خانه تکانی را از کجا شروع کنیم و چطور ادامه دهیم؟

0

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم و چطور ادامه دهیم؟

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم و چطور ادامه دهیم؟ وقتی اسم خانه تکانی را میاوریم احتمالا خیلی‌ها با چشم‌های گشاد می‌پرسند «از الان؟؟». که خب درست می‌گویند، هنوز یک ماه به عید نوروز باقی مانده ولی بسیاری از افراد هم از الان (شاید خیلی هم زودتر) کارشان را شروع کرده‌اند. پیشتر در کمپین «خانه نو کن»  اینجادرباره آمادگی‌های لازم برای خانه تکانی گفته‌ایم، اما علاوه بر این‌ها چیزی که به زود جلو رفتن و نظم پروژه خانه‌ تکانی کمک می‌کند این است که بدانیم دقیقا می‌خواهیم چه کار کنیم. کی شروع کنیم، چه قسمت‌هایی را تمیز کنیم، چه قسمت‌هایی را باید از نو بسازیم و چه چیزهایی را دور بریزیم. داشتن زمان و ضرب‌الاجل مشخص هم باعث می‌شود ذهنمان مرتب شود و روزهای آخر سال را با اضطراب خانه تکانی نگذرانیم. پس این مطلب را از دست ندهید.

سامان دهی گام اول است

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم و چطور ادامه دهیم؟ یکی از رایج‌ترین (و‌ درست‌ترین) برنامه‌ها این است که از فضاهای ذخیره‌ای شروع کنید: از کابینت‌ها، کمدها و انبارها و کتابخانه‌ها. پروسیله‌ترین و پر رفت و آمدترین اتاق‌های خانه را انتخاب کنید و به جنگ بحرانی بروید که در کمدها اتفاق افتاده. همه چیز را بیرون بریزید و از نو بچینید. در این فرایند اتفاق‌های خوبی خواهند افتاد، از جمله این که لباس‌هایی را پیدا می‌کنید که شاید نیاز ندارید و می‌توانید به خیریه بدهید، وسایلی که در شلوغی گم شده‌اند دوباره خودشان را نشان می‌دهند و مهم‌تر از همه: فضا برای آمدن وسایل جدید بعد از خانه تکانی باز می‌شود. مثل وقت خرید که قبل از گذاشتن خوراکی‌های جدید در یخچال، باید قبلی‌ها را جابجا کنید و جا باز کنید.

فضاهای مشترک اولویت دارند

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم و چطور ادامه دهیم؟ به فضاهای مشترک رسیدگی کنید. این فضاها، جاهایی هستند که افراد خانواده به صورت مشترک در آن رفت و آمد و فعالیت می‌کنند و همیشه شلوغ هستند: مثل آشپزخانه، سالن پذیرایی یا سرویس‌های بهداشتی. همیشه در این فضاها چیزی از هرکدام از اعضای خانواده باقی مانده. مجله‌های خودتان، اسباب بازی‌های بچه‌ها و لباس‌ها و جعبه‌هایی که در سالن پذیرایی گذاشته‌اید را بردارید تا تبدیل شود به جایی برای دور هم جمع شدن. با تمیز و مرتب شدن این فضاها، بقیه اعضای خانه هم تشویق می‌شوند بهتر از آن‌ها نگهداری کنند و شاید حتی برای کمک داوطلب شوند.به طور کلی  اعضای خانواده معمولا فضاهای شخصی مثل اتاق خواب را بهتر نگه می‌دارند و برای همین خانه تکانی این اتاق‌ها زمان و انرژی کمتری می‌برد.

نکته: خانه تکانی آشپزخانه و فضاهایی که ریزه‌کاری زیادی دارند را اول صبح که سرحال هستید انجام دهید، وقتی که تازه یک فنجان قهوه نوشیده و انرژی لازم دارید.

از جزء به کل حرکت کنید

از کارهای کوچک شروع کنید که خسته نشوید. مرتب کردن کمدها که در همین مطلب خواندیم، کار چندان بزرگ و زمان‌بری نیست اما تاثیر خیلی زیادی دارد. اگر شاغل هستید و خیلی زمان ندارید بهتر است، هر روز کمی از کارها را انجام بدهید. مثلا یک روز پرده‌ها را بشویید، یک روز وسایل اضافی را جمع کنید و… .

نکته: وقت خانه‌ تکانی حتما برای کوچکترهای  خانه هم وظیفه‌های راحت و کوچک تعریف کنید که بدون خستگی و دعوا یاد بگیرند که مرتب کردن فضای اطراف، کار آن‌ها هم هست. با این تقسیم کار، خانه زودتر تکانده می‌شود و بچه‌ها هم چیزهای خوبی یاد می‌گیرند.

اتاق به اتاق پیش بروید

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم و چطور ادامه دهیم؟ یکی از روش‌های رایج که خوب هم جواب داده، روشِ خانه تکانی اتاق به اتاق است. در این روش به جای این که مثلا اول گردگیری را از کل خانه شروع کنید و بعد سراغ پارچه‌های کل خانه بروید، از یک اتاق شروع می‌کنید و حسابی می‌تکانید و سراغ اتاق بعدی بروید. رمز موفقیت این روش هم این است که جوری تمیز کنید که خودتان و اعضای خانواده متوجه تفاوت بشوند. همین که تفاوت را دیدید سراغ اتاق بعدی بروید.

حمام و دستشویی را بین ترتیب اتاق‌ها پخش کنید چون معمولا هم سخت‌تر هستند، هم زمان‌بر و خب راستش آدم دلش نمی‌خواهد هرروز دستشویی بشوید.

نکته: قانون از جزء به کل حرکت کردن را در خانه تکانی جدی بگیرید. لازم نیست همه اتاق را بریزید بیرون و بازار شام بسازید. اینطور عمل کنید: از این کشو به کشو بعدی و از این اتاق به اتاق بعدی.

پستوهای فراموش شده!

بیخیال فضاهای کوچک و کم رفت و آمد نشوید. خانه تکانی اساسی سالی یک بار است و اگر امروز انباری و پستو و زیرزمین را سروسامان ندهید، رفت تا سال بعد و معلوم نیست کی دوباره سراغشان بروید. قطعا این فضاها هیجان انگیز نیستند و قرار نیست بعد از خانه تکانی چشم‌نواز شوند و یا مهمانان و اعضای خانواده شما را برای نظم بخشیدن به آن تحسین کنند، اما حتما اگر مرتب شوند، استفاده از فضای خالیشان راحتتر می‌شود. پس  مرحله یکی مانده به آخر را بگذارید برای نظافت فضاهایی مثل انباری.

«جشن» نوروز و خانه نو

مرحله آخر آماده سازی خانه برای عید است. از همین الان بررسی کنید که قرار است هفت سین را کجا بگذارید و اگر لازم است دکوراسیون را برای پیدا کردن بهترین نقطه تغییر دهید. هفت سین نقطه کانونی همه خانه‌ها در عید نوروز است و چه بهتر که جایی را برایش در نظر بگیرید که میهمانان نوروزی آن را در دید و بازدیدها ببینند و حس و حال عید در خانه تان جاری باشد. علاوه بر این سعی کنید فضا را برای مهمانی‌های نوروزی آماده کنید و طوری که خانه‌تان گرم و صمیمی باشد. هر چه رنگ‌های گرم و ملایم تری را انتخاب کنید و بافت و طرح را با عناصری مانند کوسن‌ها به خانه بیاورید، خانه خونگرمی شما را بیشتر منتقل می‌کند. در این مرحله باید به نورپردازی هم اهمیت دهید، علاوه بر نورهای اصلی یک چراغ که مخصوصا بر هفت سین می‌تابد و یا ریسه‌های رنگی و سفید کوچک می‌توانند «جشن» بودن نوروز را بیش از پیش نشان دهند.

بخشنده باشید

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم و چطور ادامه دهیم؟ در آخر بار دیگر به این موضوع می‌پردازیم که بد نیست برای اول سال و جشن نوروزی کم هم کار خیر کنیم. پس از پایان خانه تکانی لباس‌ها و وسایلتان (از کوچک تا بزرگ، از اتاق خواب تا آشپزخانه و تراس) را دوباره بررسی کنید و ببینید بیشتر از حد نیازتان هستند یا نه. همه چیز، همه چیز می‌توانند اهدا و یا راهی بازیافت شوند. این طوری خودتان هم از میزان نظم و ترتیبی که به وسایل و نهایتا خانه‌تان تزریق می‌شود تعجب خواهید کرد، سبُک زندگی کردن واقعا بهتر است. بعضی از خیریه‌ها علاوه بر البسه وسایل دیگری مانند فر و ماکروفر و حتی مبل و پرده قبول می‌کنند، پس تقریبا هیچ چیز بی‌استفاده نخواهد ماند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد