می‌بینید؟ با یک رومیزی پارچه‌ای رنگارنگ و یک گلدان رویش؟ همین شکلی‌‌‌اش کنید. بیاید یک نسخه عملی‌‌تر را با هم امتحان کنیم. ممکن است علاقه‌ای به گل‌های مصنوعی نداشته باشید، از طرفی گل‌های طبیعی را هم -بر خلاف آنچه در عکس‌های دکوراسیونی می‌بینیم- باید هر روز عوض کرد تا شاداب به نظر برسند؛ خب یک ظرف میوه را که همان‌اندازه تازگی طبیعت و رنگ را به آشپزخانه می‌آورد، با گلدان جایگزین کنید. به همین سادگی!

احترام به محیط زیست تا کجا؟!

روانشناسی، ارگونومی و ایمنی خانه تکانی : وقتی کیسه زباله پر شد بلافاصله از خانه ببرید بیرون و در سطل زباله شهری خالی کنید! اگر به فکر محیط زیست هستید از ابتدا زباله‌های‌‌تر و خشک را جدا کنید اما هیچ وقت انبوهی از کارتن‌ها و مقواهای شیرینی و شکلات را هفته‌ها در کابینت زیر سینک و این طرف و آن طرف انباشته نکنید به هوای اینکه روزی آن‌ها را برای بازیافت خواهید برد. تجربه نشان داده این روز تاریخی اگر همین حالا نیست، دیگر فرانخواهید رسید. محیط زیست شما قبل از هر جایی خانه‌‌تان است و انباشت زباله‌ها در خانه اول سلامت فرزندانتان را تهدید می‌کند، پس پیش از آنکه نگران نسل‌های آینده باشید به فرزندانتان فکر کنید.

تو نیکی می‌کن و …

سعی کنید تا آنجا که می‌توانید جعبه‌ای که قرار است به خیریه اهدا کنید پربار باشد. مطمئن باشید هیچ زنی ۱۰ جوراب شلواری سفید، هیچ مردی ۸ پیچ گوشی دوسوی یک اندازه و هیچ بچه‌ای ۵۷ ماشین یا عروس کوچک را لازم ندارد. پس آنها را اهدا کنید.

درپایان اینکه

روانشناسی، ارگونومی و ایمنی خانه تکانی : اساسا کارِ خانه به دلیل اینکه خیلی زود نتیجه‌‌‌اش از بین می‌رود برای بسیار از زنان خانه‌دار افسرده کننده است. بی‌اثر بودن خانه تکانی هم مثل همان است. وقتی اعضای خانواده بعد از کاری سخت و طولانی و بعضا صرف هزینه زیاد به زودی با وضعیت قبلی را ببینند، فشار روانی زیادی را متحمل می‌شوند. پس برای اینکه حس نکنید خانه تکانی و زحمتتان زود به هدر می‌رود؛ نظم را وارد سبک زندگی‌‌تان کنید تا خانه‌ای همیشه مرتب داشته باشید. در ادامه کمپین #خانه_نو_کن در این باره بیشتر خواهیم گفت. حال که با جنبه روانی آمادگی برای خانه تکانی آشنا شدید برای خواندن بخش دوم و نکات ارگونومی و ‌ایمنی خانه تکانی اینجا کلیک کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد